Ook eBay-oprichter stapt in journalistiek project

Ook eBay-oprichter stapt in journalistiek project

Pierre Omidyar, de oprichter van eBay, stapt in een journalistiek project met niemand minder dan Glenn Greenwald, de Guardian-journalist die de voorbije maanden de Amerikaanse en Britse geheime diensten in opspraak bracht. Na Jeff Bezos, oprichter van Amazon, die recent The Washington Post overnam, is Omidyar nu al de tweede retailmogol die zich in de journalistieke wereld waagt.

Eigen mediabedrijf

De Britse journalist Greenwald werd recent zelf wereldnieuws met zijn herhaalde onthullingen over spionagepraktijken bij de Amerikaanse geheime dienst NSA en diens Britse collega's van de GCHQ. Greenwald baseerde zich daarbij op de onthullingen van klokkenluider Edward Snowden.  De Britse journalist, die zelf onder toenemende intimidatie stond (even werd zijn vriend zelfs aangehouden), verlaat nu dus The Guardian.

 

In een persmededeling liet Pierre Omidyar alvast weten dat hij "de rol van journalistiek in de samenleving wil vrijwaren en versterken". De Amerikaanse multimiljardair van Iraanse afkomst wil met het project "journalisten ondersteunen en hen toestaan de waarheid te zoeken", al benadrukt hij dat het nieuwe bedrijf zich niet zal beperken tot onderzoeksjournalistiek alleen en mikt hij duidelijk op een ruim publiek.

 

200 miljoen euro

De stichter van eBay zou naar verluidt zo'n 200 miljoen euro willen investeren in het project. Een peulschil voor een man wiens vermogen door zakenblad Forbes op een kleine 7 miljard euro geraamd wordt en zich nu via Omidyar Network vooral bezighoudt met investeringen, politiek en filantropie.

 

Begin augustus was Omidyar ook in de running om de Amerikaanse krant The Washington Post over te nemen, maar uiteindelijk ging Amazon-oprichter Jeff Bezos met de prestigieuze krant aan de haal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top