RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prima start voor Metro in 2013

icon
Algemeen2 mei, 2013

Opnieuw operationele winst

“In vele landen is de koopkracht van onze klanten aangetast door de economische crisis en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de overheden. Toch zijn we erin geslaagd onze winst te verhogen en onze verkoop stabiel te houden op jaarbasis”, zegt een tevreden topman Olaf Koch van Metro AG (foto).

 

“Dit toont aan dat de veranderingen die we op een breed front hebben geïnitieerd, hun vruchten afwerpen. Dit blijkt overduidelijk uit de ontwikkeling op onze thuismarkt Duitsland, waar we de verkoop op vergelijkbare basis opnieuw zagen stijgen“, triomfeerde Koch.

 

Metro maakte vandaag een operationele winst van 14 miljoen euro bekend: een grote verrassing, want analisten hielden rekening met een verlies van 9,1 miljoen euro. De totale omzet daalde weliswaar een klein procentje (-0,9%) tot 15,5 miljard euro, maar in deze tijden van crisis blijft dat toch een knappe prestatie. In Duitsland, nog steeds goed voor 40% van de groepsomzet, steeg de omzet met 1%, maar in de rest van West-Europa moest de omzet wel met 6,6% achteruit.

 

Media Markt en Saturn in goeie doen

Vooral de elektropoot Media Saturn presteert goed, met een omzetstijging van 2% tot 5,1 miljard euro. In Duitsland tekenen Media Markt en Saturn zelfs een groei op van 5,1% en in Oost-Europa komt er liefst 8,1% bij. West-Europa ziet de omzet dan weer met 2,6% dalen. Vooral online zit Media Saturn op een snel groeipad: de verkoop ging er liefst 60,6% op vooruit en is nu met 281 miljoen euro al goed voor 5% van de totale elektro-omzet.

 

Metro Cash & Carry en Real boeren daarentegen achteruit. Blijft de omzetdaling bij Real nog beperlt tot -0,9% (tot 2,6 miljard euro), dan moet Metro Cash & Carry -2,8% prijsgeven (tot 7,1 miljard euro). Eens te meer is het West-Europa dat de zwaarste klappen krijgt (-9,9%), maar ook Duitsland ziet de omzet met -4% dalen. De Oost-Europese activiteiten zetten een status-quo neer (-0,3%).

 

Galeria Kaufhof, moederbedrijf van ‘onze’ Inno-vestigingen, zag zijn verkoop op vergelijkbare basis toenemen met 0,9% tot 0,7 miljard euro.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN