Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Optiekketen Hans Anders moet zijn nieuwste reclamecampagne bijsturen of stopzetten. Dat is de uiteindelijke beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, nadat zelfstandigenorganisatie UNIZO en beroepsfederatie APOOB een klacht hadden ingediend.

Niet dezelfde brilglazen… of wel?

De klacht ging om een reclamespot waarin wordt beweerd dat je “voor identieke brillenglazen tot drie keer meer zou betalen bij de zelfstandige optieker”. Deze bewering is volgens UNIZO en APOOB onjuist omdat zelfstandige opticiens niet altijd met dezelfde brilglazen als Hans Anders werken, al spreekt Hans Anders dit tegen.

 

“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit”, reageerde Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, eerder deze week al.

 

Toch houden de zelfstandige optiekers vol dat ze vaak niet van hetzelfde materiaal zijn en bovendien zeker niet altijd duurder. Ook zou het bijzonder moeilijk zijn de kwaliteit van brilglazen te vergelijken, aangezien Hans Anders geen melding maakt van de prijs - en al evenmin van het type glazen waarover sprake is in de aanbieding.

 

Zelfstandigen voelen zich aangevallen

UNIZO en APOOB maken zich daarenboven sterk dat de aangeboden service en expertise van zelfstandige opticiens van een andere niveau is dan deze die Hans Anders aanbiedt. Dat zouden dan weer elementen zijn die in de reclamecampagne niet aan bod komen, terwijl ze toch belangrijk zijn bij de aankoopbeslissing van de consument.

 

Een bijkomend argument waar de JEP oor naar had, was de klacht dat de reclame zich denigrerend op zou stellen tegenover zelfstandige optiekers en hun imago door het slijk haalt. Hoewel Alex Stergialis eerder al reageerde dat dit zeker niet de bedoeling was, zit er voor Hans Anders nu niets anders op dan de reclamecampagne aan te passen of ze helemaal uit de ether te halen.

 

Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden en duidelijke afspraken te maken, hebben UNIZO, APOOB en Hans Anders alvast een overlegmeeting geboekt half juni.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top