Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Handelsfederatie Comeos is ontstemd op consumentenorganisatie Test-Aankoop, nadat die na een uiterst beperkte steekproef consumenten had gewaarschuwd voor "valstrikken in de supermarkt", waardoor ze ongemerkt te veel zouden moeten betalen. De federatie ontkent dat het om "bewuste valstrikken" zou gaan en wijt de problemen aan "menselijke fouten".

"Consument moet bewuster winkelen"

Schijnvoordelen en valse promoties, die de indruk moeten wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was, foutieve prijsetiketten waardoor er te veel wordt aangerekend, "gratis"-aanbiedingen die in realiteit prijsstijgingen camoufleren en grote verpakkingen die goedkoper lijken te zijn maar uiteindelijk duurder zijn dan de afzonderlijke producten bij elkaar opgeteld: na een bezoek aan een twintigtal supermarktvestigingen is Test-Aankoop niet mals voor de sector.

 

De consumentenorganisatie vraagt dat de "winkels nauwkeuriger te werk zouden gaan bij het aanduiden van de prijzen" en eist tegelijk maatregelen van de minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte (SP.A). "In afwachting kunnen we de consument alleen maar adviseren om bewuster te winkelen", zegt woordvoerder Ivo Mechels. Eind maart stelde ook het Eén-programma Volt in een undercoverreportage vast dat er wel eens verschillen durven optreden tussen de geafficheerde prijzen en de aangerekende bedragen aan de kassa.

 

"Enquête op te beperkte schaal"

Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, wijst echter op de "te beperkte" schaal van de enquête: "Een twintigtal winkels op een totaal van 80.000: dat is te beperkt om van een onderzoek te spreken", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. De federatie geeft toe dat er "jammer genoeg nog foute prijsaanduidingen" zijn, maar onderstreept vooral dat "er steeds minder fouten worden vastgesteld".

 

Ook zijn er steeds meer winkels die geen fouten meer maken. Bovendien is de vergissing in ongeveer de helft van de gevallen in het voordeel van de klant. Dat blijkt allemaal uit controles van de FOD Economie, die - zo voegt Comeos er fijntjes aan toe - "veel grootschaliger te werk gaat dan Test-Aankoop".

 

Comeos neemt vooral aanstoot aan het woord "valstrik": "Dat wekt de indruk van een bewuste strategie. Terwijl die verkeerde prijsaanduidingen het gevolg zijn van menselijke fouten. In ieder geval is er geen sprake van het bewust bedriegen van klanten. De handelaar heeft daar niets bij te winnen, want een klant die voelt dat hij wordt bedrogen, is een ex-klant", aldus nog de Comeos-woordvoerder.

 

"Er worden inspanningen geleverd om het aantal fouten te beperken. De leden die in gebreke blijven, vragen we om kordater op te treden. De FOD Economie start trouwens ook met het uitschrijven van boetes. Maar ze laat wel een foutmarge toe, omdat ze erkent dat perfectie niet altijd mogelijk is", klinkt het nog bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Back to top