Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders | RetailDetail

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

De Britse supermarktketen Tesco gaat in 450 tankstations camera's met gezichtsherkenning installeren om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Een primeur die wel meteen vragen doet rijzen rond privacy.

Tom Cruise achterna

Het hart van het systeem achter "OptimEyes" is een ingebouwde camera die aan de hand van tientallen voorgeprogrammeerde lichaamskenmerken het geslacht en de leeftijdscategorie (er zijn er voorlopig drie) van de wachtende klant detecteert. Die klant zal binnenkort enkel specifiek gerichte tv-spots te zien krijgen, dus bijvoorbeeld geen reclame voor maandverband aan een vrachtwagenchauffeur, maar wel energiedrank of iets dergelijks - zeker wanneer de trucker 's nachts komt tanken...

 

Het systeem doet terugdenken aan de film "Minority Report" uit 2002, waarin het personage van Tom Cruise geïndividualiseerde reclameboodschappen te zien krijgt in het straatbeeld nadat een (toen nog) sciencefictionachtig systeem zijn oogiris scant.

 

Winkelbeleving versus privacy(schending)

"Dit kan het uitzicht van de Britse retail grondig veranderen", zegt Simon Sugar van Amscreen, de firma die het camerasysteem ontwikkelde. "Het is onze bedoeling om deze schermen in zo veel mogelijk verkooppunten te installeren." Elke spot duurt zo'n 10 seconden en een volledige 'loop' neemt 100 seconden in beslag.

 

"Wij zijn altijd op zoek naar partners die innovatieve manieren bieden om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren", zegt Peter Cattell, directeur van de Tesco-benzinestations. "Dit nieuwe dynamische scherm is daartoe perfect geknipt: het stemt de inhoud specifiek af op de klant, het tijdstip en de locatie." Volgens Tesco zelf bereikt het nieuwe advertentieplatform zo'n 5 miljoen volwassenen per week.

 

Over privacyproblemen maken noch Amscreen noch Tesco zich zorgen: "De beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen", stelt Sugar. Al is niet elke Brit er even gerust op: "Van de staat zouden we dit nooit toestaan, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen", zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. "Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten welke winkels ze bezoeken, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.