Supermarkten gaan kastickets niet afronden

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

De Belgische supermarkten zullen de totalen op de kastickets niet afronden, zo meldt Comeos. Ze vrezen namelijk een verlies van 1,5 miljoen euro per jaar en langere wachtrijen aan de kassa's.

"Dit is niet werkbaar"

Twee weken geleden keurde de ministerraad een aangepast voorstel goed voor het uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kastickets op 5 cent mogen afronden. Daarmee kwam een einde aan een lange lijdensweg.

 

De afronding, die in juni moet ingaan, geldt echter niet voor elektronische betalingen. Dat zint Comeos niet: "Indien supermarkten de voorgestelde afronding toepassen, want een verplichting is het niet, riskeren ze jaarlijks 1,5 miljoen euro te verliezen", zegt Dominique Michel van de handelsfederatie.

 

"De handelaar is de klos"

Comeos geeft een concreet cijfervoorbeeld: een klant met een kasticket van 100,02 euro zal kiezen voor cash betaling en dus dankzij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro zal hij daarentegen elektronisch betalen, want dan mag de winkelier niet afronden. "Het symmetrisch afronden moest er juist voor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden", zegt Michel.

 

"Dat is het nu dus niet langer: indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, is de handelaar telkens de klos. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan."

 

Bovendien vreest Comeos dat de aanpassing van de kassasystemen handenvol geld zal kosten, "een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos aan de kassa zorgt. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren."

 

"Laat klant eerst betaalwijze kiezen"

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vreest dat de huidige regeling de consument ertoe zal aanzetten om te kiezen voor de financieel meest gunstige betaalwijze. "Om dit te vermijden zullen wij in elk geval onze leden aanraden om eerst te vragen hoe de klant wil betalen vooraleer het totaalbedrag mee te delen" - al is de vraag in hoeverre dat praktisch werkbaar is.

 

"Dat neemt niet weg dat van zodra de nieuwe regeringsploeg aan zet is, wij zullen lobbyen om de afrondingsregels zowel te laten toepassen op cashbetalingen als elektronische betalingen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "want nu denkt de consument ten onrechte dat de afrondingsregel altijd in zijn nadeel zal zijn en dreigt hij misschien handelszaken te mijden die geen elektronisch betalen aanbieden."

 

Verwarring troef

Toch gelooft Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers niet dat het zo'n vaart zal lopen. In Het Nieuwsblad zegt hij: 'De raming van de supermarkten lijkt ons fel overdreven. Nu al betalen de meeste mensen met hun kaart, gezien de grootte van de bedragen en het feit dat het sneller gaat".

 

Test-Aankoop is alvast niet te spreken over het voorstel van het NSZ: "De consument eerst verplichten om te zeggen hoe hij wil betalen alvorens hem te vertellen hoeveel, is ronduit schandalig. Hoe kan je dan nog zeker zijn dat de rekening klopt? Wij stellen ons zelfs vragen bij de wettelijkheid hiervan." Het laatste woord over de afronding is dus zeker nog niet gezegd of geschreven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top