RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

icon
Algemeen21 maart, 2013

Belgen net iets negatiever

De Nationale Bank van België doet elke maand een enquête bij 1.600 Belgen. Hen wordt gevraagd hoe ze verwachten dat de economische situatie zal evolueren, hoe ze de werkloosheid inschatten en of ze denken nog te kunnen sparen. De resultaten ervan worden vervolgens omgezet in een cijfer, en dat daalde in maart van -17 naar -23.

 

De jongste bevraging leert dat de consumenten vooral vrezen voor een stijging van de werkloosheid. Hun bekommernis daarover is opgelopen tot het hoogste niveau in drie jaar. Voorts denkt de consument de komende maanden minder te kunnen sparen. Bizar genoeg daalde het vertrouwen in de financiële situatie van de gezinnen niet mee.

 

Meteen is de vooruitgang van februari weggeveegd: toen werd de Belg even optimistischer over de macro-economische ontwikkelingen. De index van de nationale bank die deze stemming opvolgt, stond toen op zijn hoogste peil sinds de zomer van vorig jaar. Bovendien was er ook een positieve stemming over de werkloosheid.

 

Nederlanders net iets minder dramatisch

Gisteren maakte het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat in Nederland het consumentenvertrouwen licht gestegen is naar -41, maar februari (-44) was dan ook een historisch dieptepunt. Ondanks de stijging betekent dit wel dat grofweg driekwart van de Nederlandse bevolking negatief naar de economische situatie kijkt, tegenover maar een groot kwart positievelingen.

 

Toch mag daaruit niet meteen besloten worden dat Nederlanders negatiever naar de toekomst kijken: daar telt – in tegenstelling tot hier – ook mee hoe consumenten naar bepaalde economische aspecten van de voorbije twaalf maanden kijken. Elke lidstaat heeft immers een behoorlijke vrijheid om de indicator naar eigen goeddunken in te vullen.

 

België (net) boven Europees gemiddelde

Nederland zit met zijn score halverwege de staartgroep, terwijl België zit nog net in de bovenste helft met een twaalfde plaats en een fractie boven het Eurozone-gemiddelde van -23,6 blijft. Het wekt weinig verbazing dat de Grieken met -74 helemaal achterop lopen, nog net voor de Portugezen (-53) en de Cyprioten (-45; de enquête werd wel afgenomen voor de huidige climax in hun bankencrisis).

 

Amper drie landen kunnen een positieve index presenteren: alleen Finland (+8,2), Zweden (+6,4) en Denemarken (+6,5) zitten boven nul. Van de grote landen is Duitsland het positiefst (-6,4), ver voor de Britten (-17) en de Fransen (-28,5).

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN