Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

Omzetwaarschuwing bezorgt aandeel Unilever rake klappen

De Nederlands-Britse groep Unilever stuurde gisteravond een omzetwaarschuwing de wereld in. Het concern voorziet een "verzwakking van de groei in veel opkomende landen" en een "vlakke tot licht lagere" omzet in de ontwikkelde economieën.

Vertraging in groeilanden

Unilever, bekend van merken als Axe, Bertolli, Dove en Lipton, verwacht dat de onderliggende omzetgroei in het derde kwartaal maar 3 tot 3,5% zal bedragen. Over het volledige eerste halfjaar was er nog een onderliggende omzetgroei van 5% en analisten gingen ervan uit dat Unilever dat cijfer zou aanhouden in het derde kwartaal.

 

Dat dit nu niet gaat lukken, schrijft Unilever vooral op het conto van de groeilanden. Die kampen met een serieuze groeivertraging, die nog wordt verergerd door de verzwakking van de lokale munten tegenover de euro. In de mature Westerse markten zit er hooguit een "vlakke tot licht lagere omzet" in.

 

Laagste koers in 11 maanden

De omzetwaarschuwing komt niet als een donderslag bij heldere hemel: Unilever had in het tweede kwartaal al laten weten dat de marktomstandigheden moeilijker werden. Toch kan de belegger er niet om lachen: hij stuurde het Unilever-aandeel ruim 3% lager in Amsterdam (meteen het laagste peil in 11 maanden) en 3,6% lager in Londen.

 

Het management laat wel weten dat Unilever op koers ligt bij het realiseren van zijn eerder aangegeven prioriteiten voor 2013: winstgevende volumegroei en een duurzame verbetering van de operationele marges in zijn kernactiviteiten. CEO Paul Polman verwacht bovendien "onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top