RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel Congress 2022: “Meer e-commerce is juist minder vervuilend”

icon
Algemeen21 februari, 2022

Anders dan ‘sommige politici’ laten uitschijnen, is e-commerce een verrijking voor fysieke handel en omgekeerd, beweert Vlerickdocent Gino Van Ossel: “E-commerce is veel gesofisticeerder geworden”. Het Omnichannel Congress van 24 maart bewijst dat, met Exki, C&A, De Gele Flamingo, Ochama en meer.

 

Een nieuw tijdperk is ingeluid

E-commerce is door het dak gegaan bij het uitbreken van de coronapandemie, en dat was een echte ‘wake-up call’ voor de hele retailsector. Zelfs in food, toch de grootste retailsector, brak online door. “Bij Albert Heijn in Nederland komt inmiddels 10% van de omzet van online. Dat komt ook naar België”, weet Van Ossel, die op 24 maart het RetailDetail Omnichannel Congress zal presenteren. 

 

E-commerce is intussen veel gesofisticeerder geworden: bedrijven gaan digitaal transformeren, wat hen werkelijk omnichannel maakt. Het Omnichannel Congress toont hoe iedereen, van grote internationale e-commerceplatformen tot zelfstandige winkeliers en zelfs foodservicespelers op een inspirerende manier digitaal transformeren. “Er is vandaag meer maturiteit. De groei vertraagt misschien, maar er is zeker niet minder innovatie. Het Omnichannel Congress zal echt ieders gezichtsveld verruimen.”

 

Het beste voorbeeld is wellicht Exki, dat zich als lunchketen genoodzaakt zag om te transformeren door alle thuiswerk. Op het congres presenteert de keten haar geconnecteerde koelkast Exki Fridge, een automaat die digitalisering en omnichannel omarmt in een analoge sector. C&A was dan weer één van de eerste grote ketens met webshop, maar de doorbraak liet op zich wachten. Nu wil de retailer de helft van zijn omzet online gaan verdienen. De Chinese gigant JD.com gaat daarentegen dwars tegen de thuislevertrend in, door met Ochama in te zetten op gerobotiseerde afhaalpunten, terwijl De Gele Flamingo bewijst hoe je als zelfstandige ondernemer een internationale omnichannelpropositie kunt uitwerken.

 

Vertrek vanuit de eigen kracht

De marketingprofessor ziet dat steeds wordt vertrokken vanuit de basis: een onlinespeler blijft domineren in e-commerce, fysieke ketens zetten in op klantencontact en winkelbeleving. Ze vertrekken allen vanuit hun eigen origine. Als Zalando outletwinkels opent voor de vele retours en samenwerkingen aangaat met zelfstandige boetieks, doet het dat vanuit zijn ervaringen als onlineplatform. Ikea rolt kleinere planningstudio’s uit, waar mensen hun keuken komen uittekenen maar die wordt wel later thuis geleverd. “Het zijn ontwikkelingen die we zeker zullen zien versterken.”

 

Fysieke winkels worden immers steeds meer aanzien als een troef in de klantenreis. Wat begon met de vraag hoeveel winkelpunten en vierkante winkelmeters een retailer nu echt nodig heeft, wordt nu breder getrokken: hoe kunnen we in contact komen met de consument? Een fysiek punt is dan een deel van het antwoord, waarnaast die troeven (service en beleving) ook via sociale media en online worden uitgedragen. 

 

Tegelijk zet de consolidatie zich door in e-commerce: Bol.com wordt steeds dominanter met zijn marktplaats, maar blijft voornamelijk een onlinespeler. In China zweren ze al jaren bij ‘new retail’, terwijl Amazon aan een gezapig tempo fysieke winkels blijft openen. “Winkels hebben duidelijk hun plaats, al blijft het leeuwendeel van de omzet er uit e-commerce komen. Dat gaat niet veranderen.”

 

Hoe meer e-commerce, hoe duurzamer

Sinds de coronapandemie staat de hele retailsector veel verder in het denken over dingen als fietskoeriers, robotisering en afhaalpunten. Ook steden en gemeenten nemen een steeds actievere rol op zich en vragen zich af wat te doen met flitsbezorgers en de vele bezorgbusjes. De duurzaamheidsvraag komt tegelijk naar boven, al is dat eigenlijk “een valse discussie”, meent Van Ossel: “Paradoxaal genoeg leidt meer e-commerce tot minder vervuiling. Hoe meer, hoe efficiënter het wordt.”

 

Studies wijzen uit dat een duurzame e-commerce haalbaar is en die beweging is ook al ingezet. Bubbelplastic is aan het verdwijnen in verpakkingen en steeds vaker gebruiken retailers verpakkingen op maat. “Het is een symbolisch voorbeeld, maar Coolblue levert kleine pakjes al in een papieren envelop. Geleverd met elektrische fietsen, overigens.”

 

Problemen lossen zichzelf op

Veel problemen lossen dus zichzelf op: zoals het nieuwe arbeidsakkoord nu ook mogelijk maakt, is er in e-commerce meer sprake van avondwerk dan van echte nachtarbeid. Van Ossel: “Bij Bol.com lopen de meeste bestellingen voor 22u binnen, dus de meeste shifts lopen af om 2 uur ’s nachts. De verwachting is ook zonder meer dat die arbeid voor een groot stuk zal automatiseren, kijk al maar naar het gloednieuwe robotwarenhuis van Ochama. Het is een kwestie van tijd vooraleer je die overal ziet, van zodra het efficiënt en betaalbaar wordt.”

 

Het klopt uiteraard dat we er met zijn allen moeten op letten dat alles correct verloopt, zonder zwartwerk, wurgcontracten, kinderarbeid… “Minstens op Europees niveau moeten er duidelijke afspraken zijn. Maar dat komt goed. Er zijn er nu ook al velen die het wél goed doen.”

 

Meer leren van wie het goed doet? Op 24 maart gaat het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress door in Antwerpen, met onder andere moderetailer C&A, gezonde restaurantketen EXKi en Ochama, het gerobotiseerde omnichannelconcept van de Chinese internetgigant JD.com. Binnenkort maken we nog meer namen bekend. Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wacht niet te lang: de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN