Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom | RetailDetail

Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Persdistributeur AMP veroordeeld tot dwangsom

Het bedrijf dat in ons land het monopolie heeft over de verdeling van kranten en tijdschriften bij de dagbladhandel, AMP, is opnieuw veroordeeld: dit keer omdat het een eerder arrest om zijn transportkosten te verlagen niet zou hebben nageleefd.

"Misbruik van machtspositie"

AMP had enkele jaren geleden de transportkosten voor de persverkopers eenzijdig verhoogd van 103 euro per maand naar 219 euro. Eind mei van dit jaar oordeelde het Hof van Beroep in Brussel dat AMP misbruik had gemaakt van zijn machtspositie. Het bedrijf moest van de rechter zijn tarief aanpassen.

 

Volgens Unizo, de Vlaamse Federatie van Persverkopers en Prodipresse heeft AMP dat arrest niet nageleefd, en dus trokken de drie federaties opnieuw naar de rechter om dit keer dwangsommen te laten opleggen. Met succes: de rechter veroordeelde AMP tot een dwangsom van 3.000 euro per dag met een maximum van twee miljoen euro.

 

De dwangsom gaat in vanaf 1 december eerstkomende. Het Hof van Beroep legde meteen ook een aantal criteria vast waarmee de distibuteur rekening moet houden bij de bepaling van zijn nieuwe tarief.

 

AMP reageert "totaal verrast op de veroordeling"

"Wij waren ervan overtuigd dat we het arrest van mei wel naleefden", zegt Tom Vermeirsch in een reactie aan persbureau Belga. AMP beraadt zich naar eigen zeggen over zijn verdere strategie.

 

De dwangsommen zijn niet de enige donkere wolk boven het bedrijf: bijna 800 krantenverkopers hebben ook een collectieve vordering ingediend bij de Brusselse Handelsrechtbank voor de te veel betaalde transportkosten. Die som loopt op tot meer dan 6.000 euro per dagbladhandelaar, samen goed voor ruim 5 miljoen euro. Die zaak is nog in behandeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak zet z’n opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.