Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

De Nederlands-Britse groep Unilever stuurde gisteravond een omzetwaarschuwing de wereld in. Het concern voorziet een "verzwakking van de groei in veel opkomende landen" en een "vlakke tot licht lagere" omzet in de ontwikkelde economieën.

Vertraging in groeilanden

Unilever, bekend van merken als Axe, Bertolli, Dove en Lipton, verwacht dat de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal maar 3 tot 3,5% zal bedragen. Over het volledige eerste halfjaar was er nog een onderliggende omzetgroei van 5% en analisten gingen ervan uit dat Unilever dat cijfer zou aanhouden in het derde kwartaal.

 

Dat dit nu niet gaat lukken, schrijft Unilever vooral op het conto van de groeilanden. Die kampen met een serieuze groeivertraging, die nog wordt verergerd door de verzwakking van de lokale munten tegenover de euro. In de mature Westerse markten zit er hooguit een "vlakke tot licht lagere omzet" in.

 

Laagste koers in 11 maanden

De omzetwaarschuwing komt niet als een donderslag bij heldere hemel: Unilever had in het tweede kwartaal al laten weten dat de marktomstandigheden moeilijker werden. Toch kan de belegger er niet om lachen: hij stuurde het Unilever-aandeel ruim 3% lager in Amsterdam (meteen het laagste peil in 11 maanden) en 3,6% lager in Londen.

 

Het management laat wel weten dat Unilever op koers ligt bij het realiseren van zijn eerder aangegeven prioriteiten voor 2013: winstgevende volumegroei en een duurzame verbetering van de operationele marges in zijn kernactiviteiten. CEO Paul Polman verwacht bovendien "onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top