Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

De Britse supermarktketen Tesco gaat in 450 tankstations camera's met gezichtsherkenning installeren om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Een primeur die wel meteen vragen doet rijzen rond privacy.

Tom Cruise achterna

Het hart van het systeem achter "OptimEyes" is een ingebouwde camera die aan de hand van tientallen voorgeprogrammeerde lichaamskenmerken het geslacht en de leeftijdscategorie (er zijn er voorlopig drie) van de wachtende klant detecteert. Die klant zal binnenkort enkel specifiek gerichte tv-spots te zien krijgen, dus bijvoorbeeld geen reclame voor maandverband aan een vrachtwagenchauffeur, maar wel energiedrank of iets dergelijks - zeker wanneer de trucker 's nachts komt tanken...

 

Het systeem doet terugdenken aan de film "Minority Report" uit 2002, waarin het personage van Tom Cruise geïndividualiseerde reclameboodschappen te zien krijgt in het straatbeeld nadat een (toen nog) sciencefictionachtig systeem zijn oogiris scant.

 

Winkelbeleving versus privacy(schending)

"Dit kan het uitzicht van de Britse retail grondig veranderen", zegt Simon Sugar van Amscreen, de firma die het camerasysteem ontwikkelde. "Het is onze bedoeling om deze schermen in zo veel mogelijk verkooppunten te installeren." Elke spot duurt zo'n 10 seconden en een volledige 'loop' neemt 100 seconden in beslag.

 

"Wij zijn altijd op zoek naar partners die innovatieve manieren bieden om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren", zegt Peter Cattell, directeur van de Tesco-benzinestations. "Dit nieuwe dynamische scherm is daartoe perfect geknipt: het stemt de inhoud specifiek af op de klant, het tijdstip en de locatie." Volgens Tesco zelf bereikt het nieuwe advertentieplatform zo'n 5 miljoen volwassenen per week.

 

Over privacyproblemen maken noch Amscreen noch Tesco zich zorgen: "De beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen", stelt Sugar. Al is niet elke Brit er even gerust op: "Van de staat zouden we dit nooit toestaan, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen", zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. "Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten welke winkels ze bezoeken, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top