Sterke euro weegt op omzet Metro | RetailDetail

Sterke euro weegt op omzet Metro

Sterke euro weegt op omzet Metro

De Duitse retailgroep Metro heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug: tussen 1 oktober en 31 december 2013 boekte het concern een omzet van 18,7 miljard euro, 3,3% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Cash & carry krimpt in West-Europa

De eigenaar van ketens als Makro, Media Markt en Saturn gaf twee redenen voor de terugval: de matige kerstverkopen en een dure euro, waardoor inkomsten van buiten de eurozone een lager resultaat gaven. Zonder die munteffecten en de sluiting van supermarkten in Oost-Europa en elektronicawinkels in China zou de verkoop er met 1,1% op zijn vooruitgegaan.

 

Het belangrijkste deel van de omzet komt nog steeds van de cash & carry-activiteiten bij Metro/Makro: die leverden een omzet op van 8,5 miljard euro – een daling van 1,2% in absolute cijfers, maar op vergelijkbare basis een vooruitgang met 0,9%. Dat belette niet dat de verkopen in West-Europa verder daalden, ook al werd in Duitsland het aanbod bijgestuurd met de opname van nieuwe producten.

 

Elektronica en hypermarkten kenden moeizaam kwartaal

Media Markt – Saturn had het iets lastiger: deze tak wist 6,6 miljard euro om te zetten (-0,7% en op vergelijkbare basis zelfs -1,2%). Vooral in Oost-Europa liep het stroever, maar een lichtpunt vond Metro's elektrotak in de enorme stijging (+40%) van de internetverkoop. Daarin zit overigens ook de overgenomen webwinkel Redcoon inbegrepen.

 

De meeste tegenwind was er voor de Real-hypermarkten in Oost-Europa, die leden onder de concurrentie met de discounters. Hun omzet kwam uit op 2,6 miljard euro (-16%, maar op vergelijkbare basis beperkte de daling zich tot 1,9%). Galeria Kaufhof zorgde dan weer voor een omzet van zowat 1 miljard euro (+0,6%).

 

Focus op groeilanden

Metro is actief in meer dan 30 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. In laatste kwartaal van 2013 opende het concern 36 nieuwe winkels in negen landen: 10 cash & carry's, 25 vestigingen van Media Markt – Saturn en één hypermarkt van Real. Twintig van de nieuwe verkooppunten kwamen in groeilanden als China, India, Rusland en Turkije.

 

Financiële resultaten over het laatste kwartaal van 2013 worden pas op 11 februari bekendgemaakt. Het boekjaar van Metro loopt van 1 oktober tot 30 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.