Online boekenverkoop piekt, maar ook fysieke winkels groeien weer

Online boekenverkoop piekt, maar ook fysieke winkels groeien weer

De verkoop van boeken via het internet lag in het eerste semester van 2013 meer dan 20% hoger dan in dezelfde periode van 2012. Voor het eerst werden meer dan 10% van alle boeken online verkocht.

Ook fysieke boekhandels gaan vooruit

Volgens de vakorganisatie Boek.be mag die opmars van de online verkoop dan wel sterk zijn, toch houden de fysieke boekhandels goed stand. Ze profiteren zelfs mee van de stijgende verkoop. In de eerste zes maanden van 2013 nam de verkoop van boeken in Vlaanderen immers toe met 0,2% in aantal en 3,1% in omzet.

 

In 2012 kende de verkoop nog een terugval van 1,4%, vooral als gevolg van een zwak eerste semester. Vanaf de zomer trok de handel immers weer aan, maar net onvoldoende om de daling van de eerste zes maanden te compenseren.

 

In de eerste helft van 2013 kwam de totale omzet van de boekenverkoop volgens GfK Retail and Technology uit op 89,1 miljoen euro, 3,1% meer dan in dezelfde periode van 2012. Die groei kwam overigens vooral tot stand in de eerste drie maanden, toen de verkoop doorging op zijn elan van eind 2012. De lange winter en koude lente die daarop volgde speelden daarin wellicht een rol.

 

Inferno en Ons Kookboek trekken lijst

Vooral literaire fictie en strips lagen goed in de markt: hun verkoop steeg met om en bij de 14%. Het best verkochte fictieboek was Inferno van Dan Brown, hoewel dat pas vanaf half mei in de rekken lag. Bij de strips liep Code E van De Kiekeboes met de eerste prijs weg.

 

Bij de non-fictie blijft Ons Kookboek van de KVLV erg populair. Zelfs televisiekok Jeroen Meus kon daar niet aan tippen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top