"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant
Een ontevreden reiziger die zijn bagage was kwijtgeraakt en maar geen gehoor vond bij de klantendienst van British Airways, heeft voor 1.000 dollar een "gesponsorde tweet" naar tienduizenden volgers van de Britse luchtvaartmaatschappij gestuurd waarin hij de firma met de grond gelijk maakt. Dat de consument steeds mondiger wordt, is bij deze nog maar eens bewezen.

Pure frustratie

Hassan Syed, de man in kwestie, was razend omdat de reiskoffer verloren was geraakt tijdens een zakenreis met British Airways naar Europa. Omdat hij maar geen reactie kreeg op zijn talloze vragen aan de klantenservice en al helemaal geen informatie over de verloren bagage besloot hij – uit pure frustratie – een gesponsorde tweet te kopen.

 

Voor 1.000 dollar kon de jongeman zijn vernietigende boodschap in één beweging versturen naar 76.800 volgers van BA, bij wie ongetwijfeld heel wat trouwe klanten. En alsof dat nog niet erg genoeg was voor de luchtvaartmaatschappij, haalde de actie ook nog eens de wereldpers toen de grote Amerikaanse nieuwszenders NBC News en CNN het verhaal oppikten.

 

Plots schoot British Airways wakker en excuseerde het zich publiekelijk bij de jongeman. Maar ondertussen was de reputatieschade al niet meer te overzien...

 

Tegen betaling aan de schandpaal

Twitter voerde de zogeheten "promoted tweets" in 2010 in om bedrijven tegen betaling de kans te geven berichten te versturen naar een specifieke doelgroep. Het leek een potentieel interessante marketingtool, maar nu blijkt de "gesponsorde tweet" dus ook makkelijk te gebruiken – of misbruiken – door klanten die hun gal willen spuwen over een product of dienst van een bedrijf.

 

Een marketingmedewerker van JetBlue, een andere luchtvaartmaatschappij, reageerde op Twitter dan ook dat het hem niet zou verbazen dat nog meer ontevreden klanten die methode gaan hanteren om op Twitter of andere sociale media bedrijven aan de schandpaal te nagelen bij hun eigen klanten of volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top