RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stefaan Vandist: "duurzaamheid, innovatie en winstgevendheid gaan samen"

icon
Algemeen17 april, 2014

Laten we beginnen bij het begin: hoe vullen jullie zelf duurzaamheid in?

S.V.: “Meestal wordt duurzaamheid bekeken vanuit een managementstandpunt. Men gaat dan de hele levenscyclus van een product of activiteit analyseren en de negatieve impacts in kaart brengen, zoals afval of watergebruik. Daarna gaat men dan manieren bedenken om die impact de verminderen.

 

Wij hebben een andere methodiek: wij kijken naar wat er goed gaat. Wij kijken naar waarom de maatschappij een bedrijf of product het meeste kan waarderen en hoe we dat in de toekomst, tegen 2020, gaan kunnen blijven waarmaken. Dan gaan we innovatiepaden uitzetten en kijken hoe we die producten zo duurzaam mogelijk kunnen ontwikkelen en vermarkten.

 

Om het kort samen te vatten: de klassieke opvatting gaat van negatief naar neutraal, wij gaan van neutraal naar positief. We voelen aan dat de ondernemerswereld en ook de retailsector dat weten te waarderen. Het is vooral een positiever verhaal: je gaat uit van vooruitgangspositivisme in plaats van doemdenken.”

 

Dat is een redelijk nieuwe opvatting. Hoe breng je dat over op jullie klanten?

S.V.: Dat is niet eens zo moeilijk. Als je vertrekt vanuit klimaatproblematiek of een aantal ethische problemen (zoals bijvoorbeeld Bangladesh), dan is dat een negatief uitgangspunt. Dat zijn thema’s die de individuele ondernemer te groot en complex vindt en die niet toegankelijk zijn om iets aan te doen.

 

Als je echter vertrekt vanuit de consumententrends, die op een congres als dat van RetailDetail flink aan bod komen, en je kijkt naar synergie-effecten en manieren waarmee je voorsprong kan nemen op je concurrenten, dan zijn ondernemers heel erg geïnteresseerd. Het is meer een opportuniteitsmodel in plaats van een risicoreductie.

 

Het resultaat van zo’n traject is meestal veel concreter: de klassieke benadering is meestal een CSR-policy, terwijl het resultaat van ons traject meestal bestaat uit concrete nieuwe producten, die ondernemers onderscheiden van hun concurrenten en die aansluiten bij een soort nieuwe kwaliteitsbeleving voor de gebruiker.”

 

Merk je dat veel bedrijven of ondernemers moeilijk door de oorspronkelijke kosten van duurzaamheid kunnen kijken, naar potentiële winsten in de toekomst?

S.V.: “Je moet inderdaad kunnen aantonen dat bedrijven niet gaan blijven hangen in wat we de ‘dead valley’ noemen: de onzekere leemte tussen het prototype van een nieuw product en het moment dat het product rendabel wordt. Door duurzaamheid van te bekijken vanuit een innovatiebenadering, kan je heel dat proces wel modereren, zodat je niet in die ‘dead valley’ sukkelt. Hoe je dat juist doet, gaan we vertellen tijdens ons voorprogramma op het congres.”

 

Zijn er kleine, concrete voorbeelden die je kan geven van zaken die je een retailer zou aanraden? Voor hen is het toch nog anders, want zij zijn vaak niet de producent van een product.

S.V.: “Klopt, voor retailers die denken dat ze enkel producten van A naar B vinden en de duurzaamheid van die producten niet hun verantwoordelijkheid vinden. Anderzijds heb je meer en meer retailers die weten dat ze economische spelers zijn en die hun toegevoegde waarde zo duurzaam mogelijk creëren. Dan kom je in de strategie van eco-efficiëntie.

 

Retailers kunnen zichzelf ook zien als een maatschappelijke actor. Heel veel retailers zijn zich er van bewust dat zij in grote mate verantwoordelijk zijn voor wat de mensen kiezen: ze kunnen bijvoorbeeld de consument aanzetten om zo gezond mogelijk te eten. Dan zie je dat een Delhaize bijvoorbeeld consumenten meer naar plantaardige voeding, suikervrij, vrij van additieven, minder verpakking duwt. De conclusie is dat er voor elke retailer wel een duurzaamheidsstrategie is. Het zou fout zijn om voor elke retailer dezelfde strategie uit te rollen en gelukkig maar, want die diversiteit is nodig.”

 

Hoe benadert de consument tegenwoordig duurzaamheid? Is het iets dat hij eist of is het eerder leuk meegenomen?

S.V.: “We zitten nu in een derde generatie van duurzame merken en producten. In de eerste generatie, toen je nog naar de Wereldwinkel moest gaan, waren zulke producten duurder en minder goed dan het normale product. Ik noem dat de donkergroene producten. Het potentieel daarvoor is drie procent van de bevolking: nooit gaat meer dan drie procent van de bevolking meer betalen voor een product dat wel milieuvriendelijker is, maar eigenlijk minder goed.

