Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af | RetailDetail

Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Optiekketen Hans Anders moet zijn nieuwste reclamecampagne bijsturen of stopzetten. Dat is de uiteindelijke beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, nadat zelfstandigenorganisatie UNIZO en beroepsfederatie APOOB een klacht hadden ingediend.

Niet dezelfde brilglazen… of wel?

De klacht ging om een reclamespot waarin wordt beweerd dat je “voor identieke brillenglazen tot drie keer meer zou betalen bij de zelfstandige optieker”. Deze bewering is volgens UNIZO en APOOB onjuist omdat zelfstandige opticiens niet altijd met dezelfde brilglazen als Hans Anders werken, al spreekt Hans Anders dit tegen.

 

“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit”, reageerde Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, eerder deze week al.

 

Toch houden de zelfstandige optiekers vol dat ze vaak niet van hetzelfde materiaal zijn en bovendien zeker niet altijd duurder. Ook zou het bijzonder moeilijk zijn de kwaliteit van brilglazen te vergelijken, aangezien Hans Anders geen melding maakt van de prijs - en al evenmin van het type glazen waarover sprake is in de aanbieding.

 

Zelfstandigen voelen zich aangevallen

UNIZO en APOOB maken zich daarenboven sterk dat de aangeboden service en expertise van zelfstandige opticiens van een andere niveau is dan deze die Hans Anders aanbiedt. Dat zouden dan weer elementen zijn die in de reclamecampagne niet aan bod komen, terwijl ze toch belangrijk zijn bij de aankoopbeslissing van de consument.

 

Een bijkomend argument waar de JEP oor naar had, was de klacht dat de reclame zich denigrerend op zou stellen tegenover zelfstandige optiekers en hun imago door het slijk haalt. Hoewel Alex Stergialis eerder al reageerde dat dit zeker niet de bedoeling was, zit er voor Hans Anders nu niets anders op dan de reclamecampagne aan te passen of ze helemaal uit de ether te halen.

 

Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden en duidelijke afspraken te maken, hebben UNIZO, APOOB en Hans Anders alvast een overlegmeeting geboekt half juni.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.