Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Handelsfederatie Comeos is ontstemd op consumentenorganisatie Test-Aankoop, nadat die na een uiterst beperkte steekproef consumenten had gewaarschuwd voor "valstrikken in de supermarkt", waardoor ze ongemerkt te veel zouden moeten betalen. De federatie ontkent dat het om "bewuste valstrikken" zou gaan en wijt de problemen aan "menselijke fouten".

"Consument moet bewuster winkelen"

Schijnvoordelen en valse promoties, die de indruk moeten wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was, foutieve prijsetiketten waardoor er te veel wordt aangerekend, "gratis"-aanbiedingen die in realiteit prijsstijgingen camoufleren en grote verpakkingen die goedkoper lijken te zijn maar uiteindelijk duurder zijn dan de afzonderlijke producten bij elkaar opgeteld: na een bezoek aan een twintigtal supermarktvestigingen is Test-Aankoop niet mals voor de sector.

 

De consumentenorganisatie vraagt dat de "winkels nauwkeuriger te werk zouden gaan bij het aanduiden van de prijzen" en eist tegelijk maatregelen van de minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte (SP.A). "In afwachting kunnen we de consument alleen maar adviseren om bewuster te winkelen", zegt woordvoerder Ivo Mechels. Eind maart stelde ook het Eén-programma Volt in een undercoverreportage vast dat er wel eens verschillen durven optreden tussen de geafficheerde prijzen en de aangerekende bedragen aan de kassa.

 

"Enquête op te beperkte schaal"

Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, wijst echter op de "te beperkte" schaal van de enquête: "Een twintigtal winkels op een totaal van 80.000: dat is te beperkt om van een onderzoek te spreken", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. De federatie geeft toe dat er "jammer genoeg nog foute prijsaanduidingen" zijn, maar onderstreept vooral dat "er steeds minder fouten worden vastgesteld".

 

Ook zijn er steeds meer winkels die geen fouten meer maken. Bovendien is de vergissing in ongeveer de helft van de gevallen in het voordeel van de klant. Dat blijkt allemaal uit controles van de FOD Economie, die - zo voegt Comeos er fijntjes aan toe - "veel grootschaliger te werk gaat dan Test-Aankoop".

 

Comeos neemt vooral aanstoot aan het woord "valstrik": "Dat wekt de indruk van een bewuste strategie. Terwijl die verkeerde prijsaanduidingen het gevolg zijn van menselijke fouten. In ieder geval is er geen sprake van het bewust bedriegen van klanten. De handelaar heeft daar niets bij te winnen, want een klant die voelt dat hij wordt bedrogen, is een ex-klant", aldus nog de Comeos-woordvoerder.

 

"Er worden inspanningen geleverd om het aantal fouten te beperken. De leden die in gebreke blijven, vragen we om kordater op te treden. De FOD Economie start trouwens ook met het uitschrijven van boetes. Maar ze laat wel een foutmarge toe, omdat ze erkent dat perfectie niet altijd mogelijk is", klinkt het nog bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top