RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers solidair: volop steun voor slachtoffers noodweer

icon
Algemeen20 juli, 2021

(Update) Na de vreselijke overstromingen in het oosten van het land blijven retailers niet bij de pakken zitten: supermarkten, winkelketens en merkfabrikanten maken budgetten en voorraden vrij om de slachtoffers te steunen. Een hartverwarmend overzicht.

 

Voedselpakketten

De beelden van de enorme ravage hebben niemand onberoerd gelaten. Ook de retailsector werd getroffen: tientallen winkels stonden onder water. Al snel kwamen solidariteitsacties op gang. Supermarkten reageerden onmiddellijk met voedselpakketten en andere steunmaatregelen. Colruyt stuurde vorig weekend al meteen twee vrachtwagens vanuit het distributiecentrum in Ghislenghien naar de getroffen regio’s. Ze waren gevuld met de producten waaraan volgens de Voedselbanken van Luik en Namen het meeste nood aan was. Samen met lokale organisaties en collega-retailers  bekijkt de groep de verdere noden qua bevoorrading en logistiek.
 

Delhaize voorzag vorige donderdag onmiddellijk 10.000 voedselpakketten en 22.000 liter water voor de slachtoffers en schenkt daar bovenop 1 miljoen euro aan het Rode Kruis om de mensen te helpen die getroffen zijn door de overstromingen. Na verzoeken van de Delhaize-werknemers om hun getroffen collega’s te kunnen helpen, opent de retailer ook een speciale bankrekening om de werknemers van Delhaize en het personeel in de aangesloten winkels te steunen.

 

Solidaire afronding

Carrefour stuurde vrachtwagens met noodhulpgoederen (water, melk, voeding, poetsmiddelen en baby-artikelen waaronder luiers) naar de zes crisiscentra in Chaudfontaine, Verviers, Theux, Tilff, Malmédy en Trooz. De retailer richtte een noodfonds op voor getroffen medewerkers en heel wat medewerkers gingen zelf een handje toesteken in de regio’s met de grootste schade. Ook organiseert Carrefour nog tot en met 31 juli een ‘Solidaire Afronding’: klanten kunnen vrijblijvend hun rekening afronden naar de volgende euro. Alle ingezamelde fondsen zullen overgemaakt worden aan het Rode Kruis dat de hulp aan de slachtoffers van deze natuurramp centraliseert. In een aantal Carrefour-winkels werden een winkelkar of twee klaargezet, waarin klanten noodhulpgoederen kunnen doneren.
 

Afgelopen vrijdag en zaterdag schonk Lidl producten zoals droge voeding (pasta, koekjes, conserven), maar ook douchegel, luiers en water aan de getroffen gemeenten en aan de plaatselijke voedselbanken. In totaal werd voor 100.000 euro aan goederen gedoneerd. Daar bovenop schenkt de retailer 500.000 euro aan het Rode Kruis. Bij Aldi werden meteen na de ramp lokaal enkele kleinschalige initiatieven op poten gezet in de meest getroffen gemeenten. Als blijk van solidariteit besloot de retailer een financiële gift van 100.000 euro te storten via de solidariteitsrekening 2525. De Aldi Nord-groep doet daar nog eens 500.000 euro bovenop.

 

Schoenen en kledij

Niet enkel de supermarktketens tonen zich solidair. Schoenketen Torfs schenkt 50.000 euro aan het Rode Kruis en doneert ook 1000 paar schoenen. “Ons hart en onze gedachten gaan uit naar alle mensen die getroffen werden door de natuurramp,” zegt CEO Wouter Torfs op Twitter. De Waalse modeketen PointCarré schenkt een voorraad van duizenden kledingstukken aan de slachtoffers van de overstromingen. Ze worden verdeeld via het Rode Kruis, de partner waarmee de retailer doorheen het jaar liefdadigheidsacties opzet. De modeketen roept op de sociale media en in z’n nieuwsbrief ook klanten op om zich solidair te tonen en om kledij te schenken in de winkels.

Bristol organiseert een nationale inzamelactie, waarbij elke klant een vrije gift kan doen in de winkel. De retailer verdubbelt deze bijdrage en schenkt het ingezamelde geld aan Het Rode Kruis. Ook stelt de keten in 12 winkels in de getroffen gebieden in totaal 4.500 artikelen beschikbaar voor de getroffen gezinnen: zij kunnen langskomen en zich richten tot de filiaalmanager. Het gaat om de vestigingen in Aywaille, Barvaux, Boncelles, Eupen, Féronstrée, Grivegnée, Jemeppe Sur Meuse, Malmedy, Seraing, Spa, Verviers en Waremme.
 

Interieurketen Casa doneerde van zaterdag 17 juli tot en met 22 juli, in de winkel en online, 5% van de totale omzet aan de getroffenen. Orange Belgium heeft van zijn meer dan 100 shops inzamelpunten gemaakt waar iedereen spullen kan achterlaten om de mensen te helpen die hun huis verloren. De klanten die getroffen werden door de hevige regenval krijgen ook 5GB mobiele data om hen te helpen alle praktische zaken te regelen voor de heropbouw van hun huizen en het contacteren van hun vrienden en familie.

 

Basiscomfort

McDonald’s België roept zijn klanten op om via de button op de digitale bestelzuilen in de 96 restaurants een donatie te doen voor de slachtoffers van de overstromingen. Het bedrijf en zijn franchisenemers verbinden zich ertoe om naast een vaste geldsom bovendien elke bedrag dat een klant doneerde zelf te verdubbelen. De opbrengst gaat integraal naar de werking van het Rode Kruis in de getroffen gebieden. De donatiebuttons zullen voor 4 weken, van 23 juli tot en met 20 augustus, terug te vinden zijn op de digitale bestelzuilen.

Ook heel wat merkfabrikanten hebben acties opgezet of doen schenkingen. Beiersdorf doneert in totaal 1 miljoen euro aan de organisaties van het Rode Kruis in de Benelux en Duitsland, meldt country manager Benelux Karin de Koning op LinkedIn. Henkel Benelux doneert 20.000 euro aan het Rode Kruis, steunt getroffen collega’s en voorziet betaald verlof voor medewerkers die willen helpen in de getroffen gebieden. Lingeriemerk DIM voorziet de slachtoffers van basiscomfort door hen onderkleding te schenken: 3880 stuks damesondergoed (beha’s, slips & nachtkleding), 2880 stuks herenondergoed (boxers & T-shirts) en 3120 paar sokken voor mannen en vrouwen, maar ook voor kinderen.
 

Wellicht is dit overzicht onvolledig. We kunnen niet alle lokale initiatieven in kaart brengen. U kan de redactie op de hoogte houden via redactie@retaildetail.be.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN