RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom bol.com lokale retailers leert succesvol online te verkopen

icon
Algemeen20 november, 2020

Online blijven Belgische ondernemers wat achterophinken. Dat merkt ook bol.com: om lokale retailers tijdens en na de tweede lockdown een duwtje in de rug te geven, lanceert het webplatform enkele nieuwe initiatieven. Directeur Huub Vermeulen legt uit.

 

Dubbel gevoel

Dat de coronacrisis de groei van e-commerce een boost heeft gegeven, is een understatement. Ook bij bol.com groeit de omzet exponentieel, maar van euforie is volgens directeur Huub Vermeulen geen sprake: “Het is heel dubbel, wat er nu gebeurt. Na een tijdje is het ongemakkelijk om thuis te werken, je mist het contact met je collega’s. En dan realiseer je je ook nog dat wij ontzettend veel verkopen, terwijl het voor veel ondernemers helemaal niet goed gaat – in de reisbranche of restaurants of stenen winkels bijvoorbeeld. Bovendien werd ons duidelijk dat in België de situatie voor ondernemers nog moeilijker is dan in Nederland. Dus hebben we ons afgevraagd: wat kunnen wij doen om die ondernemers te helpen?”
 

Sinds 19 november staat daarom de website winkelindebuurt.bol.com live. Hierop kunnen consumenten makkelijker hun weg vinden naar verkopers in hun buurt. Op een kaart van België kunnen ze een regio selecteren (bijvoorbeeld Antwerpen) en een categorie (bijvoorbeeld speelgoed) en vervolgens zien ze op die kaart de ondernemers in de regio die speelgoed verkopen via bol.com. “Op die manier hopen we het aanbod van lokale ondernemers voor de lokale klant inzichtelijk te maken, want we weten dat lokale klanten op zoek zijn naar die ondernemers en we weten dat ze die online zoeken. Daar willen we graag bij helpen.”

 

Omzet verbeteren

Een tweede initiatief is startenmetonlineverkopen.be: hier gaat economiedocent en tv-presentator Kamal Kharmach samen met experts aan ondernemers uitleggen hoe ze online succesvoller kunnen zijn. En tot slot krijgen zo’n zeventig Belgische ondernemers die pas recent verkooppartner van bol.com zijn geworden, maar nog moeite hebben om extra omzet te genereren, de kans om advies in te winnen bij Belgische adviesbureaus over hoe zij het beste hun onderneming online kunnen uitbouwen. Dit op kosten van bol.com. “Het zijn vaak mensen met een fysieke winkel, waarvan we denken dat ze veel kansrijker zijn. Alleen hebben ze wat hulp nodig om hun omzet te verbeteren,” aldus Vermeulen.
 

Hoe het intussen loopt met de ondernemers bij bol.com? “Het groeit heel hard: een jaar geleden hadden we zo’n 24.000 partners op ons platform, nu zijn het er 37.000, waarvan 4.000 uit België. We zien wel dat België fundamenteel nog een lichte achterstand heeft op Nederland. Wallonië staat nog in de kinderschoenen: we hebben daar een app gelanceerd, nog geen volle website. We zijn nog maar in het eerste jaar, maar het voldoet volledig aan onze verwachting en gaat er zelfs iets overheen.” Franstalige ondernemers kunnen terecht op commenceravendreonline.be.

 

“Gedrag verandert fundamenteel”

Er komt nu voor de retail een cruciale periode aan. Welke verwachtingen heeft Huub Vermeulen? “Het is elk jaar een spannende periode, want e-commerce groeit hard in België en Nederland. Daardoor is er elk jaar een enorme druk op de hele keten, rond Black Friday, Sinterklaas en kerst. Dat is elk jaar een uitdaging, en dit jaar helemaal. We hebben ons als bedrijf toegelegd op het beheersen van die onverwachte omstandigheden. Dat is ons vak: elk jaar komen er dagen dat de vraag plots heel groot is. Dan werken we volgens simpele richtlijnen: eerst betrouwbaar zijn, en dan omzet maken. De kunst is om te kiezen hoeveel vraag je toelaat. Daar zijn we strikt in. Dat werkt.”
 

“Alleen, dit jaar is het patroon nog meer onvoorspelbaar dan andere jaren. We zien dat mensen al veel vroeger met kerst bezig waren: al vanaf de laatste week van oktober verkopen we zeven keer meer slingers, zeven keer meer kerstboompieken, en letterlijk duizenden kerstbomen, terwijl er dat vorig jaar enkele honderden waren. Ik snap dat wel: het is gewoon niet leuk nu thuis te zitten, er is geen vertier. Dus mensen verheugen zich meer dan ooit op kerst en zijn vroeger begonnen om kerst in huis te brengen. We zien ook dat onze pagina’s die inspiratie bieden veel meer bezocht worden. Er is grote behoefte aan gezelligheid.”
 

De groei van online is in elk geval een blijver, denkt Huub Vermeulen, ook na de feestdagen en na de heropening van de winkels: “Mensen veranderen hun gedrag fundamenteel. Dat was al jaren bezig en het versnelt nu.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN