Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen | RetailDetail

Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

De omzet van producent Unilever kreeg in het eerste kwartaal van 2014 een flinke daling te verwerking, door negatieve wisselkoerseffecten. De onderliggende omzetgroei was dan weer hoger dan verwacht.

Onderliggende groei beter dan verwacht

De omzet van Unilever daalde met 6,3 procent naar 11,4 miljard euro in het eerste kwartaal, maar dat was vooral te wijten aan een impact van de wisselkoerseffecten van 8,9 procent. De onderliggende groei (die geen rekening houdt met wisselkoersen en acquisities) kwam uit op 3,6 procent, hoger dan de verwachte 3,3 procent die analisten hadden voorspeld.

 

In opkomende markten steeg de onderliggende omzet met 6,6 procent, heel wat trager dan de 8,4 procent groei in het vierde kwartaal van 2013. "Opkomende markten gaan momenteel door een periode van tragere groei en economische volatiliteit, maar onze strategie blijft onveranderd. We blijven investeren in onze merken, zodat ze goed geplaatst zijn om te profiteren van de groeimogelijkheden die de groeiende bevolking en een hoger inkomen met zich meebrengen", zegt CEO Paul Polman.

 

Unilever verkocht onlangs nog het merk BiFi en is nu aan het bekijken om nog enkele merken van de hand zal doen. Zo wordt een mogelijke verkoop van de pastasauzenafdeling in Noord-Amerika bekeken en ook SlimFast zou misschien verkocht worden. Unilever kocht SlimFast voor 1,75 miljard euro in 2000, maar de verkoop van het dieetproduct is in de Verenigde Staten sindsdien sterk teruggevallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.