Supermarkten gaan kastickets niet afronden

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

De Belgische supermarkten zullen de totalen op de kastickets niet afronden, zo meldt Comeos. Ze vrezen namelijk een verlies van 1,5 miljoen euro per jaar en langere wachtrijen aan de kassa's.

"Dit is niet werkbaar"

Twee weken geleden keurde de ministerraad een aangepast voorstel goed voor het uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kastickets op 5 cent mogen afronden. Daarmee kwam een einde aan een lange lijdensweg.

 

De afronding, die in juni moet ingaan, geldt echter niet voor elektronische betalingen. Dat zint Comeos niet: "Indien supermarkten de voorgestelde afronding toepassen, want een verplichting is het niet, riskeren ze jaarlijks 1,5 miljoen euro te verliezen", zegt Dominique Michel van de handelsfederatie.

 

"De handelaar is de klos"

Comeos geeft een concreet cijfervoorbeeld: een klant met een kasticket van 100,02 euro zal kiezen voor cash betaling en dus dankzij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro zal hij daarentegen elektronisch betalen, want dan mag de winkelier niet afronden. "Het symmetrisch afronden moest er juist voor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden", zegt Michel.

 

"Dat is het nu dus niet langer: indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, is de handelaar telkens de klos. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan."

 

Bovendien vreest Comeos dat de aanpassing van de kassasystemen handenvol geld zal kosten, "een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos aan de kassa zorgt. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren."

 

"Laat klant eerst betaalwijze kiezen"

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vreest dat de huidige regeling de consument ertoe zal aanzetten om te kiezen voor de financieel meest gunstige betaalwijze. "Om dit te vermijden zullen wij in elk geval onze leden aanraden om eerst te vragen hoe de klant wil betalen vooraleer het totaalbedrag mee te delen" - al is de vraag in hoeverre dat praktisch werkbaar is.

 

"Dat neemt niet weg dat van zodra de nieuwe regeringsploeg aan zet is, wij zullen lobbyen om de afrondingsregels zowel te laten toepassen op cashbetalingen als elektronische betalingen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "want nu denkt de consument ten onrechte dat de afrondingsregel altijd in zijn nadeel zal zijn en dreigt hij misschien handelszaken te mijden die geen elektronisch betalen aanbieden."

 

Verwarring troef

Toch gelooft Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers niet dat het zo'n vaart zal lopen. In Het Nieuwsblad zegt hij: 'De raming van de supermarkten lijkt ons fel overdreven. Nu al betalen de meeste mensen met hun kaart, gezien de grootte van de bedragen en het feit dat het sneller gaat".

 

Test-Aankoop is alvast niet te spreken over het voorstel van het NSZ: "De consument eerst verplichten om te zeggen hoe hij wil betalen alvorens hem te vertellen hoeveel, is ronduit schandalig. Hoe kan je dan nog zeker zijn dat de rekening klopt? Wij stellen ons zelfs vragen bij de wettelijkheid hiervan." Het laatste woord over de afronding is dus zeker nog niet gezegd of geschreven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Back to top