Rode Duivels kunnen supermarkten 35 miljoen opleveren

Rode Duivels kunnen supermarkten 35 miljoen opleveren

Volgens Unizo kan de deelname van de Rode Duivels aan het WK Voetbal in Brazilië de supermarkten zo'n 35 miljoen euro extra omzet opleveren. Nu al liggen 100 tot 150 WK-gerelateerde artikelen in de rekken, en "het strafste moet nog komen."

Al Rode Duivels wat de klok slaat

De WK-gekte slaat volop toe in ons land en ook in de supermarkten valt er niet langer aan te ontkomen: "Op dit moment worden er in de supermarkten 100 tot 150 artikels aangeboden die WK-gekleurd zijn", zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be (een onderdeel van Unizo).

 

"En het strafste nog komen: in de maand mei zullen folders het tempo van introducties op de winkelvloer drastisch opvoeren. Het is eigenlijk nu pas dat de meeste WK gerelateerde producten worden aangeleverd in de winkels. Zelfs de vers-rayon zal er niet aan ontsnappen."

 

30 tot 80 miljoen euro door "Oranjegekte"

Bij onze noorderburen maakte het Economisch Bureau van de ING bekend dat Nederlandse supermarkten tijdens het WK, afhankelijk van het succes van het Nederlands elftal, een extra omzet van 30 tot 80 miljoen euro kunnen genereren. Vallen de prestaties van Oranje tegen, dan kunnen de supermarkten echter ook verlies lijden op de gemaakte marketingkosten en eventuele derving van onverkochte producten, aldus de ING-economen.

 

Als de Belgische supermarkten een gelijkaardige commerciële impact zouden ondervinden, dan wacht hen een extra omzet van 35 miljoen euro, zo becijferde Buurtsuper.be, gebruik makend van een soortgelijke methodologie als die van ING. "Gelet op het feit dat de hype rond de Rode Duivels momenteel veel harder woedt dan de Oranjegekte bij onze noorderburen, is dit nog een voorzichtige raming", klinkt het optimistisch.

 

Rode Duivels zijn 'beschermd merk' 

Toch maant de Unizo-organisatie de (buurt)supermarkten ook aan tot voorzichtigheid. "Sommige uitbaters zullen naar aanleiding van de voetbalwedstrijden met de Belgen heuse Braziliaanse buurtfeesten organiseren. Zij moeten hierbij toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen, want de Belgische Voetbalbond heeft exclusieve sponsorcontracten afgesloten waardoor al te enthousiaste organisatoren van dergelijke events wel eens een dure rekening kunnen krijgen", aldus nog Luc Ardies.

 

De voetbalbond beschouwt de Rode Duivels namelijk als een beschermd merk en stelt dat er steeds toestemming moet worden gevraagd om die merknaam te mogen gebruiken. Een heel juridisch kluwen, ondervond de voorbije maanden een uitgever die een voetbalfotoboek had uitgebracht met een foto van de Rode Duivels op de cover. En zelfs de Vlaamse schlagerzanger Garry Hagger moest zijn plannen voor een WK-lied afvoeren, want de Bond had een deal gesloten met Stromae.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top