Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan | RetailDetail

Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Vorige maand stond de speelgoedcatalogus van de Nederlandse speelgoedketen Bart Smit in het oog van de storm wegens te rolbevestigend. Nu draaien de Franse hypermarkten van Système U de rollen expliciet om, maar gaat heel conservatief Frankrijk op zijn achterste poten staan.

"Huis-, tuin- en keukenseksisme"

Begin oktober stak er bij onze noorderburen even een storm(pje) van protest op rond de speelgoedcatalogus van Bart Smit: schattige kleutermeisjes zijn in de catalogus immers in de weer met speelgoedstofzuigertjes of verzorgen hun babypop "als een echte mama". Jongens werden daar weer afgebeeld als "jonge wetenschappers", turend door een microscoop, of als "stoere piloten".

 

"Alsof de tweede feministische golf, van pure blauw-roze speelgoedschrik, in rook is opgegaan en het geen 2013 is, maar 1955", schrijft wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke. Zij heeft al lang genoeg van al dat "stereotiep bevestigend huis-, tuin- en keukenseksisme" en opende op tumblr een heus virtueel seksismemuseum met sprekende voorbeelden.

 

Jongens met poppen, meisjes met auto's

Ook bij onze zuiderburen is een speelgoedcatalogus erin geslaagd de gemoederen te verhitten. Dit keer echter omwille van het moedwillig omdraaien van de stereotypen, want in de folder van Système U spelen jongens met poppen terwijl meisjes met de autootjes spelen.

 

"Traditiegetrouw brachten wij foto's van jongens met boren en hamers, en foto's van meisjes in de keuken, maar steeds meer ouders lieten ons weten dat het er bij hen thuis al lang niet meer zo aan toe gaat. Dat heeft ons doen nadenken", klinkt het bij de Franse keten.

 

Vorig jaar probeerde Système U het al eens met een sekseneutrale catalogus, die het speelgoed uniseks klasseerde per thema. Met de omkering van de rollen gaat de groep dit jaar dus nog een stap verder, tot grote ontsteltenis van conservatief Frankrijk.

 

Oproep aan speelgoedsector

Ook in ons land wordt de discussie gevoerd tussen rollenpatronen bevestigen of ze doorbreken, onder meer door de vrouwenorganisaties op het speciaal opgerichte platform "Vrij spel, kinderen kiezen wel". Het platform heeft enkele weken geleden zelfs een brief verstuurd naar alle Belgische producenten en distributeurs van speelgoed, inclusief de speelgoedketens en supermarkten, met het verzoek zich meer sekseneutraal op te stellen.

 

"Zo vragen wij dat winkels niet langer alle roze speelgoed bij elkaar zetten en dat de aanduidingen 'voor jongens' en 'voor meisjes' van de rekken zouden verdwijnen. Helaas hebben we op onze vraag nog niet één reactie gekregen", zegt Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee in Het Nieuwsblad.

 

"Als gevolg van al die clichébeelden kiezen meisjes en jongens vandaag andere studierichtingen, werken ze in andere sectoren, nemen ze thuis andere rollen op. Die stereotiepe benadering ligt niet alleen mee aan de basis van ongelijkheden, maar houdt die ook in stand", wijst Sofie De Graeve de speelgoedsector meteen op zijn sociale verantwoordelijkheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.