Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan | RetailDetail

Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Vorige maand stond de speelgoedcatalogus van de Nederlandse speelgoedketen Bart Smit in het oog van de storm wegens te rolbevestigend. Nu draaien de Franse hypermarkten van Système U de rollen expliciet om, maar gaat heel conservatief Frankrijk op zijn achterste poten staan.

"Huis-, tuin- en keukenseksisme"

Begin oktober stak er bij onze noorderburen even een storm(pje) van protest op rond de speelgoedcatalogus van Bart Smit: schattige kleutermeisjes zijn in de catalogus immers in de weer met speelgoedstofzuigertjes of verzorgen hun babypop "als een echte mama". Jongens werden daar weer afgebeeld als "jonge wetenschappers", turend door een microscoop, of als "stoere piloten".

 

"Alsof de tweede feministische golf, van pure blauw-roze speelgoedschrik, in rook is opgegaan en het geen 2013 is, maar 1955", schrijft wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke. Zij heeft al lang genoeg van al dat "stereotiep bevestigend huis-, tuin- en keukenseksisme" en opende op tumblr een heus virtueel seksismemuseum met sprekende voorbeelden.

 

Jongens met poppen, meisjes met auto's

Ook bij onze zuiderburen is een speelgoedcatalogus erin geslaagd de gemoederen te verhitten. Dit keer echter omwille van het moedwillig omdraaien van de stereotypen, want in de folder van Système U spelen jongens met poppen terwijl meisjes met de autootjes spelen.

 

"Traditiegetrouw brachten wij foto's van jongens met boren en hamers, en foto's van meisjes in de keuken, maar steeds meer ouders lieten ons weten dat het er bij hen thuis al lang niet meer zo aan toe gaat. Dat heeft ons doen nadenken", klinkt het bij de Franse keten.

 

Vorig jaar probeerde Système U het al eens met een sekseneutrale catalogus, die het speelgoed uniseks klasseerde per thema. Met de omkering van de rollen gaat de groep dit jaar dus nog een stap verder, tot grote ontsteltenis van conservatief Frankrijk.

 

Oproep aan speelgoedsector

Ook in ons land wordt de discussie gevoerd tussen rollenpatronen bevestigen of ze doorbreken, onder meer door de vrouwenorganisaties op het speciaal opgerichte platform "Vrij spel, kinderen kiezen wel". Het platform heeft enkele weken geleden zelfs een brief verstuurd naar alle Belgische producenten en distributeurs van speelgoed, inclusief de speelgoedketens en supermarkten, met het verzoek zich meer sekseneutraal op te stellen.

 

"Zo vragen wij dat winkels niet langer alle roze speelgoed bij elkaar zetten en dat de aanduidingen 'voor jongens' en 'voor meisjes' van de rekken zouden verdwijnen. Helaas hebben we op onze vraag nog niet één reactie gekregen", zegt Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee in Het Nieuwsblad.

 

"Als gevolg van al die clichébeelden kiezen meisjes en jongens vandaag andere studierichtingen, werken ze in andere sectoren, nemen ze thuis andere rollen op. Die stereotiepe benadering ligt niet alleen mee aan de basis van ongelijkheden, maar houdt die ook in stand", wijst Sofie De Graeve de speelgoedsector meteen op zijn sociale verantwoordelijkheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.