RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Als winkels meer beleving moeten bieden, dan retailcommunicatie ook”

icon
Algemeen16 december, 2019

Retailcommunicatie evolueert van promotie naar contentmarketing. Retailers willen meer inspiratie en beleving toevoegen aan hun boodschappen. De aanpak wordt 360°, met de inzet van verschillende kanalen: online video, sociale media… Dat is precies de expertise van advert’HYPE.

 

Beleving en inspiratie

Wie retailcommunicatie zegt, denkt meteen ‘folder’. Maar vandaag is een effectieve communicatie veel meer dan het uitsturen van promotionele boodschappen. Dat vernemen we bij een bezoek aan communicatiebureau advert’HYPE. Het familiebedrijf vierde net z’n vijftigste verjaardag en is helemaal klaar voor de toekomst: managing partners Julia Stocks en Florence Luycx nemen geleidelijk het roer over van managing owner Ulrike Glos.
 

“Uiteraard blijft de folder een belangrijk medium, papier verdwijnt zeker niet”, vertellen ze. “Maar content wordt belangrijker dan de pure promotie. Als de winkelvloer meer beleving en inspiratie moet bieden in digitale tijden, dan moet de communicatie van retailers immers volgen. Omnichannel betekent ook communiceren over alle kanalen: folder, website, video, sociale media…” En dat is nu net de expertise van communicatiebureau advert’HYPE, dé ‘one-stop-shop’ voor retailers die écht over de volle 360° willen communiceren.

 

Technologische ontwikkelingen

Snelheid en flexibiliteit worden daarbij factoren van belang. Retailers willen heel snel kunnen reageren op veranderingen in de markt of op acties van concurrenten. “Daarnaast wordt communicatie persoonlijker. Er is een evolutie naar gepersonaliseerde content, naar one-to-one marketing. We doen er alles aan om de vinger aan de pols te houden. We gingen mee met RetailDetail op studiereis naar China, we bezoeken congressen en volgen publicaties over de internationale retailtrends.”
 

Bij blijven betekent investeren. advert’HYPE is mee met de nieuwste technologische ontwikkelingen, zoals augmented reality en virtual reality. “In onze grote foto- en videostudio hebben we twee ‘Styleshoot’ camera’s staan voor de perfecte packshots in je webshop. We zijn het gewend om snel te schakelen, een noodzaak gezien de trend naar ‘fast fashion’: het hele jaar door brengen modeketens nieuwe stukken en capsulecollecties uit, en die moeten dan zo snel mogelijk online. Dat is onze specialiteit. In retail is er altijd wel tijdsdruk…”

 

Werksfeer

Ook logistiek is een grote uitdaging. We lopen door het magazijn waar alle producten en decorstukken voor de fotoshoots opgeslagen worden: dagelijks komen hier nieuwe stuks binnen, of moeten er collecties terug naar de retailer worden gestuurd. Een feilloos voorraadmanagement is een noodzaak.
 

Daarnaast investeert het bedrijf in een aangename en comfortabele werkomgeving, met modern meubilair, een gezellig bedrijfsrestaurant… Dat merk je meteen wanneer je het gebouw binnenkomt.  “Je brengt nu eenmaal veel tijd door op je werk, dus is een leuke sfeer toch belangrijk. We zijn flexibel, hier overheerst de sfeer van een co-working plek. Vrij uitzonderlijk is ook dat we een echt tweetalig bedrijf zijn: zowat de helft van de collega’s is Franstalig. We investeren in een sterke team spirit: we hebben samen onze waarden en missie gedefinieerd, we hebben een ideeënbus en we organiseren om de twee weken yogalessen. Als onze medewerkers gelukkig zijn, dan stralen ze dat ook uit naar onze klanten.”

 

Case: Brico Planit

Een interessante case is de recente campagne die advert’HYPE ontwikkelde voor Brico Planit. De doe-het-zelf keten voegt een inspirerende decoratie-afdeling toe aan z’n winkels en wil daarom ook sterker communiceren rond decoratietrends, zowel in de folder als op een nieuwe website, in nieuwsbrieven, op sociale media en in de winkels. Sfeer en inspiratie zijn daarbij de sleutelwoorden. Het communicatiebureau verzorgde de full service, van strategisch advies tot concrete realisatie.
 

“We planden de hele campagne. We schrijven posts uit voor Facebook en Instagram. We ontwierpen een micro-website, trends.brico.be. Over alle kanalen heen gebruiken we dezelfde beelden, dezelfde tone of voice. Ook de klusvideo’s op het YouTube-kanaal van Brico realiseren wij. Ze halen vaak meer dan 10.000 views. Net zo goed verzorgen we de interne opleidingsvideo’s en de roadbooks voor de winkelpunten. Voor Brico verzorgen we ook de communicatie rond de winkelopeningen, de radio- en tv-spots.”
 

Bekende retailklanten van advert’HYPE zijn naast Brico ook JBC, Casa International, Cora, Match, Smatch, Bang & Olufsen, Delonghi, Braun, Kenwood, Too Many Bunnies… Het bedrijf is actief in België maar ook in andere Europese landen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN