RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ActionCarrefourPrimarkTakko Fashion
  • Onderwerpen MarketingRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail Marketing Day 2025: “Het taboe over discount is weg”

icon
Algemeen29 september, 2025

Discount lijkt de enige wereld waar het nog goed gaat in retail. Op de Retail Marketing Day kwamen enkele succesvolle discounters duiding geven bij hun strategie. Een voor de hand liggende conclusie: eenvoud wérkt.

“We houden van focus”

Als je het wil hebben over het succes van discount, dan kan je niet om het fenomeen Action heen. In de presentatie van regional country director Bart Raeymaekers maakten niet alleen de cijfers indruk – niet iedereen kan een gemiddelde jaarlijkse groei van 22% voorleggen – maar ook de processen daarachter: “We houden van focus. Eén merk, één winkelbeleving, één operationeel model.” En dat in veertien landen intussen. En ook: “We zijn een inkoopgedreven organisatie.” Dat het voortdurend wisselende assortiment – 90% hetzelfde in elk land – wordt aangestuurd door slechts achtien inkopers op de centrale, verbaasde de collega-retailers nog het meest.

“AI, uw nieuwe collega”

Naast discount is er in retail (en elders) nog zo’n buzzword dat op elk evenement terugkomt: artificiële intelligentie, en dan meer bepaald agentic AI. Niet alleen verandert zoekgedrag door AI, ook kunnen chatbots helpen met het retourproces, of bij cross-selling, weet Yasin Hadnan van CM.com. Uit een kleine rondvraag in de zaal blijken nog veel bedrijven niet op de hoogte, ondanks de hype, maar achterblijven is geen optie: “Start klein. Begin met het bouwen van een eenvoudige chatbot. Benut de data waarover je beschikt. Kennis zit vaak gespreid in de organisatie. Een AI-agent bouwen is als het aanwerven van een nieuwe collega.”

“Kleiner winkelformat op komst”

Eenvoud is ook een factor achter het succes van Primark, met een assortiment van tijdloze basisproducten die geproduceerd worden door vaste partners met langetermijncontracten. Retailers zetten wel degelijk grote stappen naar een meer duurzame en sociale mode-industrie, benadrukte head of sales Olivier Crépin. Acht grote winkels heeft de Ierse retailer momenteel in België, en die presteren beter dan het groepsgemiddelde. Of dat er nog meer kunnen worden? “In Portugal testen we nu een compacter winkelformaat, geschikt voor wat kleinere steden. Ik zou het wel interessant vinden om dat ook naar België te kunnen brengen.”

“De gewone dingen goed doen”

Takko Fashion is nog vrij onbekend in België, maar met meer dan 2000 winkels in zeventien landen is het Europees geen kleine speler. Country manager Benelux Erwin Rutten nam graag de gelegenheid te baat om de kwaliteitsdiscounter voor te stellen. “Als je woont waar we zitten, dan ken je ons, anders niet.” Het vrijkomen van Blokker-panden gaf de keten recent vooral een boost in Nederland, maar ook in België staat expansie met een vernieuwd winkelconcept op de agenda. “We willen de gewone dingen goed doen. Onze winkels zijn het belangrijkste contactpunt – onze beste winkel is die in De Panne – maar ook de app Takko Friends komt nu naar België.” En wat betekent die vreemde naam? “Niemand weet waar die vandaan komt.” Tja.

“De folder krimpt maar verdwijnt niet”

Carrefour is geen discounter, maar werkt wel hard aan de prijsperceptie in een markt waar de promotionele agressiviteit enkel is toegenomen. “We moesten reageren”, aldus operational customer marketing director Dave Froidcoeur. Er volgden koopkrachtcampagnes, themafolders en grote activatiecampagnes zoals Scan Mania. Het aantal folderpagina’s verdubbelde dan ook, met een hogere foutenlast tot gevolg, en heel wat frustratie in de interne organisatie.

Samen met AddRetail startte de retailer een transformatieproject, toegelicht door consultant Jeroen Huys. De papieren folder kromp naar twaalf pagina’s voor de hypermarkten en acht voor Market, andere promo’s vinden klanten nog online en in de app. Dat leidt tot 36% minder fouten en een verbeterde prijsagressiviteit, met de introductie van de sympathieke Prijsbijter als kroon op het werk. De folder verdwijnt hier niet helemaal, zoals in Frankrijk, maar personalisering is de toekomst.

“De schaamte is verdwenen”

Conclusies? “De schaamte om bij discounters te winkelen is verdwenen, mede door de huidige geopolitieke en economische context. Deze groei is niet nieuw – Aldi is hier al sinds de jaren 1980 – maar de tijdsgeest is nu gunstig”, aldus dagvoorzitter Gino Van Ossel. “En de kern van het discountmodel is eenvoud. Er is een enorme drang naar expansie bij alle discounters, wat direct gekoppeld is aan schaalvoordelen. Die snelle groei leidt tot veel mogelijkheden voor interne promotie. Diversiteit is voor discounters een vanzelfsprekendheid, net als duurzaamheid en e-commerce. Discounters positioneren zich steeds meer als aanbieders van kwaliteit. Agentic AI zal een zeer sturende rol gaan spelen in retail, maar de adoptie gebeurt met verschillende snelheden, denk aan content marketing en veranderend zoekgedrag. Tot slot gaat het altijd om ‘value for money’: van ‘hoe meer, hoe beter’ gaat het naar effectieve prijscommunicatie, en dat is een continu leerproces.”

Volgende afspraak: 20 november

Mis zeker het volgende RetailDetail event niet: de RetailDetail Night is immers hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux. Kom op donderdag 20 november netwerken met meer dan 400 retailprofessionals in de unieke Handelsbeurs te Antwerpen. Bestel tijdig een individueel ticket, of een gepersonaliseerde tafel (10 personen) voor uw bedrijf. Meer info via onderstaande knop.

Ik ben benieuwd naar het programma van de RetailDetail Night 2025
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN