Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Sinterklaas mag dit jaar iets meer kosten

Eén op de tien Belgen spendeert dit jaar meer dan 100 euro om zijn kind nu vrijdag te verrassen, drie op de tien geven een bedrag tussen 50 en 100 euro uit. Dat meldt ING, dat het sinterklaasbudget van 14.325 Belgen in kaart bracht.

Ietsje meer, ondanks crisis

In de week van 25 november tot 1 december vroeg ING de gebruikers van zijn Home Bank-website hoeveel zij spenderen aan speel- en snoepgoed voor de Sint. Van de 14.325 Belgen die de vraag beantwoordden, geeft 59% minder dan 50 euro uit per (klein)kind, 31% 50 tot 100 euro en 10% meer dan 100 euro.

 

In 2011 legde ING diezelfde vraag al eens voor, en toen bleken de respondenten iets minder geld uit te geven: 63% spendeerde toen minder dan 50 euro, terwijl slechts 26% tussen 50 en 100 euro uitgaf. Kortom, flink wat landgenoten hebben hun sinterklaasbudget een beetje opgetrokken.

 

Nochtans ligt "het consumenten- en het ondernemersvertrouwen vandaag niet veel hoger dan in 2011. Dit komt omdat we in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen hebben gekend in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben, maar achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten."

 

Pas dit jaar bleek er weer beterschap en wellicht ligt daar de verklaring van de lichte stijging van het Sinterklaasbudget. Al houden de economen van ING wel een slag om de arm: "Als het economisch vertrouwen in 2014 blijft stijgen, zal onze poll van volgend jaar hierover uitsluitsel bieden", klinkt het voorzichtig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top