"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant | RetailDetail

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant

"Promoted tweet" gevaarlijk wapen in handen van ontevreden klant
Een ontevreden reiziger die zijn bagage was kwijtgeraakt en maar geen gehoor vond bij de klantendienst van British Airways, heeft voor 1.000 dollar een "gesponsorde tweet" naar tienduizenden volgers van de Britse luchtvaartmaatschappij gestuurd waarin hij de firma met de grond gelijk maakt. Dat de consument steeds mondiger wordt, is bij deze nog maar eens bewezen.

Pure frustratie

Hassan Syed, de man in kwestie, was razend omdat de reiskoffer verloren was geraakt tijdens een zakenreis met British Airways naar Europa. Omdat hij maar geen reactie kreeg op zijn talloze vragen aan de klantenservice en al helemaal geen informatie over de verloren bagage besloot hij – uit pure frustratie – een gesponsorde tweet te kopen.

 

Voor 1.000 dollar kon de jongeman zijn vernietigende boodschap in één beweging versturen naar 76.800 volgers van BA, bij wie ongetwijfeld heel wat trouwe klanten. En alsof dat nog niet erg genoeg was voor de luchtvaartmaatschappij, haalde de actie ook nog eens de wereldpers toen de grote Amerikaanse nieuwszenders NBC News en CNN het verhaal oppikten.

 

Plots schoot British Airways wakker en excuseerde het zich publiekelijk bij de jongeman. Maar ondertussen was de reputatieschade al niet meer te overzien...

 

Tegen betaling aan de schandpaal

Twitter voerde de zogeheten "promoted tweets" in 2010 in om bedrijven tegen betaling de kans te geven berichten te versturen naar een specifieke doelgroep. Het leek een potentieel interessante marketingtool, maar nu blijkt de "gesponsorde tweet" dus ook makkelijk te gebruiken – of misbruiken – door klanten die hun gal willen spuwen over een product of dienst van een bedrijf.

 

Een marketingmedewerker van JetBlue, een andere luchtvaartmaatschappij, reageerde op Twitter dan ook dat het hem niet zou verbazen dat nog meer ontevreden klanten die methode gaan hanteren om op Twitter of andere sociale media bedrijven aan de schandpaal te nagelen bij hun eigen klanten of volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.