RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische Wibra-winkels heropenen met opgefrist concept

icon
Algemeen26 oktober, 2020

Strakker, overzichtelijker en met meer aandacht voor de schoonmaakcategorie: zo heropenen deze week alle 36 vestigingen van Wibra in België. Een glansrol is weggelegd voor het ‘cultmerk’ Dasty, en ook online heeft de retailer plannen.

 

Fysiek én online weer groeien

Afgelopen weekend deden al 12 vestigingen van Wibra de deuren weer open, later deze week volgen de overige van de 36 locaties waarmee de discounter in België een doorstart maakt. Alle winkels kregen een grondige opfrisbeurt en hebben nu een uniforme winkelinrichting zodat ze duidelijk als Wibra herkenbaar zijn voor de shopper. De winkels ogen frisser en strakker qua stijl en worden ingedeeld in duidelijke ‘werelden’: de mamawereld, de babywereld, de schoonmaakwereld… met mooie achterwanden zodat de shopper zich makkelijker kan oriënteren. “We gaan dit nog verder optimaliseren de komende weken, dit is wat we voor 36 winkels in twee weken tijd konden doen,” zegt woordvoerder Maarten Hagg aan RetailDetail.
 

Het assortiment had Wibra al eerder bijgestuurd, in het kader van een ruimere strategische oefening, waarbij de retailer beter wil aansluiten op de veranderde behoeften van de klanten. Het bedrijf speelt korter in op de seizoenen en maakt nu ook meer gebruik van social media als Facebook en Instagram.  Veel aandacht is er voor de schoonmaakwereld met het succesmerk Dasty. “De schoonmaaklijn is de afgelopen jaren flink gegroeid, we willen ze nu steviger neerzetten in de winkels. Dasty is een echte magneet voor onze klanten. De afgelopen weken, toen onze Belgische winkels gesloten waren, hebben we gezien dat veel Nederlandse Wibra-winkels overspoeld werden door Vlaamse klanten, op zoek naar deze producten.”
 

De doorstart van Wibra in België moet wel degelijk ook het begin betekenen van een nieuw groeiverhaal, zegt Hagg: “We willen eerst die 36 winkels zo snel mogelijk weer rendabel krijgen. De eerste signalen zijn positief, we krijgen enthousiaste reacties van klanten, dus we hopen dat in een paar maanden voor elkaar te krijgen. Dan kunnen we verder kijken naar groei, dat is zeker de ambitie.” De strategie zal tweeledig zijn, aldus de woordvoerder: zowel online als met fysieke winkels. “We geloven sterk in fysieke winkels maar we willen ook digitaal groeien. In Nederland heeft Wibra in mei een online b2b shop voor Dasty geopend. Die willen we ook naar België uitrollen. Dat wordt het begin van een onlinestrategie die we zowel in Nederland als België verder zullen uitbouwen.”

 

Voor “modieuze koopjesjagers”

We nemen de proef op de som in het Wibra filiaal in Laken. De vrachtwagen voor de deur heeft maar één merk bij: Dasty. De verkoop is niet bij te houden, bevestigt districtmanager Carine Reynders. “We hebben hier vier paletten neergezet en ze vliegen de deur uit.” Dasty is de ster van de winkel: het merk is prominent aanwezig naast de andere schoonmaakmiddelen op de achterwand, goed zichtbaar van bij de inkom.
 

De winkelroute is voortaan dezelfde in alle winkels. Vroeger was dat anders: toen was de vorm van het gebouw vaak bepalend voor de manier waarop de producten werden neergezet. “Nu hebben we echt gekozen om met een vast plan te werken voor elke winkel. Dit is nog maar een begin, want we wilden zo snel mogelijk terug kunnen openen, maar we gaan nog verder bouwen aan dit verhaal. In Nederland zijn er al verschillende Wibra winkels die op dat vlak verder staan. Ze zien er echt knap uit.”
 

Een stijlbreuk is het niet, wel wil Wibra moderniseren en wat hippere assortimenten aanbieden, in categorieën als woondecoratie of koken en bakken bijvoorbeeld. “Naast onze traditionele budgetshopper willen we graag de ‘modieuze koopjesjager’ aanspreken.” In elk geval oogt de winkel een pak overzichtelijker dan voordien. De assortimenten liggen nu volgens een heldere logica in de rekken. “Vroeger lag kledij voor kinderen, vrouwen en mannen vaak door elkaar. Nu hebben we aparte werelden voor baby, meisjes, jongens, mannen en vrouwen. Het assortiment ontspanning hebben we naar voren gebracht in de winkels, net als de seizoensassortimenten – momenteel is dat de kerst uiteraard.”
 

Carine Reynders is enthousiast: “We hebben de eerste twaalf winkels zaterdag een beetje stilzwijgend heropend, omdat we in deze coronatijden geen gevaarlijke toestanden wilden creëren. Maar we hebben al veel volk over de vloer gekregen en de reacties zijn zeer positief.”

 

Deze Wibra-winkels zijn nu al open:

Antwerpen: Borgerhout, Merksem, Mortsel, Kapellen

Brussel: Laken, Etterbeek, Ukkel, Jette, Schaarbeek/Chazallaan en Schaarbeek/Helmetsesteenweg.

Mechelen: Nekkerspoel

Genk: Hasseltweg

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN