Prima start voor Metro in 2013

Prima start voor Metro in 2013

De Duitse Metro-groep heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. In de rest van West-Europa krijgt het het concern boven onder meer MediaMarkt, Saturn, Metro en Makro klappen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de betere prestaties in thuismarkt Duitsland, vooral dan bij Media Saturn.

Opnieuw operationele winst

"In vele landen is de koopkracht van onze klanten aangetast door de economische crisis en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de overheden. Toch zijn we erin geslaagd onze winst te verhogen en onze verkoop stabiel te houden op jaarbasis", zegt een tevreden topman Olaf Koch van Metro AG (foto).

 

"Dit toont aan dat de veranderingen die we op een breed front hebben geïnitieerd, hun vruchten afwerpen. Dit blijkt overduidelijk uit de ontwikkeling op onze thuismarkt Duitsland, waar we de verkoop op vergelijkbare basis opnieuw zagen stijgen", triomfeerde Koch.

 

Metro maakte vandaag een operationele winst van 14 miljoen euro bekend: een grote verrassing, want analisten hielden rekening met een verlies van 9,1 miljoen euro. De totale omzet daalde weliswaar een klein procentje (-0,9%) tot 15,5 miljard euro, maar in deze tijden van crisis blijft dat toch een knappe prestatie. In Duitsland, nog steeds goed voor 40% van de groepsomzet, steeg de omzet met 1%, maar in de rest van West-Europa moest de omzet wel met 6,6% achteruit.

 

Media Markt en Saturn in goeie doen

Vooral de elektropoot Media Saturn presteert goed, met een omzetstijging van 2% tot 5,1 miljard euro. In Duitsland tekenen Media Markt en Saturn zelfs een groei op van 5,1% en in Oost-Europa komt er liefst 8,1% bij. West-Europa ziet de omzet dan weer met 2,6% dalen. Vooral online zit Media Saturn op een snel groeipad: de verkoop ging er liefst 60,6% op vooruit en is nu met 281 miljoen euro al goed voor 5% van de totale elektro-omzet.

 

Metro Cash & Carry en Real boeren daarentegen achteruit. Blijft de omzetdaling bij Real nog beperlt tot -0,9% (tot 2,6 miljard euro), dan moet Metro Cash & Carry -2,8% prijsgeven (tot 7,1 miljard euro). Eens te meer is het West-Europa dat de zwaarste klappen krijgt (-9,9%), maar ook Duitsland ziet de omzet met -4% dalen. De Oost-Europese activiteiten zetten een status-quo neer (-0,3%).

 

Galeria Kaufhof, moederbedrijf van 'onze' Inno-vestigingen, zag zijn verkoop op vergelijkbare basis toenemen met 0,9% tot 0,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top