Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie | RetailDetail

Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Het vertrouwen van de Belgische consument heeft in maart een flinke deuk gekregen, mede door de aankondiging van een aantal bedrijfsreorganisaties. Meteen is ook de sterke verbetering van februari weggeveegd: het vertrouwen staat nu weer op het niveau van januari 2013 en november 2012, met name -23.

Belgen net iets negatiever

De Nationale Bank van België doet elke maand een enquête bij 1.600 Belgen. Hen wordt gevraagd hoe ze verwachten dat de economische situatie zal evolueren, hoe ze de werkloosheid inschatten en of ze denken nog te kunnen sparen. De resultaten ervan worden vervolgens omgezet in een cijfer, en dat daalde in maart van -17 naar -23.

 

De jongste bevraging leert dat de consumenten vooral vrezen voor een stijging van de werkloosheid. Hun bekommernis daarover is opgelopen tot het hoogste niveau in drie jaar. Voorts denkt de consument de komende maanden minder te kunnen sparen. Bizar genoeg daalde het vertrouwen in de financiële situatie van de gezinnen niet mee.

 

Meteen is de vooruitgang van februari weggeveegd: toen werd de Belg even optimistischer over de macro-economische ontwikkelingen. De index van de nationale bank die deze stemming opvolgt, stond toen op zijn hoogste peil sinds de zomer van vorig jaar. Bovendien was er ook een positieve stemming over de werkloosheid.

 

Nederlanders net iets minder dramatisch

Gisteren maakte het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat in Nederland het consumentenvertrouwen licht gestegen is naar -41, maar februari (-44) was dan ook een historisch dieptepunt. Ondanks de stijging betekent dit wel dat grofweg driekwart van de Nederlandse bevolking negatief naar de economische situatie kijkt, tegenover maar een groot kwart positievelingen.

 

Toch mag daaruit niet meteen besloten worden dat Nederlanders negatiever naar de toekomst kijken: daar telt – in tegenstelling tot hier – ook mee hoe consumenten naar bepaalde economische aspecten van de voorbije twaalf maanden kijken. Elke lidstaat heeft immers een behoorlijke vrijheid om de indicator naar eigen goeddunken in te vullen.

 

België (net) boven Europees gemiddelde

Nederland zit met zijn score halverwege de staartgroep, terwijl België zit nog net in de bovenste helft met een twaalfde plaats en een fractie boven het Eurozone-gemiddelde van -23,6 blijft. Het wekt weinig verbazing dat de Grieken met -74 helemaal achterop lopen, nog net voor de Portugezen (-53) en de Cyprioten (-45; de enquête werd wel afgenomen voor de huidige climax in hun bankencrisis).

 

Amper drie landen kunnen een positieve index presenteren: alleen Finland (+8,2), Zweden (+6,4) en Denemarken (+6,5) zitten boven nul. Van de grote landen is Duitsland het positiefst (-6,4), ver voor de Britten (-17) en de Fransen (-28,5).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.