Supermarkten gaan kastickets niet afronden | RetailDetail

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

De Belgische supermarkten zullen de totalen op de kastickets niet afronden, zo meldt Comeos. Ze vrezen namelijk een verlies van 1,5 miljoen euro per jaar en langere wachtrijen aan de kassa's.

"Dit is niet werkbaar"

Twee weken geleden keurde de ministerraad een aangepast voorstel goed voor het uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kastickets op 5 cent mogen afronden. Daarmee kwam een einde aan een lange lijdensweg.

 

De afronding, die in juni moet ingaan, geldt echter niet voor elektronische betalingen. Dat zint Comeos niet: "Indien supermarkten de voorgestelde afronding toepassen, want een verplichting is het niet, riskeren ze jaarlijks 1,5 miljoen euro te verliezen", zegt Dominique Michel van de handelsfederatie.

 

"De handelaar is de klos"

Comeos geeft een concreet cijfervoorbeeld: een klant met een kasticket van 100,02 euro zal kiezen voor cash betaling en dus dankzij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro zal hij daarentegen elektronisch betalen, want dan mag de winkelier niet afronden. "Het symmetrisch afronden moest er juist voor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden", zegt Michel.

 

"Dat is het nu dus niet langer: indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, is de handelaar telkens de klos. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan."

 

Bovendien vreest Comeos dat de aanpassing van de kassasystemen handenvol geld zal kosten, "een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos aan de kassa zorgt. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren."

 

"Laat klant eerst betaalwijze kiezen"

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vreest dat de huidige regeling de consument ertoe zal aanzetten om te kiezen voor de financieel meest gunstige betaalwijze. "Om dit te vermijden zullen wij in elk geval onze leden aanraden om eerst te vragen hoe de klant wil betalen vooraleer het totaalbedrag mee te delen" - al is de vraag in hoeverre dat praktisch werkbaar is.

 

"Dat neemt niet weg dat van zodra de nieuwe regeringsploeg aan zet is, wij zullen lobbyen om de afrondingsregels zowel te laten toepassen op cashbetalingen als elektronische betalingen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "want nu denkt de consument ten onrechte dat de afrondingsregel altijd in zijn nadeel zal zijn en dreigt hij misschien handelszaken te mijden die geen elektronisch betalen aanbieden."

 

Verwarring troef

Toch gelooft Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers niet dat het zo'n vaart zal lopen. In Het Nieuwsblad zegt hij: 'De raming van de supermarkten lijkt ons fel overdreven. Nu al betalen de meeste mensen met hun kaart, gezien de grootte van de bedragen en het feit dat het sneller gaat".

 

Test-Aankoop is alvast niet te spreken over het voorstel van het NSZ: "De consument eerst verplichten om te zeggen hoe hij wil betalen alvorens hem te vertellen hoeveel, is ronduit schandalig. Hoe kan je dan nog zeker zijn dat de rekening klopt? Wij stellen ons zelfs vragen bij de wettelijkheid hiervan." Het laatste woord over de afronding is dus zeker nog niet gezegd of geschreven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.