Prima start voor Metro in 2013 | RetailDetail

Prima start voor Metro in 2013

Prima start voor Metro in 2013

De Duitse Metro-groep heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. In de rest van West-Europa krijgt het het concern boven onder meer MediaMarkt, Saturn, Metro en Makro klappen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de betere prestaties in thuismarkt Duitsland, vooral dan bij Media Saturn.

Opnieuw operationele winst

"In vele landen is de koopkracht van onze klanten aangetast door de economische crisis en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de overheden. Toch zijn we erin geslaagd onze winst te verhogen en onze verkoop stabiel te houden op jaarbasis", zegt een tevreden topman Olaf Koch van Metro AG (foto).

 

"Dit toont aan dat de veranderingen die we op een breed front hebben geïnitieerd, hun vruchten afwerpen. Dit blijkt overduidelijk uit de ontwikkeling op onze thuismarkt Duitsland, waar we de verkoop op vergelijkbare basis opnieuw zagen stijgen", triomfeerde Koch.

 

Metro maakte vandaag een operationele winst van 14 miljoen euro bekend: een grote verrassing, want analisten hielden rekening met een verlies van 9,1 miljoen euro. De totale omzet daalde weliswaar een klein procentje (-0,9%) tot 15,5 miljard euro, maar in deze tijden van crisis blijft dat toch een knappe prestatie. In Duitsland, nog steeds goed voor 40% van de groepsomzet, steeg de omzet met 1%, maar in de rest van West-Europa moest de omzet wel met 6,6% achteruit.

 

Media Markt en Saturn in goeie doen

Vooral de elektropoot Media Saturn presteert goed, met een omzetstijging van 2% tot 5,1 miljard euro. In Duitsland tekenen Media Markt en Saturn zelfs een groei op van 5,1% en in Oost-Europa komt er liefst 8,1% bij. West-Europa ziet de omzet dan weer met 2,6% dalen. Vooral online zit Media Saturn op een snel groeipad: de verkoop ging er liefst 60,6% op vooruit en is nu met 281 miljoen euro al goed voor 5% van de totale elektro-omzet.

 

Metro Cash & Carry en Real boeren daarentegen achteruit. Blijft de omzetdaling bij Real nog beperlt tot -0,9% (tot 2,6 miljard euro), dan moet Metro Cash & Carry -2,8% prijsgeven (tot 7,1 miljard euro). Eens te meer is het West-Europa dat de zwaarste klappen krijgt (-9,9%), maar ook Duitsland ziet de omzet met -4% dalen. De Oost-Europese activiteiten zetten een status-quo neer (-0,3%).

 

Galeria Kaufhof, moederbedrijf van 'onze' Inno-vestigingen, zag zijn verkoop op vergelijkbare basis toenemen met 0,9% tot 0,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.