Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen | RetailDetail

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

De Nederlands-Britse groep Unilever stuurde gisteravond een omzetwaarschuwing de wereld in. Het concern voorziet een "verzwakking van de groei in veel opkomende landen" en een "vlakke tot licht lagere" omzet in de ontwikkelde economieën.

Vertraging in groeilanden

Unilever, bekend van merken als Axe, Bertolli, Dove en Lipton, verwacht dat de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal maar 3 tot 3,5% zal bedragen. Over het volledige eerste halfjaar was er nog een onderliggende omzetgroei van 5% en analisten gingen ervan uit dat Unilever dat cijfer zou aanhouden in het derde kwartaal.

 

Dat dit nu niet gaat lukken, schrijft Unilever vooral op het conto van de groeilanden. Die kampen met een serieuze groeivertraging, die nog wordt verergerd door de verzwakking van de lokale munten tegenover de euro. In de mature Westerse markten zit er hooguit een "vlakke tot licht lagere omzet" in.

 

Laagste koers in 11 maanden

De omzetwaarschuwing komt niet als een donderslag bij heldere hemel: Unilever had in het tweede kwartaal al laten weten dat de marktomstandigheden moeilijker werden. Toch kan de belegger er niet om lachen: hij stuurde het Unilever-aandeel ruim 3% lager in Amsterdam (meteen het laagste peil in 11 maanden) en 3,6% lager in Londen.

 

Het management laat wel weten dat Unilever op koers ligt bij het realiseren van zijn eerder aangegeven prioriteiten voor 2013: winstgevende volumegroei en een duurzame verbetering van de operationele marges in zijn kernactiviteiten. CEO Paul Polman verwacht bovendien "onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.