Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Met Aldi-oprichter Karl Albrecht op één, de nazaten van zijn overleden broer Theo op twee en Lidl-eigenaar Dieter Schwarz op drie, bezetten de Duitse discountdynastieën alweer het podium van de "rijkste Duitsers" van het jaar.

Karl Albrecht "weegt" 17,8 miljard euro

Elk jaar lijst het Duitse tijdschrift "Manager Magazin" de rijkste Duitsers op, en ook dit jaar kleurt de top van die rangschikking weer helemaal "retail". Met een vermogen van 17,8 miljard euro voert de 93-jarige Karl Albrecht de Duitse rijkenlijst aan. De nazaten van zijn in 2010 overleden broer Theo, met wie Karl samen de discountgroep Aldi oprichtte alvorens die in tweeën werd gesplitst, staan op plaats twee met een vermogen van 16 miljard euro.

 

De derde plek is weggelegd voor die andere Duitse discountmogol, Dieter Schwarz. De Lidl-eigenaar is tegenwoordig een slordige 13 miljard euro waard.

 

5% rijker dan vorig jaar

In het rijtje komen we nog retailvolk tegen: zo prijkt de familie Reiman (van handelsconcern Reckitt Benckiser) op vier, de familie Otto (van de gelijknamige onlinewinkel) op zes en de familie Oetker (van het gelijknamige voedingsconcern) op acht. Automerk BMW heeft liefst drie aandeelhouders in de rijkentop-10: Susanne Klatten (op 5), haar broer Stefan Quandt (op 9) en hun moeder Johanna Quandt (op 10).

 

De 100 rijkste Duitsers zagen hun totale vermogen het voorbije jaar overigens met 5,2% stijgen tot een absoluut record van 336,6 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top