Parket vraagt geldboete tot 100.000 euro van Colruyt in zaak "tabaksreclame" | RetailDetail

Parket vraagt geldboete tot 100.000 euro van Colruyt in zaak "tabaksreclame"

Parket vraagt geldboete tot 100.000 euro van Colruyt in zaak "tabaksreclame"

Gisteren vonden de pleidooien plaats in de rechtszaak die het Brusselse parket heeft aangespannen tegen Colruyt wegens (vermeende) illegale reclame voor tabakswaren. De advocaten van de Halse discounter houden vol dat hun cliënt niets onwettigs heeft gedaan. De rechter doet op 10 mei uitspraak.

Parket eist geldboete van 100.000 euro

Het Brusselse parket heeft woensdagvoormiddag de rechter gevraagd om de NV Etablissementen Frans Colruyt en de NV Colruyt Group Services te veroordelen tot een geldboete. Volgens het parket zijn de prijskortingen die Colruyt toepaste op tabaksproducten, reclamepraktijken.

 

"Reclame voor tabaksproducten is verboden sinds 1997, toen de zogenaamde Warenwet werd aangepast", zo zei substituut-procureur Vanderputten in de rechtbank. "Het artikel 7.2 bis dat toen werd ingevoerd, omschrijft reclame als elke mededeling of handeling die tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de gebruikte middelen, communicatiemiddelen of technieken." En volgens de substituut-procureur was het wel degelijk de bedoeling van de wetgever om "ook de techniek van verlaagde prijzen onder de definitie 'reclame' te doen vallen."

 

Volgens het parket overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame op vier manieren: door tabak te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, door hoeveelheidskortingen te geven, door op bepaalde data extra kortingen te geven en door de zogenaamde 'kampkortingen' die aan jeugdbewegingen werden toegekend. "Op die manier werd gemiddeld tien procent korting op tabaksproducten gegeven", aldus nog de substituut-procureur.

 

Het parket eiste een geldboete, zonder de hoogte ervan te specificeren, maar verwees wel naar de geldboete van 100.000 euro die de FOD Volksgezondheid eerder aan Colruyt oplegde. De Halse groep heeft altijd geweigerd die te betalen, waarna de FOD de zaak overmaakte aan het Brusselse parket.

 

"Prijs van een product is geen reclame"

Volgens de advocaten van beide vennootschappen doen de Colruyt-warenhuizen niets verkeerds als ze kortingen geven op tabaksproducten. "De prijs van een product is geen reclame maar maakt deel uit van de verkoop, en de verkoop van tabaksproducten is niet verboden."

 

"De prijs op de fiscale zegels wordt bepaald door de fabrikanten", pleitte meester Herman De Bauw. "Volgens de Europese verdragen en richtlijnen kan de fabrikant aan de detailhandelaar geen minimumprijzen opleggen. Een verbod om onder de prijs op de fiscale zegel te verkopen zou dus ingaan tegen het Europees recht."

 

De verdediging wees er fijntjes op dat hoeveelheidskortingen, de extra kortingen en de kortingen aan jeugdbewegingen gelden voor alle producten: "Vermelden dat die niet voor tabaksproducten gelden, zou net de aandacht trekken op tabaksproducten en dus net het tegenovergestelde bereiken dan wat het parket en de FOD Volksgezondheid betrachten."

 

Desnoods "opschorting van straf"

Nog volgens de verdediging heeft de NV Colruyt Group Services niets te maken met de prijszetting in de warenhuizen en kan het bedrijf dan ook niet vervolgd en veroordeeld worden voor eventuele inbreuken op het verbod op tabaksreclame.

 

Tot slot wezen de advocaten er nog op dat de betwiste praktijken niet meer toegepast worden. "Bij een eventuele veroordeling zou een opschorting dan ook beter zijn dan een hoge geldboete", aldus meester Raf Verstraeten in zijn slotpleidooi. Op 10 mei weten we of Colruyt de rechter heeft kunnen overtuigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.