Recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald

Recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald

De FOD Economie heeft in 2013 een recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald: het ging om 625.809 producten, samen goed voor een geschatte marktwaarde van 23,6 miljoen euro.

Focus op illegale content en vezorgingsproducten

Alles samen haalde de Economische Inspectie de helft méér namaakartikelen van de markt dan in 2012: toen ging het om 412.397 producten. De FOD Economie verklaart die sterke toename door het hoge aantal internetlinks naar illegale content. "Door de samenwerking met de Belgian Anti-Piracy Federation (BAF) werden er enkele honderdduizenden links naar illegale muziek, films en games verwijderd", klinkt het.

 

Ook versterkte de Economische Inspectie haar gerichte controles naar namaakhuishoud- en verzorgingsproducten (shampoo, tandpasta en wasproducten): er werden niet minder dan 67.690 producten voor lichaamsverzorging in beslag genomen, bijna het tienvoud van in 2012. Daarmee is deze categorie de belangrijkste na elektronica en computerapparatuur, waarvan er ruim 500.000 van de markt werden gehaald (in 2012 waren dat er welgeteld 13.319).

 

23,6 miljoen euro marktwaarde

De van de markt gehaalde producten vertegenwoordigen een gezamenlijke marktwaarde van 23.662.210 euro, bijna het dubbele van de 12.090.422 euro van een jaar eerder. Na elektronica, goed voor 12,5 miljoen euro, vormen persoonlijke accessoires zoals brillen en handtassen de meest waardevolle groep met 4,5 miljoen euro (ruim vier keer meer dan in 2012). Dan volgen kleding (3,8 miljoen euro, ook bijna maal vier) en schoenen (1,87 miljoen euro, maal drie).

 

In totaal stuurde de FOD Economie 230 dossiers naar het parket door. Er werden ook drie processen-verbaal met voorstel tot minnelijke schikking opgemaakt en er gingen ook 68 pv's van waarschuwing de deur uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top