"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant
Een ontevreden reiziger die zijn bagage was kwijtgeraakt en maar geen gehoor vond bij de klantendienst van British Airways, heeft voor 1.000 dollar een "gesponsorde tweet" naar tienduizenden volgers van de Britse luchtvaartmaatschappij gestuurd waarin hij de firma met de grond gelijk maakt. Dat de consument steeds mondiger wordt, is bij deze nog maar eens bewezen.

Pure frustratie

Hassan Syed, de man in kwestie, was razend omdat de reiskoffer verloren was geraakt tijdens een zakenreis met British Airways naar Europa. Omdat hij maar geen reactie kreeg op zijn talloze vragen aan de klantenservice en al helemaal geen informatie over de verloren bagage besloot hij – uit pure frustratie – een gesponsorde tweet te kopen.

 

Voor 1.000 dollar kon de jongeman zijn vernietigende boodschap in één beweging versturen naar 76.800 volgers van BA, bij wie ongetwijfeld heel wat trouwe klanten. En alsof dat nog niet erg genoeg was voor de luchtvaartmaatschappij, haalde de actie ook nog eens de wereldpers toen de grote Amerikaanse nieuwszenders NBC News en CNN het verhaal oppikten.

 

Plots schoot British Airways wakker en excuseerde het zich publiekelijk bij de jongeman. Maar ondertussen was de reputatieschade al niet meer te overzien...

 

Tegen betaling aan de schandpaal

Twitter voerde de zogeheten "promoted tweets" in 2010 in om bedrijven tegen betaling de kans te geven berichten te versturen naar een specifieke doelgroep. Het leek een potentieel interessante marketingtool, maar nu blijkt de "gesponsorde tweet" dus ook makkelijk te gebruiken – of misbruiken – door klanten die hun gal willen spuwen over een product of dienst van een bedrijf.

 

Een marketingmedewerker van JetBlue, een andere luchtvaartmaatschappij, reageerde op Twitter dan ook dat het hem niet zou verbazen dat nog meer ontevreden klanten die methode gaan hanteren om op Twitter of andere sociale media bedrijven aan de schandpaal te nagelen bij hun eigen klanten of volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top