Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Het bedrijf dat in ons land het monopolie heeft over de verdeling van kranten en tijdschriften bij de dagbladhandel, AMP, is opnieuw veroordeeld: dit keer omdat het een eerder arrest om zijn transportkosten te verlagen niet zou hebben nageleefd.

"Misbruik van machtspositie"

AMP had enkele jaren geleden de transportkosten voor de persverkopers eenzijdig verhoogd van 103 euro per maand naar 219 euro. Eind mei van dit jaar oordeelde het Hof van Beroep in Brussel dat AMP misbruik had gemaakt van zijn machtspositie. Het bedrijf moest van de rechter zijn tarief aanpassen.

 

Volgens Unizo, de Vlaamse Federatie van Persverkopers en Prodipresse heeft AMP dat arrest niet nageleefd, en dus trokken de drie federaties opnieuw naar de rechter om dit keer dwangsommen te laten opleggen. Met succes: de rechter veroordeelde AMP tot een dwangsom van 3.000 euro per dag met een maximum van twee miljoen euro.

 

De dwangsom gaat in vanaf 1 december eerstkomende. Het Hof van Beroep legde meteen ook een aantal criteria vast waarmee de distibuteur rekening moet houden bij de bepaling van zijn nieuwe tarief.

 

AMP reageert "totaal verrast op de veroordeling"

"Wij waren ervan overtuigd dat we het arrest van mei wel naleefden", zegt Tom Vermeirsch in een reactie aan persbureau Belga. AMP beraadt zich naar eigen zeggen over zijn verdere strategie.

 

De dwangsommen zijn niet de enige donkere wolk boven het bedrijf: bijna 800 krantenverkopers hebben ook een collectieve vordering ingediend bij de Brusselse Handelsrechtbank voor de te veel betaalde transportkosten. Die som loopt op tot meer dan 6.000 euro per dagbladhandelaar, samen goed voor ruim 5 miljoen euro. Die zaak is nog in behandeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top