RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkelomzet stagneert in West-Europa

icon
Algemeen9 mei, 2019

Een stijgende koopkracht, hogere vastgoedprijzen, groei voor online en toenemende onzekerheid over de economie: tegenstrijdige factoren beïnvloeden de groeivooruitzichten voor fysieke retailers in Europa, zegt GfK.

 

Amper groei

De omzet van de fysieke retail groeide in Europa vorig jaar met slechts 1,9%, ongeveer rond het inflatieniveau dus. Dat zal dit jaar niet veel beter zijn: marktonderzoeksbureau GfK voorspelt in zijn jaarlijks rapport over de Europese retailsector een groei met 2% voor 2019. Er zijn wel sterke verschillen binnen de Europese Unie: in de West-Europese landen stagneren de winkelomzetten, in de Oost-Europese landen gaan ze vooruit, ondanks dalende bevolkingsaantallen. In België groeide de fysieke retail in 2018 met 0,4%, in Nederland met 0,2%. Veel beter doen Bulgarije (+7,7%) en Roemenië (+7,1%). 

 

Er zijn verschillende oorzaken, zegt GfK. Hoewel het met de koopkracht in de meeste landen wel goed zit, speelt de onzekerheid over de brexit, handelsoorlogen en de groeivertraging op de Chinese markt. Vooral de aanhoudende groei van online weegt echter op de vooruitzichten voor stenen winkels. Volgend jaar zou de winkelomzet in België met 1,5% groeien, in Nederland met 0,5%.

 

Winkelsluitingen

De druk op stenen winkels blijkt ook uit de beperkte groei in winkeloppervlakte. In 2018 was de groei in vierkante meters geheel in lijn met de bevolkingsgroei, waardoor de verkoopoppervlakte stabiel bleef op 1,13 m² per capita. Het aantal nieuwe retailprojecten daalt, de focus verschuift naar de herontwikkeling van bestaande sites. Klassieke shoppingcentra worden lifestylehubs met meer ruimte voor gastronomie, entertainment en gezondheid. 

 

In het Verenigd Koninkrijk daalde de winkeloppervlakte per inwoner van 1,09 naar 1,08 m² als gevolg van massale winkelsluitingen. De dichtst bewinkelde landen blijven België (1,66 m²/capita) en Nederland (1,60 m²). De omzet per vierkante meter is het hoogst in Luxemburg (7.250 euro/m²) gevolgd door Noorwegen (6.430 euro/m²) en Zwitserland (6.220 euro/m²). België (4.000 à 4.500 euro/m²) en Nederland (3.500 à 4.000) zitten wat dat betreft in de middenmoot.

 

Omnichannel doet beter

Algemeen daalt trouwens het aandeel van winkelaankopen in het gezinsbudget van de Europese consument: retail vertegenwoordigt nog 30,5% van de private consumptie. De lange termijntrend is negatief, onder meer als gevolg van stijgende vastgoedprijzen, waardoor consumenten een groter deel van hun budget aan wonen moeten besteden. 

 

GfK wijst er wel op dat de vooruitzichten rooskleuriger zijn voor omnichannel retailers. In de sector van de consumentenelektronica groeide de omzet van webshops van traditionele winkelketens vorig jaar met 24%, terwijl pure players er met slechts 4% op vooruit gingen. Online heeft in dit segment nu een marktaandeel van 26%. In Nederland is dat 36%, in Groot-Brittannië 35%. België hinkt achterop met 17%, gevolgd door Italië (13%) en Portugal (7%).

 

Grafiek: online omzetaandeel technische consumentenproducten (elektronica)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN