Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Ontslagen temperen vertrouwen consumenten in economie

Het vertrouwen van de Belgische consument heeft in maart een flinke deuk gekregen, mede door de aankondiging van een aantal bedrijfsreorganisaties. Meteen is ook de sterke verbetering van februari weggeveegd: het vertrouwen staat nu weer op het niveau van januari 2013 en november 2012, met name -23.

Belgen net iets negatiever

De Nationale Bank van België doet elke maand een enquête bij 1.600 Belgen. Hen wordt gevraagd hoe ze verwachten dat de economische situatie zal evolueren, hoe ze de werkloosheid inschatten en of ze denken nog te kunnen sparen. De resultaten ervan worden vervolgens omgezet in een cijfer, en dat daalde in maart van -17 naar -23.

 

De jongste bevraging leert dat de consumenten vooral vrezen voor een stijging van de werkloosheid. Hun bekommernis daarover is opgelopen tot het hoogste niveau in drie jaar. Voorts denkt de consument de komende maanden minder te kunnen sparen. Bizar genoeg daalde het vertrouwen in de financiële situatie van de gezinnen niet mee.

 

Meteen is de vooruitgang van februari weggeveegd: toen werd de Belg even optimistischer over de macro-economische ontwikkelingen. De index van de nationale bank die deze stemming opvolgt, stond toen op zijn hoogste peil sinds de zomer van vorig jaar. Bovendien was er ook een positieve stemming over de werkloosheid.

 

Nederlanders net iets minder dramatisch

Gisteren maakte het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat in Nederland het consumentenvertrouwen licht gestegen is naar -41, maar februari (-44) was dan ook een historisch dieptepunt. Ondanks de stijging betekent dit wel dat grofweg driekwart van de Nederlandse bevolking negatief naar de economische situatie kijkt, tegenover maar een groot kwart positievelingen.

 

Toch mag daaruit niet meteen besloten worden dat Nederlanders negatiever naar de toekomst kijken: daar telt – in tegenstelling tot hier – ook mee hoe consumenten naar bepaalde economische aspecten van de voorbije twaalf maanden kijken. Elke lidstaat heeft immers een behoorlijke vrijheid om de indicator naar eigen goeddunken in te vullen.

 

België (net) boven Europees gemiddelde

Nederland zit met zijn score halverwege de staartgroep, terwijl België zit nog net in de bovenste helft met een twaalfde plaats en een fractie boven het Eurozone-gemiddelde van -23,6 blijft. Het wekt weinig verbazing dat de Grieken met -74 helemaal achterop lopen, nog net voor de Portugezen (-53) en de Cyprioten (-45; de enquête werd wel afgenomen voor de huidige climax in hun bankencrisis).

 

Amper drie landen kunnen een positieve index presenteren: alleen Finland (+8,2), Zweden (+6,4) en Denemarken (+6,5) zitten boven nul. Van de grote landen is Duitsland het positiefst (-6,4), ver voor de Britten (-17) en de Fransen (-28,5).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top