Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Stichters Aldi en Lidl opnieuw "rijkste Duitsers"

Met Aldi-oprichter Karl Albrecht op één, de nazaten van zijn overleden broer Theo op twee en Lidl-eigenaar Dieter Schwarz op drie, bezetten de Duitse discountdynastieën alweer het podium van de "rijkste Duitsers" van het jaar.

Karl Albrecht "weegt" 17,8 miljard euro

Elk jaar lijst het Duitse tijdschrift "Manager Magazin" de rijkste Duitsers op, en ook dit jaar kleurt de top van die rangschikking weer helemaal "retail". Met een vermogen van 17,8 miljard euro voert de 93-jarige Karl Albrecht de Duitse rijkenlijst aan. De nazaten van zijn in 2010 overleden broer Theo, met wie Karl samen de discountgroep Aldi oprichtte alvorens die in tweeën werd gesplitst, staan op plaats twee met een vermogen van 16 miljard euro.

 

De derde plek is weggelegd voor die andere Duitse discountmogol, Dieter Schwarz. De Lidl-eigenaar is tegenwoordig een slordige 13 miljard euro waard.

 

5% rijker dan vorig jaar

In het rijtje komen we nog retailvolk tegen: zo prijkt de familie Reiman (van handelsconcern Reckitt Benckiser) op vier, de familie Otto (van de gelijknamige onlinewinkel) op zes en de familie Oetker (van het gelijknamige voedingsconcern) op acht. Automerk BMW heeft liefst drie aandeelhouders in de rijkentop-10: Susanne Klatten (op 5), haar broer Stefan Quandt (op 9) en hun moeder Johanna Quandt (op 10).

 

De 100 rijkste Duitsers zagen hun totale vermogen het voorbije jaar overigens met 5,2% stijgen tot een absoluut record van 336,6 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Back to top