 

De tweede generatie was eerder ‘eco-chic’: het zijn producten die even duur zijn of misschien iets duurder en die even goed zijn als de normale producten. Daar moet je je ook niet voor schamen en die kan je bijna als statussymbool op je keukenrek hebt staan. Bij de tweede generatie heb je een potentieel van 33 procent van de bevolking.

 

Dan is er nu dus de derde generatie, waarbij duurzaamheid gewoon een kwaliteitspunt is. Dat product staat dan niet meer op een apart rek, maar is deel van het gamma. Ik geef een voorbeeld: er is een logica tussen duurzaamheid en gezondheid. Mensen geloven graag dat als bij een ijsje alle ingrediënten bio zijn, het ook een gezonder ijsje is. Op dat moment moet je er geen groene labels meer opplakken.

 

Ander voorbeeld: jonge moeders geloven graag dat bio-katoenen kleding eigenlijk gezonder is om hun kinderen mee aan te kleden, dat ze anti-allergeen is. Opnieuw is er een ‘sweet spot’: er is een logica tussen de duurzaamheid en de waarde en kwaliteitsperceptie bij de consument. De derde generatie werkt meer aan inclusie: hoe zorgen we er voor dat duurzaamheid de kwaliteitservaring verbetert? Ik denk dat we nu daar zitten. Ik zie meer en meer producten en ook retailers die zich inschrijven in die derde generatie. Het wordt eigenlijk een beetje het nieuwe ‘normaal’.”

 

Daarstraks ging het al even over Bangladesh. Vindt u het erg dat zo’n ramp nodig is vooraleer grote bedrijven samen stappen kunnen ondernemen om de situatie te verbeteren?

S.V.: “Tja, natuurlijk vind ik dat erg, maar dat zie je bij het klimaat ook bijvoorbeeld: er moet eerst een stevige overstroming zijn voor mensen het beseffen. Het positieve is wel dat zo’n momenten zorgen voor dialoog: wie stapt er in een ‘coalition of the willing’ om nieuwe standaarden uit te zetten?

 

Dan blijft er nog één vraag over. Hoe komt iemand uit de reclamewereld terecht bij het verhaal rond duurzaamheid en maakt hij daar zijn werk van?

S.V.: “In de reclamesector krijg je een routine in het zoeken van recepten om producten te onderscheiden van de rest, recepten om een goed verhaal neer te zetten. Ik heb dat heel graag gedaan en ik heb daar heel veel van geleerd, maar de belangstelling werd steeds groter om dat toe te passen op duurzame producten.

 

Ik zag toen, en we spreken nu over 2006-2007, dat reclame bij duurzame producten bijzonder slecht werd gedaan. Ze werden altijd in de markt gezet aan de hand van rationele argumenten. “Neem de trein, want dat is beter voor het klimaat”, dat soort zaken. De dag nadien loopt het natuurlijk niet storm op het station.

 

Ik weet dat mensen geen keuzes maken met rationele argumenten. Ze gebruiken hun intuïtie en ze gebruiken hun verstand nadien om die keuze te rationaliseren of te rechtvaardigen. Dat moet je gewoon erkennen en dat werd bij de communicatie rond duurzame producten totaal niet gedaan. Als er één wereld betere reclame, betere verhalen nodig had, dan was het wel die hele nieuwe generatie van producten en diensten die naast een ‘consumer benefit’ ook een maatschappelijk voordeel hebben. Het was dus een beetje uit idealisme, maar vooral ook uit liefde voor een vak.”

 

Was het dan ook een voordeel dat je een verhaal kon vertellen waar je in geloofde?

S.V.: “Natuurlijk, dat motiveert extra. In de Angelsaksische wereld zijn er veel grote adverteerders met strategische planners die gespecialiseerd zijn en die specialisatie ook uitspelen. Ik dacht dat het dus ook mogelijk moest zijn om gespecialiseerd te zijn in duurzaamheid. België is natuurlijk ontzettend klein en Studio Spark gaat natuurlijk veel verder dan ‘storytelling’ of communicatie rond duurzaamheid alleen. We vertrekken echt vanuit het innovatiepotentieel, zo maakt de marketing ook steeds meer deel uit van het product. Het is de innovatie die er voor zorgt dat er over gepraat wordt.

 

 

 

Stefaan Vandist zal op deze en andere ‘hot items’ dieper ingaan tijdens het voorprogramma “The future of sustainability” op het RetailDetail Congress. Toegang tot dit voorprogramma is inbegrepen in het ticket voor het hoofdprogramma, maar dat is bijna uitverkocht. Wil u de presentatie Stefaan Vandist en tal van andere interessante sprekers toch nog meemaken, wees er dan snel bij!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN