Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Het vertrouwen van de Belgische consument heeft in maart een flinke deuk gekregen, mede door de aankondiging van een aantal bedrijfsreorganisaties. Meteen is ook de sterke verbetering van februari weggeveegd: het vertrouwen staat nu weer op het niveau van januari 2013 en november 2012, met name -23.

Belgen net iets negatiever

De Nationale Bank van België doet elke maand een enquête bij 1.600 Belgen. Hen wordt gevraagd hoe ze verwachten dat de economische situatie zal evolueren, hoe ze de werkloosheid inschatten en of ze denken nog te kunnen sparen. De resultaten ervan worden vervolgens omgezet in een cijfer, en dat daalde in maart van -17 naar -23.

 

De jongste bevraging leert dat de consumenten vooral vrezen voor een stijging van de werkloosheid. Hun bekommernis daarover is opgelopen tot het hoogste niveau in drie jaar. Voorts denkt de consument de komende maanden minder te kunnen sparen. Bizar genoeg daalde het vertrouwen in de financiële situatie van de gezinnen niet mee.

 

Meteen is de vooruitgang van februari weggeveegd: toen werd de Belg even optimistischer over de macro-economische ontwikkelingen. De index van de nationale bank die deze stemming opvolgt, stond toen op zijn hoogste peil sinds de zomer van vorig jaar. Bovendien was er ook een positieve stemming over de werkloosheid.

 

Nederlanders net iets minder dramatisch

Gisteren maakte het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat in Nederland het consumentenvertrouwen licht gestegen is naar -41, maar februari (-44) was dan ook een historisch dieptepunt. Ondanks de stijging betekent dit wel dat grofweg driekwart van de Nederlandse bevolking negatief naar de economische situatie kijkt, tegenover maar een groot kwart positievelingen.

 

Toch mag daaruit niet meteen besloten worden dat Nederlanders negatiever naar de toekomst kijken: daar telt – in tegenstelling tot hier – ook mee hoe consumenten naar bepaalde economische aspecten van de voorbije twaalf maanden kijken. Elke lidstaat heeft immers een behoorlijke vrijheid om de indicator naar eigen goeddunken in te vullen.

 

België (net) boven Europees gemiddelde

Nederland zit met zijn score halverwege de staartgroep, terwijl België zit nog net in de bovenste helft met een twaalfde plaats en een fractie boven het Eurozone-gemiddelde van -23,6 blijft. Het wekt weinig verbazing dat de Grieken met -74 helemaal achterop lopen, nog net voor de Portugezen (-53) en de Cyprioten (-45; de enquête werd wel afgenomen voor de huidige climax in hun bankencrisis).

 

Amper drie landen kunnen een positieve index presenteren: alleen Finland (+8,2), Zweden (+6,4) en Denemarken (+6,5) zitten boven nul. Van de grote landen is Duitsland het positiefst (-6,4), ver voor de Britten (-17) en de Fransen (-28,5).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top