Rode Duivels kunnen supermarkten 35 miljoen opleveren | RetailDetail

Rode Duivels kunnen supermarkten 35 miljoen opleveren

Rode Duivels kunnen supermarkten 35 miljoen opleveren

Volgens Unizo kan de deelname van de Rode Duivels aan het WK Voetbal in Brazilië de supermarkten zo'n 35 miljoen euro extra omzet opleveren. Nu al liggen 100 tot 150 WK-gerelateerde artikelen in de rekken, en "het strafste moet nog komen."

Al Rode Duivels wat de klok slaat

De WK-gekte slaat volop toe in ons land en ook in de supermarkten valt er niet langer aan te ontkomen: "Op dit moment worden er in de supermarkten 100 tot 150 artikels aangeboden die WK-gekleurd zijn", zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be (een onderdeel van Unizo).

 

"En het strafste nog komen: in de maand mei zullen folders het tempo van introducties op de winkelvloer drastisch opvoeren. Het is eigenlijk nu pas dat de meeste WK gerelateerde producten worden aangeleverd in de winkels. Zelfs de vers-rayon zal er niet aan ontsnappen."

 

30 tot 80 miljoen euro door "Oranjegekte"

Bij onze noorderburen maakte het Economisch Bureau van de ING bekend dat Nederlandse supermarkten tijdens het WK, afhankelijk van het succes van het Nederlands elftal, een extra omzet van 30 tot 80 miljoen euro kunnen genereren. Vallen de prestaties van Oranje tegen, dan kunnen de supermarkten echter ook verlies lijden op de gemaakte marketingkosten en eventuele derving van onverkochte producten, aldus de ING-economen.

 

Als de Belgische supermarkten een gelijkaardige commerciële impact zouden ondervinden, dan wacht hen een extra omzet van 35 miljoen euro, zo becijferde Buurtsuper.be, gebruik makend van een soortgelijke methodologie als die van ING. "Gelet op het feit dat de hype rond de Rode Duivels momenteel veel harder woedt dan de Oranjegekte bij onze noorderburen, is dit nog een voorzichtige raming", klinkt het optimistisch.

 

Rode Duivels zijn 'beschermd merk' 

Toch maant de Unizo-organisatie de (buurt)supermarkten ook aan tot voorzichtigheid. "Sommige uitbaters zullen naar aanleiding van de voetbalwedstrijden met de Belgen heuse Braziliaanse buurtfeesten organiseren. Zij moeten hierbij toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen, want de Belgische Voetbalbond heeft exclusieve sponsorcontracten afgesloten waardoor al te enthousiaste organisatoren van dergelijke events wel eens een dure rekening kunnen krijgen", aldus nog Luc Ardies.

 

De voetbalbond beschouwt de Rode Duivels namelijk als een beschermd merk en stelt dat er steeds toestemming moet worden gevraagd om die merknaam te mogen gebruiken. Een heel juridisch kluwen, ondervond de voorbije maanden een uitgever die een voetbalfotoboek had uitgebracht met een foto van de Rode Duivels op de cover. En zelfs de Vlaamse schlagerzanger Garry Hagger moest zijn plannen voor een WK-lied afvoeren, want de Bond had een deal gesloten met Stromae.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.