Prima start voor Metro in 2013 | RetailDetail

Prima start voor Metro in 2013

Prima start voor Metro in 2013

De Duitse Metro-groep heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. In de rest van West-Europa krijgt het het concern boven onder meer MediaMarkt, Saturn, Metro en Makro klappen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de betere prestaties in thuismarkt Duitsland, vooral dan bij Media Saturn.

Opnieuw operationele winst

"In vele landen is de koopkracht van onze klanten aangetast door de economische crisis en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de overheden. Toch zijn we erin geslaagd onze winst te verhogen en onze verkoop stabiel te houden op jaarbasis", zegt een tevreden topman Olaf Koch van Metro AG (foto).

 

"Dit toont aan dat de veranderingen die we op een breed front hebben geïnitieerd, hun vruchten afwerpen. Dit blijkt overduidelijk uit de ontwikkeling op onze thuismarkt Duitsland, waar we de verkoop op vergelijkbare basis opnieuw zagen stijgen", triomfeerde Koch.

 

Metro maakte vandaag een operationele winst van 14 miljoen euro bekend: een grote verrassing, want analisten hielden rekening met een verlies van 9,1 miljoen euro. De totale omzet daalde weliswaar een klein procentje (-0,9%) tot 15,5 miljard euro, maar in deze tijden van crisis blijft dat toch een knappe prestatie. In Duitsland, nog steeds goed voor 40% van de groepsomzet, steeg de omzet met 1%, maar in de rest van West-Europa moest de omzet wel met 6,6% achteruit.

 

Media Markt en Saturn in goeie doen

Vooral de elektropoot Media Saturn presteert goed, met een omzetstijging van 2% tot 5,1 miljard euro. In Duitsland tekenen Media Markt en Saturn zelfs een groei op van 5,1% en in Oost-Europa komt er liefst 8,1% bij. West-Europa ziet de omzet dan weer met 2,6% dalen. Vooral online zit Media Saturn op een snel groeipad: de verkoop ging er liefst 60,6% op vooruit en is nu met 281 miljoen euro al goed voor 5% van de totale elektro-omzet.

 

Metro Cash & Carry en Real boeren daarentegen achteruit. Blijft de omzetdaling bij Real nog beperlt tot -0,9% (tot 2,6 miljard euro), dan moet Metro Cash & Carry -2,8% prijsgeven (tot 7,1 miljard euro). Eens te meer is het West-Europa dat de zwaarste klappen krijgt (-9,9%), maar ook Duitsland ziet de omzet met -4% dalen. De Oost-Europese activiteiten zetten een status-quo neer (-0,3%).

 

Galeria Kaufhof, moederbedrijf van 'onze' Inno-vestigingen, zag zijn verkoop op vergelijkbare basis toenemen met 0,9% tot 0,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top