Recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald

Recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald

De FOD Economie heeft in 2013 een recordaantal namaakartikelen van de markt gehaald: het ging om 625.809 producten, samen goed voor een geschatte marktwaarde van 23,6 miljoen euro.

Focus op illegale content en vezorgingsproducten

Alles samen haalde de Economische Inspectie de helft méér namaakartikelen van de markt dan in 2012: toen ging het om 412.397 producten. De FOD Economie verklaart die sterke toename door het hoge aantal internetlinks naar illegale content. "Door de samenwerking met de Belgian Anti-Piracy Federation (BAF) werden er enkele honderdduizenden links naar illegale muziek, films en games verwijderd", klinkt het.

 

Ook versterkte de Economische Inspectie haar gerichte controles naar namaakhuishoud- en verzorgingsproducten (shampoo, tandpasta en wasproducten): er werden niet minder dan 67.690 producten voor lichaamsverzorging in beslag genomen, bijna het tienvoud van in 2012. Daarmee is deze categorie de belangrijkste na elektronica en computerapparatuur, waarvan er ruim 500.000 van de markt werden gehaald (in 2012 waren dat er welgeteld 13.319).

 

23,6 miljoen euro marktwaarde

De van de markt gehaalde producten vertegenwoordigen een gezamenlijke marktwaarde van 23.662.210 euro, bijna het dubbele van de 12.090.422 euro van een jaar eerder. Na elektronica, goed voor 12,5 miljoen euro, vormen persoonlijke accessoires zoals brillen en handtassen de meest waardevolle groep met 4,5 miljoen euro (ruim vier keer meer dan in 2012). Dan volgen kleding (3,8 miljoen euro, ook bijna maal vier) en schoenen (1,87 miljoen euro, maal drie).

 

In totaal stuurde de FOD Economie 230 dossiers naar het parket door. Er werden ook drie processen-verbaal met voorstel tot minnelijke schikking opgemaakt en er gingen ook 68 pv's van waarschuwing de deur uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top