Sterke euro weegt op omzet Metro

Sterke euro weegt op omzet Metro

De Duitse retailgroep Metro heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug: tussen 1 oktober en 31 december 2013 boekte het concern een omzet van 18,7 miljard euro, 3,3% minder dan in dezelfde periode van 2012.

Cash & carry krimpt in West-Europa

De eigenaar van ketens als Makro, Media Markt en Saturn gaf twee redenen voor de terugval: de matige kerstverkopen en een dure euro, waardoor inkomsten van buiten de eurozone een lager resultaat gaven. Zonder die munteffecten en de sluiting van supermarkten in Oost-Europa en elektronicawinkels in China zou de verkoop er met 1,1% op zijn vooruitgegaan.

 

Het belangrijkste deel van de omzet komt nog steeds van de cash & carry-activiteiten bij Metro/Makro: die leverden een omzet op van 8,5 miljard euro – een daling van 1,2% in absolute cijfers, maar op vergelijkbare basis een vooruitgang met 0,9%. Dat belette niet dat de verkopen in West-Europa verder daalden, ook al werd in Duitsland het aanbod bijgestuurd met de opname van nieuwe producten.

 

Elektronica en hypermarkten kenden moeizaam kwartaal

Media Markt – Saturn had het iets lastiger: deze tak wist 6,6 miljard euro om te zetten (-0,7% en op vergelijkbare basis zelfs -1,2%). Vooral in Oost-Europa liep het stroever, maar een lichtpunt vond Metro's elektrotak in de enorme stijging (+40%) van de internetverkoop. Daarin zit overigens ook de overgenomen webwinkel Redcoon inbegrepen.

 

De meeste tegenwind was er voor de Real-hypermarkten in Oost-Europa, die leden onder de concurrentie met de discounters. Hun omzet kwam uit op 2,6 miljard euro (-16%, maar op vergelijkbare basis beperkte de daling zich tot 1,9%). Galeria Kaufhof zorgde dan weer voor een omzet van zowat 1 miljard euro (+0,6%).

 

Focus op groeilanden

Metro is actief in meer dan 30 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. In laatste kwartaal van 2013 opende het concern 36 nieuwe winkels in negen landen: 10 cash & carry's, 25 vestigingen van Media Markt – Saturn en één hypermarkt van Real. Twintig van de nieuwe verkooppunten kwamen in groeilanden als China, India, Rusland en Turkije.

 

Financiële resultaten over het laatste kwartaal van 2013 worden pas op 11 februari bekendgemaakt. Het boekjaar van Metro loopt van 1 oktober tot 30 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top