Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders | RetailDetail

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

De Britse supermarktketen Tesco gaat in 450 tankstations camera's met gezichtsherkenning installeren om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Een primeur die wel meteen vragen doet rijzen rond privacy.

Tom Cruise achterna

Het hart van het systeem achter "OptimEyes" is een ingebouwde camera die aan de hand van tientallen voorgeprogrammeerde lichaamskenmerken het geslacht en de leeftijdscategorie (er zijn er voorlopig drie) van de wachtende klant detecteert. Die klant zal binnenkort enkel specifiek gerichte tv-spots te zien krijgen, dus bijvoorbeeld geen reclame voor maandverband aan een vrachtwagenchauffeur, maar wel energiedrank of iets dergelijks - zeker wanneer de trucker 's nachts komt tanken...

 

Het systeem doet terugdenken aan de film "Minority Report" uit 2002, waarin het personage van Tom Cruise geïndividualiseerde reclameboodschappen te zien krijgt in het straatbeeld nadat een (toen nog) sciencefictionachtig systeem zijn oogiris scant.

 

Winkelbeleving versus privacy(schending)

"Dit kan het uitzicht van de Britse retail grondig veranderen", zegt Simon Sugar van Amscreen, de firma die het camerasysteem ontwikkelde. "Het is onze bedoeling om deze schermen in zo veel mogelijk verkooppunten te installeren." Elke spot duurt zo'n 10 seconden en een volledige 'loop' neemt 100 seconden in beslag.

 

"Wij zijn altijd op zoek naar partners die innovatieve manieren bieden om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren", zegt Peter Cattell, directeur van de Tesco-benzinestations. "Dit nieuwe dynamische scherm is daartoe perfect geknipt: het stemt de inhoud specifiek af op de klant, het tijdstip en de locatie." Volgens Tesco zelf bereikt het nieuwe advertentieplatform zo'n 5 miljoen volwassenen per week.

 

Over privacyproblemen maken noch Amscreen noch Tesco zich zorgen: "De beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen", stelt Sugar. Al is niet elke Brit er even gerust op: "Van de staat zouden we dit nooit toestaan, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen", zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. "Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten welke winkels ze bezoeken, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.