Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

De omzet van producent Unilever kreeg in het eerste kwartaal van 2014 een flinke daling te verwerking, door negatieve wisselkoerseffecten. De onderliggende omzetgroei was dan weer hoger dan verwacht.

Onderliggende groei beter dan verwacht

De omzet van Unilever daalde met 6,3 procent naar 11,4 miljard euro in het eerste kwartaal, maar dat was vooral te wijten aan een impact van de wisselkoerseffecten van 8,9 procent. De onderliggende groei (die geen rekening houdt met wisselkoersen en acquisities) kwam uit op 3,6 procent, hoger dan de verwachte 3,3 procent die analisten hadden voorspeld.

 

In opkomende markten steeg de onderliggende omzet met 6,6 procent, heel wat trager dan de 8,4 procent groei in het vierde kwartaal van 2013. "Opkomende markten gaan momenteel door een periode van tragere groei en economische volatiliteit, maar onze strategie blijft onveranderd. We blijven investeren in onze merken, zodat ze goed geplaatst zijn om te profiteren van de groeimogelijkheden die de groeiende bevolking en een hoger inkomen met zich meebrengen", zegt CEO Paul Polman.

 

Unilever verkocht onlangs nog het merk BiFi en is nu aan het bekijken om nog enkele merken van de hand zal doen. Zo wordt een mogelijke verkoop van de pastasauzenafdeling in Noord-Amerika bekeken en ook SlimFast zou misschien verkocht worden. Unilever kocht SlimFast voor 1,75 miljard euro in 2000, maar de verkoop van het dieetproduct is in de Verenigde Staten sindsdien sterk teruggevallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top