Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Eén op de tien Belgen spendeert dit jaar meer dan 100 euro om zijn kind nu vrijdag te verrassen, drie op de tien geven een bedrag tussen 50 en 100 euro uit. Dat meldt ING, dat het sinterklaasbudget van 14.325 Belgen in kaart bracht.

Ietsje meer, ondanks crisis

In de week van 25 november tot 1 december vroeg ING de gebruikers van zijn Home Bank-website hoeveel zij spenderen aan speel- en snoepgoed voor de Sint. Van de 14.325 Belgen die de vraag beantwoordden, geeft 59% minder dan 50 euro uit per (klein)kind, 31% 50 tot 100 euro en 10% meer dan 100 euro.

 

In 2011 legde ING diezelfde vraag al eens voor, en toen bleken de respondenten iets minder geld uit te geven: 63% spendeerde toen minder dan 50 euro, terwijl slechts 26% tussen 50 en 100 euro uitgaf. Kortom, flink wat landgenoten hebben hun sinterklaasbudget een beetje opgetrokken.

 

Nochtans ligt "het consumenten- en het ondernemersvertrouwen vandaag niet veel hoger dan in 2011. Dit komt omdat we in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen hebben gekend in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben, maar achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten."

 

Pas dit jaar bleek er weer beterschap en wellicht ligt daar de verklaring van de lichte stijging van het Sinterklaasbudget. Al houden de economen van ING wel een slag om de arm: "Als het economisch vertrouwen in 2014 blijft stijgen, zal onze poll van volgend jaar hierover uitsluitsel bieden", klinkt het voorzichtig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top