Prima start voor Metro in 2013

Prima start voor Metro in 2013

De Duitse Metro-groep heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. In de rest van West-Europa krijgt het het concern boven onder meer MediaMarkt, Saturn, Metro en Makro klappen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de betere prestaties in thuismarkt Duitsland, vooral dan bij Media Saturn.

Opnieuw operationele winst

"In vele landen is de koopkracht van onze klanten aangetast door de economische crisis en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de overheden. Toch zijn we erin geslaagd onze winst te verhogen en onze verkoop stabiel te houden op jaarbasis", zegt een tevreden topman Olaf Koch van Metro AG (foto).

 

"Dit toont aan dat de veranderingen die we op een breed front hebben geïnitieerd, hun vruchten afwerpen. Dit blijkt overduidelijk uit de ontwikkeling op onze thuismarkt Duitsland, waar we de verkoop op vergelijkbare basis opnieuw zagen stijgen", triomfeerde Koch.

 

Metro maakte vandaag een operationele winst van 14 miljoen euro bekend: een grote verrassing, want analisten hielden rekening met een verlies van 9,1 miljoen euro. De totale omzet daalde weliswaar een klein procentje (-0,9%) tot 15,5 miljard euro, maar in deze tijden van crisis blijft dat toch een knappe prestatie. In Duitsland, nog steeds goed voor 40% van de groepsomzet, steeg de omzet met 1%, maar in de rest van West-Europa moest de omzet wel met 6,6% achteruit.

 

Media Markt en Saturn in goeie doen

Vooral de elektropoot Media Saturn presteert goed, met een omzetstijging van 2% tot 5,1 miljard euro. In Duitsland tekenen Media Markt en Saturn zelfs een groei op van 5,1% en in Oost-Europa komt er liefst 8,1% bij. West-Europa ziet de omzet dan weer met 2,6% dalen. Vooral online zit Media Saturn op een snel groeipad: de verkoop ging er liefst 60,6% op vooruit en is nu met 281 miljoen euro al goed voor 5% van de totale elektro-omzet.

 

Metro Cash & Carry en Real boeren daarentegen achteruit. Blijft de omzetdaling bij Real nog beperlt tot -0,9% (tot 2,6 miljard euro), dan moet Metro Cash & Carry -2,8% prijsgeven (tot 7,1 miljard euro). Eens te meer is het West-Europa dat de zwaarste klappen krijgt (-9,9%), maar ook Duitsland ziet de omzet met -4% dalen. De Oost-Europese activiteiten zetten een status-quo neer (-0,3%).

 

Galeria Kaufhof, moederbedrijf van 'onze' Inno-vestigingen, zag zijn verkoop op vergelijkbare basis toenemen met 0,9% tot 0,7 miljard euro.

Tags: