Tesco ziet (toekomst)muziek in 3D printing

Tesco ziet (toekomst)muziek in 3D printing

Paul Wilkinson, innovatieambassadeur bij de Britse supermarkteten Tesco, is ronduit lyrisch over de zakelijke opportuniteiten van een 3D-printer in een supermarktomgeving. Sinds zijn innovatieteam er zelf eentje heeft staan, regent het nieuwe zakenideeën, zo schrijft de Brit op zijn blog.

Totaal nieuwe winkelervaring

"De 3D-technologie heeft het potentieel om de manier waarop we winkels bekijken en wat we ervan kunnen verwachten enorm te veranderen", meent Paul Wilkinson op zijn blog. De topman spreekt zelfs van een heuse "revolutie".

 

"We printen vandaag al foto's en posters in veel van onze grotere winkels, waarom dan ook niet andere geschenken en gepersonaliseerde producten? Als we kinderen nu eens hun eigen speelgoed lieten ontwerpen en er vervolgens zouden in slagen om die dingen nog echt te maken ook. Of waarom geen digitale catalogus samenstellen met reserveonderdelen voor de spullen die je hebt gekocht? Die zouden dan op vraag kunnen worden geprint en klaarliggen op het moment dat je klaar bent met winkelen," droomt Wilkinson luidop.

 

"Geen idee is te gek"

"Je zou zelfs een kapot product kunnen meebrengen naar de winkel: we scannen het dan in 3D, herstellen het digitaal en printen er gewoon een nieuw", gaat het nog verder.

 

Of het allemaal zo'n vaart loopt, laat staan wanneer de eerste 3D-printers bij Tesco in gebruik worden genomen, is echter nog lang niet duidelijk. Maar, zoals Wilkinson zelf zegt: "Geen enkel idee is te gek, geen enkele gedachte ondenkbaar, geen enkele ambitie te groot... Of toch bijna geen enkele."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top