Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

Tesco installeert camera's met gezichtsherkenning voor adverteerders

De Britse supermarktketen Tesco gaat in 450 tankstations camera's met gezichtsherkenning installeren om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Een primeur die wel meteen vragen doet rijzen rond privacy.

Tom Cruise achterna

Het hart van het systeem achter "OptimEyes" is een ingebouwde camera die aan de hand van tientallen voorgeprogrammeerde lichaamskenmerken het geslacht en de leeftijdscategorie (er zijn er voorlopig drie) van de wachtende klant detecteert. Die klant zal binnenkort enkel specifiek gerichte tv-spots te zien krijgen, dus bijvoorbeeld geen reclame voor maandverband aan een vrachtwagenchauffeur, maar wel energiedrank of iets dergelijks - zeker wanneer de trucker 's nachts komt tanken...

 

Het systeem doet terugdenken aan de film "Minority Report" uit 2002, waarin het personage van Tom Cruise geïndividualiseerde reclameboodschappen te zien krijgt in het straatbeeld nadat een (toen nog) sciencefictionachtig systeem zijn oogiris scant.

 

Winkelbeleving versus privacy(schending)

"Dit kan het uitzicht van de Britse retail grondig veranderen", zegt Simon Sugar van Amscreen, de firma die het camerasysteem ontwikkelde. "Het is onze bedoeling om deze schermen in zo veel mogelijk verkooppunten te installeren." Elke spot duurt zo'n 10 seconden en een volledige 'loop' neemt 100 seconden in beslag.

 

"Wij zijn altijd op zoek naar partners die innovatieve manieren bieden om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren", zegt Peter Cattell, directeur van de Tesco-benzinestations. "Dit nieuwe dynamische scherm is daartoe perfect geknipt: het stemt de inhoud specifiek af op de klant, het tijdstip en de locatie." Volgens Tesco zelf bereikt het nieuwe advertentieplatform zo'n 5 miljoen volwassenen per week.

 

Over privacyproblemen maken noch Amscreen noch Tesco zich zorgen: "De beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen", stelt Sugar. Al is niet elke Brit er even gerust op: "Van de staat zouden we dit nooit toestaan, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen", zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. "Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten welke winkels ze bezoeken, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top