Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten | RetailDetail

Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Eén op de tien Belgen spendeert dit jaar meer dan 100 euro om zijn kind nu vrijdag te verrassen, drie op de tien geven een bedrag tussen 50 en 100 euro uit. Dat meldt ING, dat het sinterklaasbudget van 14.325 Belgen in kaart bracht.

Ietsje meer, ondanks crisis

In de week van 25 november tot 1 december vroeg ING de gebruikers van zijn Home Bank-website hoeveel zij spenderen aan speel- en snoepgoed voor de Sint. Van de 14.325 Belgen die de vraag beantwoordden, geeft 59% minder dan 50 euro uit per (klein)kind, 31% 50 tot 100 euro en 10% meer dan 100 euro.

 

In 2011 legde ING diezelfde vraag al eens voor, en toen bleken de respondenten iets minder geld uit te geven: 63% spendeerde toen minder dan 50 euro, terwijl slechts 26% tussen 50 en 100 euro uitgaf. Kortom, flink wat landgenoten hebben hun sinterklaasbudget een beetje opgetrokken.

 

Nochtans ligt "het consumenten- en het ondernemersvertrouwen vandaag niet veel hoger dan in 2011. Dit komt omdat we in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen hebben gekend in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben, maar achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten."

 

Pas dit jaar bleek er weer beterschap en wellicht ligt daar de verklaring van de lichte stijging van het Sinterklaasbudget. Al houden de economen van ING wel een slag om de arm: "Als het economisch vertrouwen in 2014 blijft stijgen, zal onze poll van volgend jaar hierover uitsluitsel bieden", klinkt het voorzichtig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.