RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers strooien met (online) kortingen deze kerst

icon
Algemeen17 november, 2020

Het wordt een kerst vol kortingen en e-commerce, voorspellen zowel retailers als consumenten. Maar wordt het ook de traditionele piekperiode voor de retail? In de gekende verkoopboost is dit jaar minder vertrouwen.

 

Iedereen digitaliseert

Naar jaarlijkse gewoonte vroeg Capgemini zowel aan duizenden internationale consumenten als aan handelaars wat ze verwachten van de aankomende eindejaarsperiode. Al blijkt dat door de onzekerheid van de coronacrisis dit jaar nog moeilijker te voorspellen dan anders, een aantal duidelijke trends zijn toch zichtbaar.

Zo is er grote eensluidendheid dat het een “online kerst” wordt: de helft van de shoppers (49%) verwacht dit jaar meer online te gaan winkelen. Gelukkig rekenen de retailers daar ook op, want liefst 93% van de handelaars heeft al stappen ondernomen om het online aanbod te versterken. De helft heeft zijn website of e-commercekanaal verbeterd, 34% zorgde al proactief voor meer onlinecapaciteit en 21% heeft zelfs nieuwe virtuele winkelervaringen geïntroduceerd. En dat was nog voor de huidige tweede lockdowns in Europa, stipt Capgemini aan.

 

Minder impulsaankopen

Toch zal de impact het grootst zijn in de Verenigde Staten: slechts 27% van de eindejaarsinkopen zal er naar verwachting dit jaar in winkels worden gedaan. Vorig jaar was dat nog 42%. Wie wel naar de fysieke winkel trekt, zal in 33% van de gevallen pas gaan als ze weten wat ze willen kopen. Een derde doet eerst al (online) research. Die cijfers wijzen er vooral op dat de impulsuitgaven zullen dalen, een trend die ook in Europa te zien is.

Consumenten zullen immers voorrang geven aan essentiële zaken: liefst 44% van de bevraagden wil dit eindejaar liever essentiële goederen voor zichzelf en anderen kopen dan cadeaus (35%) of verwennerijen voor zichzelf (21%). Amper 18% is van plan luxeproducten te kopen, al is er een merkbare kloof te zien: zo’n 40% van de jongeren (18- tot 34-jarigen) zegt een centje opzij te hebben gezet om uit te geven tijdens Black Friday, terwijl bijna een kwart van de consumenten uit de hogere inkomensklassen dit jaar denkt meer uit te geven. Nochtans verwacht wereldwijd slechts 14% van de consumenten meer uit te geven dan normaal met Black Friday dit jaar. Meer dan een derde is van plan minder uit te geven, vooral omdat ze minder besteedbaar inkomen (43%) hebben.

Ook retailers weten daardoor niet zo goed wat ze ervan moeten denken. Minder dan de helft verwacht dit jaar een stijging van de verkoop. Toch doen ze er alles aan om klanten aan te trekken: liefst 78% van de retailers is van plan met grotere kortingen uit te pakken, terwijl een derde specifiek online koopjes en outletproducten zal aanbieden. Meer dan de helft vreest weliswaar voor storingen in de toeleveringsketen door de coronapandemie. Een op drie geeft ook gewoon eerlijk toe niet goed te kunnen plannen door de huidige onzekerheid.

 

Capgemini "Annual Holiday Survey" 2020

Grafiek: Capgemini

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN