Supermarkten gaan kastickets niet afronden | RetailDetail

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

Supermarkten gaan kastickets niet afronden

De Belgische supermarkten zullen de totalen op de kastickets niet afronden, zo meldt Comeos. Ze vrezen namelijk een verlies van 1,5 miljoen euro per jaar en langere wachtrijen aan de kassa's.

"Dit is niet werkbaar"

Twee weken geleden keurde de ministerraad een aangepast voorstel goed voor het uitdoofscenario voor de muntjes van één en twee eurocent, waarbij handelaars de totaalbedragen van kastickets op 5 cent mogen afronden. Daarmee kwam een einde aan een lange lijdensweg.

 

De afronding, die in juni moet ingaan, geldt echter niet voor elektronische betalingen. Dat zint Comeos niet: "Indien supermarkten de voorgestelde afronding toepassen, want een verplichting is het niet, riskeren ze jaarlijks 1,5 miljoen euro te verliezen", zegt Dominique Michel van de handelsfederatie.

 

"De handelaar is de klos"

Comeos geeft een concreet cijfervoorbeeld: een klant met een kasticket van 100,02 euro zal kiezen voor cash betaling en dus dankzij de afronding twee cent winnen. Een kasticket van 99,98 euro zal hij daarentegen elektronisch betalen, want dan mag de winkelier niet afronden. "Het symmetrisch afronden moest er juist voor zorgen dat het voor klant en handelaar een nuloperatie zou worden", zegt Michel.

 

"Dat is het nu dus niet langer: indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, is de handelaar telkens de klos. Twee cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan."

 

Bovendien vreest Comeos dat de aanpassing van de kassasystemen handenvol geld zal kosten, "een investering die niets opbrengt, maar alleen voor chaos aan de kassa zorgt. Je moet de klant een voorlopig totaal geven, die moet dan beslissen hoe hij zal betalen, en dan pas kun je een definitief totaal aanrekenen. Als de klant dan voor cash kiest, en plots blijkt niet voldoende cash op zak te hebben, kun je het hele toneeltje nog eens opvoeren."

 

"Laat klant eerst betaalwijze kiezen"

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vreest dat de huidige regeling de consument ertoe zal aanzetten om te kiezen voor de financieel meest gunstige betaalwijze. "Om dit te vermijden zullen wij in elk geval onze leden aanraden om eerst te vragen hoe de klant wil betalen vooraleer het totaalbedrag mee te delen" - al is de vraag in hoeverre dat praktisch werkbaar is.

 

"Dat neemt niet weg dat van zodra de nieuwe regeringsploeg aan zet is, wij zullen lobbyen om de afrondingsregels zowel te laten toepassen op cashbetalingen als elektronische betalingen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "want nu denkt de consument ten onrechte dat de afrondingsregel altijd in zijn nadeel zal zijn en dreigt hij misschien handelszaken te mijden die geen elektronisch betalen aanbieden."

 

Verwarring troef

Toch gelooft Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers niet dat het zo'n vaart zal lopen. In Het Nieuwsblad zegt hij: 'De raming van de supermarkten lijkt ons fel overdreven. Nu al betalen de meeste mensen met hun kaart, gezien de grootte van de bedragen en het feit dat het sneller gaat".

 

Test-Aankoop is alvast niet te spreken over het voorstel van het NSZ: "De consument eerst verplichten om te zeggen hoe hij wil betalen alvorens hem te vertellen hoeveel, is ronduit schandalig. Hoe kan je dan nog zeker zijn dat de rekening klopt? Wij stellen ons zelfs vragen bij de wettelijkheid hiervan." Het laatste woord over de afronding is dus zeker nog niet gezegd of geschreven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdag tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.