Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Reclamewaakhond keurt campagne Hans Anders af

Optiekketen Hans Anders moet zijn nieuwste reclamecampagne bijsturen of stopzetten. Dat is de uiteindelijke beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, nadat zelfstandigenorganisatie UNIZO en beroepsfederatie APOOB een klacht hadden ingediend.

Niet dezelfde brilglazen… of wel?

De klacht ging om een reclamespot waarin wordt beweerd dat je “voor identieke brillenglazen tot drie keer meer zou betalen bij de zelfstandige optieker”. Deze bewering is volgens UNIZO en APOOB onjuist omdat zelfstandige opticiens niet altijd met dezelfde brilglazen als Hans Anders werken, al spreekt Hans Anders dit tegen.

 

“Er zijn vier glasleveranciers waar iedereen zijn glazen koopt. Onze glazen zijn dus in dezelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde professionaliteit en dezelfde kwaliteit”, reageerde Alex Stergialis, marketingmanager van Hans Anders in België, eerder deze week al.

 

Toch houden de zelfstandige optiekers vol dat ze vaak niet van hetzelfde materiaal zijn en bovendien zeker niet altijd duurder. Ook zou het bijzonder moeilijk zijn de kwaliteit van brilglazen te vergelijken, aangezien Hans Anders geen melding maakt van de prijs - en al evenmin van het type glazen waarover sprake is in de aanbieding.

 

Zelfstandigen voelen zich aangevallen

UNIZO en APOOB maken zich daarenboven sterk dat de aangeboden service en expertise van zelfstandige opticiens van een andere niveau is dan deze die Hans Anders aanbiedt. Dat zouden dan weer elementen zijn die in de reclamecampagne niet aan bod komen, terwijl ze toch belangrijk zijn bij de aankoopbeslissing van de consument.

 

Een bijkomend argument waar de JEP oor naar had, was de klacht dat de reclame zich denigrerend op zou stellen tegenover zelfstandige optiekers en hun imago door het slijk haalt. Hoewel Alex Stergialis eerder al reageerde dat dit zeker niet de bedoeling was, zit er voor Hans Anders nu niets anders op dan de reclamecampagne aan te passen of ze helemaal uit de ether te halen.

 

Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden en duidelijke afspraken te maken, hebben UNIZO, APOOB en Hans Anders alvast een overlegmeeting geboekt half juni.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top