Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Speelgoedcatalogi zwengelen genderdiscussie weer aan

Vorige maand stond de speelgoedcatalogus van de Nederlandse speelgoedketen Bart Smit in het oog van de storm wegens te rolbevestigend. Nu draaien de Franse hypermarkten van Système U de rollen expliciet om, maar gaat heel conservatief Frankrijk op zijn achterste poten staan.

"Huis-, tuin- en keukenseksisme"

Begin oktober stak er bij onze noorderburen even een storm(pje) van protest op rond de speelgoedcatalogus van Bart Smit: schattige kleutermeisjes zijn in de catalogus immers in de weer met speelgoedstofzuigertjes of verzorgen hun babypop "als een echte mama". Jongens werden daar weer afgebeeld als "jonge wetenschappers", turend door een microscoop, of als "stoere piloten".

 

"Alsof de tweede feministische golf, van pure blauw-roze speelgoedschrik, in rook is opgegaan en het geen 2013 is, maar 1955", schrijft wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke. Zij heeft al lang genoeg van al dat "stereotiep bevestigend huis-, tuin- en keukenseksisme" en opende op tumblr een heus virtueel seksismemuseum met sprekende voorbeelden.

 

Jongens met poppen, meisjes met auto's

Ook bij onze zuiderburen is een speelgoedcatalogus erin geslaagd de gemoederen te verhitten. Dit keer echter omwille van het moedwillig omdraaien van de stereotypen, want in de folder van Système U spelen jongens met poppen terwijl meisjes met de autootjes spelen.

 

"Traditiegetrouw brachten wij foto's van jongens met boren en hamers, en foto's van meisjes in de keuken, maar steeds meer ouders lieten ons weten dat het er bij hen thuis al lang niet meer zo aan toe gaat. Dat heeft ons doen nadenken", klinkt het bij de Franse keten.

 

Vorig jaar probeerde Système U het al eens met een sekseneutrale catalogus, die het speelgoed uniseks klasseerde per thema. Met de omkering van de rollen gaat de groep dit jaar dus nog een stap verder, tot grote ontsteltenis van conservatief Frankrijk.

 

Oproep aan speelgoedsector

Ook in ons land wordt de discussie gevoerd tussen rollenpatronen bevestigen of ze doorbreken, onder meer door de vrouwenorganisaties op het speciaal opgerichte platform "Vrij spel, kinderen kiezen wel". Het platform heeft enkele weken geleden zelfs een brief verstuurd naar alle Belgische producenten en distributeurs van speelgoed, inclusief de speelgoedketens en supermarkten, met het verzoek zich meer sekseneutraal op te stellen.

 

"Zo vragen wij dat winkels niet langer alle roze speelgoed bij elkaar zetten en dat de aanduidingen 'voor jongens' en 'voor meisjes' van de rekken zouden verdwijnen. Helaas hebben we op onze vraag nog niet één reactie gekregen", zegt Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee in Het Nieuwsblad.

 

"Als gevolg van al die clichébeelden kiezen meisjes en jongens vandaag andere studierichtingen, werken ze in andere sectoren, nemen ze thuis andere rollen op. Die stereotiepe benadering ligt niet alleen mee aan de basis van ongelijkheden, maar houdt die ook in stand", wijst Sofie De Graeve de speelgoedsector meteen op zijn sociale verantwoordelijkheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top