RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Exploderende containerprijzen leiden tot hogere winkelprijzen

icon
Algemeen20 augustus, 2021

Steeds meer ondernemers zitten met de handen in het haar door de spectaculair gestegen containerprijzen. Die zijn in de eerste plaats een gevolg van de coronacrisis, al spelen nog andere elementen een rol.

 

Vertienvoudiging

Belgische bedrijven betalen vandaag tot het tienvoudige voor het transport van een zeecontainer met goederen uit China. “Waar we vroeger 1.800 tot 2.200 dollar betaalden om een container van 40 voet te verschepen, kost die nu soms tot 24.000 dollar”, beaamt Nikolas Van der Veken van Fitnessking in De Standaard. Het betekent dat de winstmarge sterk onder druk komt.

 

Naast de prijsstijgingen, kampen de ondernemers nog met een bijkomend probleem: heel wat containers lopen vertraging op en arriveren ettelijke weken later dan gepland. ‘We hebben nog amper bureaulampen en de kerstartikelen dreigen te laat te komen’, zegt Jens Govaert van Molecule.

 

Bovenstaande voorbeelden zijn geen uitzonderingen. De aanvoerlijnen van zowat alle producten die per container verscheept worden, zijn grondig verstoord door vertragingen en torenhoge prijzen.

 

Corona

Transporteconoom Thierry Vanelslander wijst naar de coronpandemie als belangrijkste oorzaak. “Nadat de lockdowns fabrieken en havens wereldwijd hebben doen stilvallen, is er een dubbele inhaalbeweging op gang gekomen. Nieuwe orders en al bestelde producten moesten tegelijk de boot op, en veel bedrijven wilden ook nog een extra voorraad aanleggen.” Kortom, er is een enorme vraag naar goederen, maar slechts een beperkt aantal containers en schepen. Bovendien kunnen de  havens niet volgen, ook al omdat enkele belangrijke Aziatische havens door nieuwe corona-uitbraken al een paar keer tijdelijk stilvielen. De vaccinatiegraad in China is immers nog steeds erg laag.

 

Hoewel de blokkering van het Suez-kanaal door het gestrande containerschip Ever Given al enkele maanden achter ons ligt, laten ook de gevolgen van die gebeurtenis zich volgens experts nog steeds voelen. In maart raakte het het druk bevaren kanaal dagenlang versperd, waardoor een file van honderden schepen ontstond.

 

Hogere winkelprijzen

De hoge containerprijzen wegen uiteraard op het economisch herstel. “Mocht je een container vol diamanten verschepen, dan is die prijsstijging geen probleem. Maar tuinmeubelen bijvoorbeeld nemen veel plaats in, en de transportkosten wegen zwaar door. Als ze verder stijgen, is dat niet meer haalbaar”, zegt Govaert.

 

Wanneer komt de kentering? Zolang de coronapandemie niet onder controle is, zal het vrachtvervoer over zee verstoord blijven, meent Vanelslander. Vanuit verschillende hoeken wordt steeds meer met een kritisch oog gekeken naar de rederijen zelf. De sector wordt gedomineerd door slechts een handvol spelers, die wereldwijd opereren. Daardoor zitten ze momenteel in een luxepositie om hoge prijzen te vragen.

 

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    30.000 klachten van consumenten bij FOD Economie

    De Belgische FOD Economie kreeg dit jaar al meer dan 30.000 meldingen van consumenten, een stijging met 13%. Vooral online aankopen blijven voor problemen zorgen: bijna een derde van alle meldingen gingen over transacties via het internet, met frauduleuze webshops als grootste boosdoener.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN