Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt" | RetailDetail

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Handelsfederatie Comeos is ontstemd op consumentenorganisatie Test-Aankoop, nadat die na een uiterst beperkte steekproef consumenten had gewaarschuwd voor "valstrikken in de supermarkt", waardoor ze ongemerkt te veel zouden moeten betalen. De federatie ontkent dat het om "bewuste valstrikken" zou gaan en wijt de problemen aan "menselijke fouten".

"Consument moet bewuster winkelen"

Schijnvoordelen en valse promoties, die de indruk moeten wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was, foutieve prijsetiketten waardoor er te veel wordt aangerekend, "gratis"-aanbiedingen die in realiteit prijsstijgingen camoufleren en grote verpakkingen die goedkoper lijken te zijn maar uiteindelijk duurder zijn dan de afzonderlijke producten bij elkaar opgeteld: na een bezoek aan een twintigtal supermarktvestigingen is Test-Aankoop niet mals voor de sector.

 

De consumentenorganisatie vraagt dat de "winkels nauwkeuriger te werk zouden gaan bij het aanduiden van de prijzen" en eist tegelijk maatregelen van de minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte (SP.A). "In afwachting kunnen we de consument alleen maar adviseren om bewuster te winkelen", zegt woordvoerder Ivo Mechels. Eind maart stelde ook het Eén-programma Volt in een undercoverreportage vast dat er wel eens verschillen durven optreden tussen de geafficheerde prijzen en de aangerekende bedragen aan de kassa.

 

"Enquête op te beperkte schaal"

Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, wijst echter op de "te beperkte" schaal van de enquête: "Een twintigtal winkels op een totaal van 80.000: dat is te beperkt om van een onderzoek te spreken", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. De federatie geeft toe dat er "jammer genoeg nog foute prijsaanduidingen" zijn, maar onderstreept vooral dat "er steeds minder fouten worden vastgesteld".

 

Ook zijn er steeds meer winkels die geen fouten meer maken. Bovendien is de vergissing in ongeveer de helft van de gevallen in het voordeel van de klant. Dat blijkt allemaal uit controles van de FOD Economie, die - zo voegt Comeos er fijntjes aan toe - "veel grootschaliger te werk gaat dan Test-Aankoop".

 

Comeos neemt vooral aanstoot aan het woord "valstrik": "Dat wekt de indruk van een bewuste strategie. Terwijl die verkeerde prijsaanduidingen het gevolg zijn van menselijke fouten. In ieder geval is er geen sprake van het bewust bedriegen van klanten. De handelaar heeft daar niets bij te winnen, want een klant die voelt dat hij wordt bedrogen, is een ex-klant", aldus nog de Comeos-woordvoerder.

 

"Er worden inspanningen geleverd om het aantal fouten te beperken. De leden die in gebreke blijven, vragen we om kordater op te treden. De FOD Economie start trouwens ook met het uitschrijven van boetes. Maar ze laat wel een foutmarge toe, omdat ze erkent dat perfectie niet altijd mogelijk is", klinkt het nog bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.