RetailDetail Night 2013 is bijna uitverkocht | RetailDetail

RetailDetail Night 2013 is bijna uitverkocht

RetailDetail Night 2013 is bijna uitverkocht

Over exact een week gaat de RetailDetail Night weer door, het jaarlijkse netwerkfeest voor topprofessionals in de retail- en FMCG-sector. Dit jaar sieren Albert Heijn-topman Sander Van der Laan en retaildesigner Rodney Fitch de affiche, samen met vijf boeiende voorprogramma’s. Wie er nog bij wil zijn, moet vliegensvlug zijn: er zijn nog maar een paar plaatsen. “En vol is vol”, merkt RetailDetail-topman Jorg Snoeck op.

Hoe is de RetailDetail Night ontstaan?

J.S.: “Ik zag een wildgroei aan awards en jaarprijzen in de retailsector en ben toen aan tafel gaan zitten met de meest representatieve organisatoren. Het is toch veel efficiënter om een gebundeld evenement te hebben op het best mogelijke niveau dan her en der versnipperde prijsuitreikingetjes? Niet het minst voor de retailers zelf, voor wie hun tijd al zo kostbaar is.

 

Zo ben ik nog steeds zeer blij met de win-winrelatie die we opgebouwd hebben met Retail Forum Belgium: samen hebben we dit ankerpunt voor de retail uitgewerkt. Vanuit deze fundering hebben we de RetailDetail Night aangevuld met andere jaarprijzen, waarvan we voelen dat ze een meerwaarde voor de retail betekenen.

 

Het schept ook duidelijkheid voor de retailmarkt: deze jaarprijzen tonen de voorkeuren van zowel de consument als van collega-professionals. De awards zijn representatief voor de verhoudingen in de markt.”

 

Hoe lopen de inschrijvingen voor de RetailDetail Night dit jaar?

J.S.: “We slagen er telkens opnieuw in om te flirten met de maximumcapaciteit. Vorig jaar moesten we de inschrijvingen een week eerder afsluiten, dit jaar stevenen we daar opnieuw op af.

 

Blijkbaar heeft de RetailDetail Night al een vaste plek in de agenda's van de retail- en FMCG-professionals weten te veroveren. Ik hoor het vaak: al een jaar van tevoren wordt het evenement met stip in de agenda aangeduid.

 

Bijzonder leuk is ook dat de voorprogramma’s steeds quasi volboekt zijn, ook weer dit jaar. Dat toont aan dat professionals echt de tijd willen nemen om al overdag naar Schelle af te zakken voor inhoudelijke verdieping. Zo is er:

  • de workshop ‘Gesloten wegens oubollig’, waarin vier stappen naar vernieuwende ideeën worden aangereikt
  • het seminarie ‘Omni-Channel’, waarin wordt ingegaan op de vraag “Is each of your touchpoints a point of sales?”
  • de bekendmaking van de categoriewinnaars van de award ‘Beste Winkelketen van België 2013’
  • het debat 'Retail Anno 2014', met een dialoog tussen Wouter Torfs en Bart Claes over kansen en bedreigingen voor de retail
  • het seminarie ‘Wie schrijft die blijft’, met als centrale vraag “Houdt de gedrukte folder stand of is de toekomst digitaal?”

Waarom gaat de RetailDetail Night elk jaar door in San Marco Village in Schelle?

J.S.: “De locaties met zo’n hoge bezettingscapaciteit zijn schaars. Ook willen we zeker zijn dat de catering naar behoren is. Navraag leert ons dat deze keuze nog steeds terecht is: iets wat goed is, moet je niet te snel veranderen. De ondersteuning die we van eigenaar Johnny Crijns en zijn team krijgen, garandeert ons dat we meestal een vlekkeloos parcours rijden.”

 

Waarvoor moeten de laatste twijfelaars inschrijven?

J.S.: “Als ‘éminence grise’ Rodney Fitch met veel enthousiasme overkomt uit Londen, dan maakt mij dat blij. Die man heeft een palmares om u tegen te zeggen en zal de zaal gegarandeerd even naar de keel grijpen…

 

Verder ben ik erg verheugd met het eerste publieke optreden van Albert Heijn-topman Sander van der Laan. Ik heb veel bewondering voor deze retailer ‘pur sang’. Het raakt me dat hij toehapte op mijn vraag, wetende dat talloze grote organisaties al jaren naar een optreden van hem hengelen. Zijn komst naar de RetailDetail Night wordt ook goed gesmaakt: het aandeel foodretailers is gestegen in onze inschrijvingslijst.

 

En natuurlijk is het volgende week ook gewoon feest. Aan de lijsten met genomineerden voor de verscheidene awards te zien, zal het een retailfeest zijn waar weer lustig kan worden genetwerkt.

 

 


De beste raad die ik evenwel kan meegeven, is: wees snel en schrijf vlug in, wil je niet tegen het bordje volzet aanlopen! Ik zou zeggen, tot volgende week!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.