Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Eén op de tien Belgen spendeert dit jaar meer dan 100 euro om zijn kind nu vrijdag te verrassen, drie op de tien geven een bedrag tussen 50 en 100 euro uit. Dat meldt ING, dat het sinterklaasbudget van 14.325 Belgen in kaart bracht.

Ietsje meer, ondanks crisis

In de week van 25 november tot 1 december vroeg ING de gebruikers van zijn Home Bank-website hoeveel zij spenderen aan speel- en snoepgoed voor de Sint. Van de 14.325 Belgen die de vraag beantwoordden, geeft 59% minder dan 50 euro uit per (klein)kind, 31% 50 tot 100 euro en 10% meer dan 100 euro.

 

In 2011 legde ING diezelfde vraag al eens voor, en toen bleken de respondenten iets minder geld uit te geven: 63% spendeerde toen minder dan 50 euro, terwijl slechts 26% tussen 50 en 100 euro uitgaf. Kortom, flink wat landgenoten hebben hun sinterklaasbudget een beetje opgetrokken.

 

Nochtans ligt "het consumenten- en het ondernemersvertrouwen vandaag niet veel hoger dan in 2011. Dit komt omdat we in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen hebben gekend in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben, maar achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten."

 

Pas dit jaar bleek er weer beterschap en wellicht ligt daar de verklaring van de lichte stijging van het Sinterklaasbudget. Al houden de economen van ING wel een slag om de arm: "Als het economisch vertrouwen in 2014 blijft stijgen, zal onze poll van volgend jaar hierover uitsluitsel bieden", klinkt het voorzichtig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top