Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen | RetailDetail

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

De Nederlands-Britse groep Unilever stuurde gisteravond een omzetwaarschuwing de wereld in. Het concern voorziet een "verzwakking van de groei in veel opkomende landen" en een "vlakke tot licht lagere" omzet in de ontwikkelde economieën.

Vertraging in groeilanden

Unilever, bekend van merken als Axe, Bertolli, Dove en Lipton, verwacht dat de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal maar 3 tot 3,5% zal bedragen. Over het volledige eerste halfjaar was er nog een onderliggende omzetgroei van 5% en analisten gingen ervan uit dat Unilever dat cijfer zou aanhouden in het derde kwartaal.

 

Dat dit nu niet gaat lukken, schrijft Unilever vooral op het conto van de groeilanden. Die kampen met een serieuze groeivertraging, die nog wordt verergerd door de verzwakking van de lokale munten tegenover de euro. In de mature Westerse markten zit er hooguit een "vlakke tot licht lagere omzet" in.

 

Laagste koers in 11 maanden

De omzetwaarschuwing komt niet als een donderslag bij heldere hemel: Unilever had in het tweede kwartaal al laten weten dat de marktomstandigheden moeilijker werden. Toch kan de belegger er niet om lachen: hij stuurde het Unilever-aandeel ruim 3% lager in Amsterdam (meteen het laagste peil in 11 maanden) en 3,6% lager in Londen.

 

Het management laat wel weten dat Unilever op koers ligt bij het realiseren van zijn eerder aangegeven prioriteiten voor 2013: winstgevende volumegroei en een duurzame verbetering van de operationele marges in zijn kernactiviteiten. CEO Paul Polman verwacht bovendien "onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.