"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant | RetailDetail

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant
Een ontevreden reiziger die zijn bagage was kwijtgeraakt en maar geen gehoor vond bij de klantendienst van British Airways, heeft voor 1.000 dollar een "gesponsorde tweet" naar tienduizenden volgers van de Britse luchtvaartmaatschappij gestuurd waarin hij de firma met de grond gelijk maakt. Dat de consument steeds mondiger wordt, is bij deze nog maar eens bewezen.

Pure frustratie

Hassan Syed, de man in kwestie, was razend omdat de reiskoffer verloren was geraakt tijdens een zakenreis met British Airways naar Europa. Omdat hij maar geen reactie kreeg op zijn talloze vragen aan de klantenservice en al helemaal geen informatie over de verloren bagage besloot hij – uit pure frustratie – een gesponsorde tweet te kopen.

 

Voor 1.000 dollar kon de jongeman zijn vernietigende boodschap in één beweging versturen naar 76.800 volgers van BA, bij wie ongetwijfeld heel wat trouwe klanten. En alsof dat nog niet erg genoeg was voor de luchtvaartmaatschappij, haalde de actie ook nog eens de wereldpers toen de grote Amerikaanse nieuwszenders NBC News en CNN het verhaal oppikten.

 

Plots schoot British Airways wakker en excuseerde het zich publiekelijk bij de jongeman. Maar ondertussen was de reputatieschade al niet meer te overzien...

 

Tegen betaling aan de schandpaal

Twitter voerde de zogeheten "promoted tweets" in 2010 in om bedrijven tegen betaling de kans te geven berichten te versturen naar een specifieke doelgroep. Het leek een potentieel interessante marketingtool, maar nu blijkt de "gesponsorde tweet" dus ook makkelijk te gebruiken – of misbruiken – door klanten die hun gal willen spuwen over een product of dienst van een bedrijf.

 

Een marketingmedewerker van JetBlue, een andere luchtvaartmaatschappij, reageerde op Twitter dan ook dat het hem niet zou verbazen dat nog meer ontevreden klanten die methode gaan hanteren om op Twitter of andere sociale media bedrijven aan de schandpaal te nagelen bij hun eigen klanten of volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.