Supermarkten gaan kastickets niet afronden | RetailDetail

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

De Belgische supermarkten zullen de totalen op de kastickets niet afronden, zo meldt Comeos. Ze vrezen namelijk een verlies van 1,5 miljoen euro per jaar en langere wachtrijen aan de kassa's.

"Dit is niet werkbaar"

Twee weken geleden keurde de ministerraad een aangepast voorstel goed voor het uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kastickets op 5 cent mogen afronden. Daarmee kwam een einde aan een lange lijdensweg.

 

De afronding, die in juni moet ingaan, geldt echter niet voor elektronische betalingen. Dat zint Comeos niet: "Indien supermarkten de voorgestelde afronding toepassen, want een verplichting is het niet, riskeren ze jaarlijks 1,5 miljoen euro te verliezen", zegt Dominique Michel van de handelsfederatie.

 

"De handelaar is de klos"

Comeos geeft een concreet cijfervoorbeeld: een klant met een kasticket van 100,02 euro zal kiezen voor cash betaling en dus dankzij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro zal hij daarentegen elektronisch betalen, want dan mag de winkelier niet afronden. "Het symmetrisch afronden moest er juist voor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden", zegt Michel.

 

"Dat is het nu dus niet langer: indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, is de handelaar telkens de klos. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan."

 

Bovendien vreest Comeos dat de aanpassing van de kassasystemen handenvol geld zal kosten, "een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos aan de kassa zorgt. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren."

 

"Laat klant eerst betaalwijze kiezen"

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vreest dat de huidige regeling de consument ertoe zal aanzetten om te kiezen voor de financieel meest gunstige betaalwijze. "Om dit te vermijden zullen wij in elk geval onze leden aanraden om eerst te vragen hoe de klant wil betalen vooraleer het totaalbedrag mee te delen" - al is de vraag in hoeverre dat praktisch werkbaar is.

 

"Dat neemt niet weg dat van zodra de nieuwe regeringsploeg aan zet is, wij zullen lobbyen om de afrondingsregels zowel te laten toepassen op cashbetalingen als elektronische betalingen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "want nu denkt de consument ten onrechte dat de afrondingsregel altijd in zijn nadeel zal zijn en dreigt hij misschien handelszaken te mijden die geen elektronisch betalen aanbieden."

 

Verwarring troef

Toch gelooft Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers niet dat het zo'n vaart zal lopen. In Het Nieuwsblad zegt hij: 'De raming van de supermarkten lijkt ons fel overdreven. Nu al betalen de meeste mensen met hun kaart, gezien de grootte van de bedragen en het feit dat het sneller gaat".

 

Test-Aankoop is alvast niet te spreken over het voorstel van het NSZ: "De consument eerst verplichten om te zeggen hoe hij wil betalen alvorens hem te vertellen hoeveel, is ronduit schandalig. Hoe kan je dan nog zeker zijn dat de rekening klopt? Wij stellen ons zelfs vragen bij de wettelijkheid hiervan." Het laatste woord over de afronding is dus zeker nog niet gezegd of geschreven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top