Sterke euro weegt op omzet Metro | RetailDetail

Sterke euro weegt op omzet Metro

Sterke euro weegt op omzet Metro

De Duitse retailgroep Metro heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug: tussen 1 oktober en 31 december 2013 boekte het concern een omzet van 18,7 miljard euro, 3,3% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Cash & carry krimpt in West-Europa

De eigenaar van ketens als Makro, Media Markt en Saturn gaf twee redenen voor de terugval: de matige kerstverkopen en een dure euro, waardoor inkomsten van buiten de eurozone een lager resultaat gaven. Zonder die munteffecten en de sluiting van supermarkten in Oost-Europa en elektronicawinkels in China zou de verkoop er met 1,1% op zijn vooruitgegaan.

 

Het belangrijkste deel van de omzet komt nog steeds van de cash & carry-activiteiten bij Metro/Makro: die leverden een omzet op van 8,5 miljard euro – een daling van 1,2% in absolute cijfers, maar op vergelijkbare basis een vooruitgang met 0,9%. Dat belette niet dat de verkopen in West-Europa verder daalden, ook al werd in Duitsland het aanbod bijgestuurd met de opname van nieuwe producten.

 

Elektronica en hypermarkten kenden moeizaam kwartaal

Media Markt – Saturn had het iets lastiger: deze tak wist 6,6 miljard euro om te zetten (-0,7% en op vergelijkbare basis zelfs -1,2%). Vooral in Oost-Europa liep het stroever, maar een lichtpunt vond Metro's elektrotak in de enorme stijging (+40%) van de internetverkoop. Daarin zit overigens ook de overgenomen webwinkel Redcoon inbegrepen.

 

De meeste tegenwind was er voor de Real-hypermarkten in Oost-Europa, die leden onder de concurrentie met de discounters. Hun omzet kwam uit op 2,6 miljard euro (-16%, maar op vergelijkbare basis beperkte de daling zich tot 1,9%). Galeria Kaufhof zorgde dan weer voor een omzet van zowat 1 miljard euro (+0,6%).

 

Focus op groeilanden

Metro is actief in meer dan 30 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. In laatste kwartaal van 2013 opende het concern 36 nieuwe winkels in negen landen: 10 cash & carry's, 25 vestigingen van Media Markt – Saturn en één hypermarkt van Real. Twintig van de nieuwe verkooppunten kwamen in groeilanden als China, India, Rusland en Turkije.

 

Financiële resultaten over het laatste kwartaal van 2013 worden pas op 11 februari bekendgemaakt. Het boekjaar van Metro loopt van 1 oktober tot 30 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.