Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen | RetailDetail

Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

Omzet Unilever lijdt onder wisselkoersen

De omzet van producent Unilever kreeg in het eerste kwartaal van 2014 een flinke daling te verwerking, door negatieve wisselkoerseffecten. De onderliggende omzetgroei was dan weer hoger dan verwacht.

Onderliggende groei beter dan verwacht

De omzet van Unilever daalde met 6,3 procent naar 11,4 miljard euro in het eerste kwartaal, maar dat was vooral te wijten aan een impact van de wisselkoerseffecten van 8,9 procent. De onderliggende groei (die geen rekening houdt met wisselkoersen en acquisities) kwam uit op 3,6 procent, hoger dan de verwachte 3,3 procent die analisten hadden voorspeld.

 

In opkomende markten steeg de onderliggende omzet met 6,6 procent, heel wat trager dan de 8,4 procent groei in het vierde kwartaal van 2013. "Opkomende markten gaan momenteel door een periode van tragere groei en economische volatiliteit, maar onze strategie blijft onveranderd. We blijven investeren in onze merken, zodat ze goed geplaatst zijn om te profiteren van de groeimogelijkheden die de groeiende bevolking en een hoger inkomen met zich meebrengen", zegt CEO Paul Polman.

 

Unilever verkocht onlangs nog het merk BiFi en is nu aan het bekijken om nog enkele merken van de hand zal doen. Zo wordt een mogelijke verkoop van de pastasauzenafdeling in Noord-Amerika bekeken en ook SlimFast zou misschien verkocht worden. Unilever kocht SlimFast voor 1,75 miljard euro in 2000, maar de verkoop van het dieetproduct is in de Verenigde Staten sindsdien sterk teruggevallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top