RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tmall vernieuwt zijn merken-webshops

icon
Algemeen3 juli, 2019

Tmall, het onlineplatform voor Westerse merken van Alibaba, stopt zijn virtuele winkels in een nieuw jasje. Het nieuwe concept, Flagship Store 2.0, biedt meer personalisatie, merkbeleving en ‘augmented reality’.

 

Fanclubs en promovergelijker

Tmall heeft een nieuw format uitgewerkt voor de webshops op het platform, waarbij personalisatie centraal staat. Zo zal wie graag filmpjes bekijkt meer korte video’s te zien krijgen. Ook het aanbod zal op elke webshop worden gepersonaliseerd: op de eerste pagina van de webshop komen “waarschijnlijke aankopen” – producten die een gebruiker wellicht interesseren – te staan.

Nieuwe algoritmes beloven bovendien zelf de beste promoties en kortingsbonnen uit te zoeken voor de consument. Voor retailers en merken is die functie eveneens handig, want ook zij krijgen zo inzicht in de kortingsacties van hun concurrenten. 

Om klantengetrouwheid te stimuleren, werkt Tmall voortaan bovendien met ‘getrouwheidsscores’, die consumenten punten laten verzamelen bij alles wat ze op de webpagina van een merk doen – van scrollen over spelletjes spelen tot reviews achterlaten. Hoe hoger de score, tot hoe meer content ze toegang krijgen in de ‘Fan Club’ van een merk. Die content kan variëren van exclusieve video’s tot speciale acties voor fans.

 

Vooral veel content, ook in 3D

Wat de content betreft, zijn augmented reality en 3D nieuwe opties, die bijvoorbeeld moeten toelaten om meubelen virtueel in huis te presenteren via AR of make-up te testen door van de smartphone of tablet een slimme spiegel te maken. Tmall ziet zelfs “huidtesten met behulp van artificiële intelligentie” mogelijk.

“We hebben content zien evolueren van louter tekst en afbeeldingen naar korte video’s en livestreaming, wat nieuwe deuren heeft geopend voor merkbeleving”, aldus Alvin Tang, technisch projectleider voor Tmall Flagship 2.0. “Vandaag kunnen we dankzij de ontwikkeling van AI, AR en 3D-technologie nog meer manieren introduceren om merken met consumenten te laten interageren.”

 

Complete merkbelevingswerelden

Het online universum van merken in de virtuele flagshipstores wordt daarnaast uitgebreid met pop-upventers die consumenten open kunnen slepen en waar ze nog meer kunnen zien en beleven, los van de webshopfunctie als dusdanig. De brug naar de fysieke winkels wordt dan weer geslagen met de toevoeging van de dichtstbijzijnde winkellocaties, het offline aanbod en een opsomming van de extra diensten in de fysieke winkels.

Alibaba wil zo van de Tmall-flagshipstores niet alleen webshops maar ook volledige visitekaartjes en merkwerelden maken. Wanneer de nieuwe look wordt uitgerold, wil Alibaba nog niet kwijt. De Chinese retailreus garandeert alleen dat het er nog voor Singles’ Day, het jaarlijkse shopfestijn in China op 11 november, zal zijn.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN