"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant
Een ontevreden reiziger die zijn bagage was kwijtgeraakt en maar geen gehoor vond bij de klantendienst van British Airways, heeft voor 1.000 dollar een "gesponsorde tweet" naar tienduizenden volgers van de Britse luchtvaartmaatschappij gestuurd waarin hij de firma met de grond gelijk maakt. Dat de consument steeds mondiger wordt, is bij deze nog maar eens bewezen.

Pure frustratie

Hassan Syed, de man in kwestie, was razend omdat de reiskoffer verloren was geraakt tijdens een zakenreis met British Airways naar Europa. Omdat hij maar geen reactie kreeg op zijn talloze vragen aan de klantenservice en al helemaal geen informatie over de verloren bagage besloot hij – uit pure frustratie – een gesponsorde tweet te kopen.

 

Voor 1.000 dollar kon de jongeman zijn vernietigende boodschap in één beweging versturen naar 76.800 volgers van BA, bij wie ongetwijfeld heel wat trouwe klanten. En alsof dat nog niet erg genoeg was voor de luchtvaartmaatschappij, haalde de actie ook nog eens de wereldpers toen de grote Amerikaanse nieuwszenders NBC News en CNN het verhaal oppikten.

 

Plots schoot British Airways wakker en excuseerde het zich publiekelijk bij de jongeman. Maar ondertussen was de reputatieschade al niet meer te overzien...

 

Tegen betaling aan de schandpaal

Twitter voerde de zogeheten "promoted tweets" in 2010 in om bedrijven tegen betaling de kans te geven berichten te versturen naar een specifieke doelgroep. Het leek een potentieel interessante marketingtool, maar nu blijkt de "gesponsorde tweet" dus ook makkelijk te gebruiken – of misbruiken – door klanten die hun gal willen spuwen over een product of dienst van een bedrijf.

 

Een marketingmedewerker van JetBlue, een andere luchtvaartmaatschappij, reageerde op Twitter dan ook dat het hem niet zou verbazen dat nog meer ontevreden klanten die methode gaan hanteren om op Twitter of andere sociale media bedrijven aan de schandpaal te nagelen bij hun eigen klanten of volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top