Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Het bedrijf dat in ons land het monopolie heeft over de verdeling van kranten en tijdschriften bij de dagbladhandel, AMP, is opnieuw veroordeeld: dit keer omdat het een eerder arrest om zijn transportkosten te verlagen niet zou hebben nageleefd.

"Misbruik van machtspositie"

AMP had enkele jaren geleden de transportkosten voor de persverkopers eenzijdig verhoogd van 103 euro per maand naar 219 euro. Eind mei van dit jaar oordeelde het Hof van Beroep in Brussel dat AMP misbruik had gemaakt van zijn machtspositie. Het bedrijf moest van de rechter zijn tarief aanpassen.

 

Volgens Unizo, de Vlaamse Federatie van Persverkopers en Prodipresse heeft AMP dat arrest niet nageleefd, en dus trokken de drie federaties opnieuw naar de rechter om dit keer dwangsommen te laten opleggen. Met succes: de rechter veroordeelde AMP tot een dwangsom van 3.000 euro per dag met een maximum van twee miljoen euro.

 

De dwangsom gaat in vanaf 1 december eerstkomende. Het Hof van Beroep legde meteen ook een aantal criteria vast waarmee de distibuteur rekening moet houden bij de bepaling van zijn nieuwe tarief.

 

AMP reageert "totaal verrast op de veroordeling"

"Wij waren ervan overtuigd dat we het arrest van mei wel naleefden", zegt Tom Vermeirsch in een reactie aan persbureau Belga. AMP beraadt zich naar eigen zeggen over zijn verdere strategie.

 

De dwangsommen zijn niet de enige donkere wolk boven het bedrijf: bijna 800 krantenverkopers hebben ook een collectieve vordering ingediend bij de Brusselse Handelsrechtbank voor de te veel betaalde transportkosten. Die som loopt op tot meer dan 6.000 euro per dagbladhandelaar, samen goed voor ruim 5 miljoen euro. Die zaak is nog in behandeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top