Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare | RetailDetail

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Vanaf 27 juni gaan de voormalige boekwinkels van Selexyz en De Slegte verder als Polare. De nieuwe naam was al eerder gelekt, maar is nu ook officieel bevestigd. De lancering van het nieuwe merk moet volgens eigenaar ProCures een belangrijke stap in de toekomst van de boekenretail zijn.

“Poolster in het boekenlandschap”

CEO Paul Dumas: “De naam Polare is geïnspireerd op de Poolster, ‘Stella Polare’: een heldere en betrouwbare ster die al eeuwenlang als belangrijk ijkpunt dient voor de navigatie. Dat is precies wat wij willen zijn voor onze klanten: een gids die hen helpt de juiste boeken te vinden.”

 

Om klanten te laten wennen aan de nieuwe naam – die reeds op gemengde gevoelens wordt onthaald – zal naast het nieuwe logo op de gevels van de De Slegte/Selexyz-winkels ook de subtiele vermelding ‘voorheen Selexyz/De Slegte’ worden geplaatst.

 

Nieuw en crosschannel winkelconcept

Verder wordt ook een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, dat meer moet gaan inzetten op crosschannel en thematische beleving. Zo worden de winkels, die bijna allemaal een assortiment nieuwe, tweedehands-, voordeelboeken en studieboeken zullen aanbieden, thematisch ingedeeld. Zo kunnen de bezoekers volgens directeur Dumas “onderdeel gaan uitmaken van verschillende belevingswerelden.”

 

Daarnaast opent op 26 juni de website polare.be/.nl de deuren, waar klanten zowel het hele assortiment – met reviews – kunnen raadplegen als bestellen. De webshop belooft “de volgende dag” thuisbezorging of laat toe om de beschikbaarheid van boeken in de winkel na te kijken en te reserveren. Ook is er een gratis app ontwikkeld.

 

“De webwinkel zal een belangrijk strategisch onderdeel van het concept van Polare vormen. Doordat de scheidslijn tussen online en offline steeds verder vervaagt is het voor klanten belangrijk dat ze zich bij Polare altijd thuis voelen en zowel in de boekwinkel als op de website dezelfde beleving hebben”, aldus Paul Dumas.

 

Van 36 naar 29 vestigingen

Door de herstructurering van ProCures, die de failliete ketens Selexyz en De Slegte in april 2012 overnam en een aantal vestigingen sloot of samenbracht, heeft Polare op dit moment 36 vestigingen, waarvan 28 in Nederland en 8 in België.

 

In een aantal Nederlandse steden worden nog filialen samengevoegd, waardoor Polare naar verwachting uiteindelijk 21 vestigingen in Nederland en 8 vestigingen in België zal tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.