RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online boekenverkoop haalt fysieke markt in

icon
Algemeen8 juli, 2020

De fysieke boekenwinkels hebben in de eerste jaarhelft 32,5% van hun marktaandeel verloren, ten gevolge van de coronapandemie. Online kreeg zo voor het eerst het dominante marktaandeel. Toch miste ook de ‘Koop lokaal’-beweging zijn effect niet.

 

Online wint 67,2% aan marktaandeel

Zijn boekhandels essentieel? Die vraag rees tijdens de lockdown in verschillende landen. Alle discussie ten spijt, mocht het voor de Belgische boekenwinkels niet baten: ook zij moesten tijdens de verplichte sluiting van maart tot mei dicht.

De gevolgen laten zich voelen: in de periode van januari tot mei lag het marktaandeel van de boekenwinkels 32,5% lager dan een jaar eerder, aldus de cijfers van Gfk Belgium die het aantal verkochte boeken vergelijken. De fysieke winkels haalden zo nog een marktaandeel van 40,8%, terwijl het marktaandeel van online piekte op 37,8%. Dat is liefst 67,2% meer dan een jaar eerder. De volledige boekenverkoop daalde met 5,9%.

Toch toonden heel wat boekhandels zich dynamisch en creatief tijdens de lockdown, zo observeert De Standaard. Wie nog geen webshop had, lanceerde er snel een of nam telefonische bestellingen aan. Ze leverden dan vaak ook zelf hun pakjes of werkten met afhaalpunten. Zelfs blurring maakte een snelle opgang, zoals het voorbeeld van De Boekuil in Heist-op-den-Berg aangeeft: een nabij gelegen kaaswinkel werd afhaalpunt. Met succes: “Dat was ook voor die winkel een goede zaak – een boek en een stukje camembert, het bleek een goede combinatie.”

 

Minder klanten kopen meer

De oproepen in de media om lokaal te kopen, waarvan Standaard Boekhandel een van de vaandeldragers was, hadden eveneens effect. De onlineverkoop bij de boekenketen “kon het zware omzetverlies voor een deeltje goedmaken, al bracht het ook extra kosten met zich mee”, aldus commercieel directeur Guido De Smet tegenover de krant. Er werden tijdens de lockdown – weinig verrassend – meer jeugdboeken en strips verkocht, om de kinderen thuis bezig te houden.

Inmiddels herstellen de omzetten zich, vooral door grotere winkelmandjes bij een (licht) beperkter aantal bezoekers. Standaard Boekhandel zag daarbij in eerste instantie vooral de vestigingen in kleinere steden en gemeenten zich herpakken, terwijl de grote steden pas sinds de heropening van de horeca in juni weer meer volk aantrekken. “Op basis van de voorbije weken zijn we in elk geval hoopvol voor de komende maanden. Als er natuurlijk geen nieuwe lockdown komt”, besluit De Smet.

Belangenvereniging Boekenoverleg legt de overheid momenteel een relanceplan voor, waarbij het mensen boeken wil laten schenken met behulp van een gesubsidieerde aankoopcheque, een nieuwe literaire prijs wil lanceren en extra middelen vraagt om auteurs en literatuur te ondersteunen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN