Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt" | RetailDetail

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Test-Aankoop: "Onoplettende klanten betalen te veel in supermarkt"

Handelsfederatie Comeos is ontstemd op consumentenorganisatie Test-Aankoop, nadat die na een uiterst beperkte steekproef consumenten had gewaarschuwd voor "valstrikken in de supermarkt", waardoor ze ongemerkt te veel zouden moeten betalen. De federatie ontkent dat het om "bewuste valstrikken" zou gaan en wijt de problemen aan "menselijke fouten".

"Consument moet bewuster winkelen"

Schijnvoordelen en valse promoties, die de indruk moeten wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was, foutieve prijsetiketten waardoor er te veel wordt aangerekend, "gratis"-aanbiedingen die in realiteit prijsstijgingen camoufleren en grote verpakkingen die goedkoper lijken te zijn maar uiteindelijk duurder zijn dan de afzonderlijke producten bij elkaar opgeteld: na een bezoek aan een twintigtal supermarktvestigingen is Test-Aankoop niet mals voor de sector.

 

De consumentenorganisatie vraagt dat de "winkels nauwkeuriger te werk zouden gaan bij het aanduiden van de prijzen" en eist tegelijk maatregelen van de minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte (SP.A). "In afwachting kunnen we de consument alleen maar adviseren om bewuster te winkelen", zegt woordvoerder Ivo Mechels. Eind maart stelde ook het Eén-programma Volt in een undercoverreportage vast dat er wel eens verschillen durven optreden tussen de geafficheerde prijzen en de aangerekende bedragen aan de kassa.

 

"Enquête op te beperkte schaal"

Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, wijst echter op de "te beperkte" schaal van de enquête: "Een twintigtal winkels op een totaal van 80.000: dat is te beperkt om van een onderzoek te spreken", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. De federatie geeft toe dat er "jammer genoeg nog foute prijsaanduidingen" zijn, maar onderstreept vooral dat "er steeds minder fouten worden vastgesteld".

 

Ook zijn er steeds meer winkels die geen fouten meer maken. Bovendien is de vergissing in ongeveer de helft van de gevallen in het voordeel van de klant. Dat blijkt allemaal uit controles van de FOD Economie, die - zo voegt Comeos er fijntjes aan toe - "veel grootschaliger te werk gaat dan Test-Aankoop".

 

Comeos neemt vooral aanstoot aan het woord "valstrik": "Dat wekt de indruk van een bewuste strategie. Terwijl die verkeerde prijsaanduidingen het gevolg zijn van menselijke fouten. In ieder geval is er geen sprake van het bewust bedriegen van klanten. De handelaar heeft daar niets bij te winnen, want een klant die voelt dat hij wordt bedrogen, is een ex-klant", aldus nog de Comeos-woordvoerder.

 

"Er worden inspanningen geleverd om het aantal fouten te beperken. De leden die in gebreke blijven, vragen we om kordater op te treden. De FOD Economie start trouwens ook met het uitschrijven van boetes. Maar ze laat wel een foutmarge toe, omdat ze erkent dat perfectie niet altijd mogelijk is", klinkt het nog bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.