Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers" | RetailDetail

Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Met Aldi-oprichter Karl Albrecht op één, de nazaten van zijn overleden broer Theo op twee en Lidl-eigenaar Dieter Schwarz op drie, bezetten de Duitse discountdynastieën alweer het podium van de "rijkste Duitsers" van het jaar.

Karl Albrecht "weegt" 17,8 miljard euro

Elk jaar lijst het Duitse tijdschrift "Manager Magazin" de rijkste Duitsers op, en ook dit jaar kleurt de top van die rangschikking weer helemaal "retail". Met een vermogen van 17,8 miljard euro voert de 93-jarige Karl Albrecht de Duitse rijkenlijst aan. De nazaten van zijn in 2010 overleden broer Theo, met wie Karl samen de discountgroep Aldi oprichtte alvorens die in tweeën werd gesplitst, staan op plaats twee met een vermogen van 16 miljard euro.

 

De derde plek is weggelegd voor die andere Duitse discountmogol, Dieter Schwarz. De Lidl-eigenaar is tegenwoordig een slordige 13 miljard euro waard.

 

5% rijker dan vorig jaar

In het rijtje komen we nog retailvolk tegen: zo prijkt de familie Reiman (van handelsconcern Reckitt Benckiser) op vier, de familie Otto (van de gelijknamige onlinewinkel) op zes en de familie Oetker (van het gelijknamige voedingsconcern) op acht. Automerk BMW heeft liefst drie aandeelhouders in de rijkentop-10: Susanne Klatten (op 5), haar broer Stefan Quandt (op 9) en hun moeder Johanna Quandt (op 10).

 

De 100 rijkste Duitsers zagen hun totale vermogen het voorbije jaar overigens met 5,2% stijgen tot een absoluut record van 336,6 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.