Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Ondanks het opvallend mooie weer blijkt ook deze zomer toch geen topseizoen te zijn voor handelaars en horeca-uitbaters aan de Belgische kust. Toch werd er deze zomer iets meer verkocht dan vorig jaar, al klaagt Unizo dat consumenten vooral de vinger op de knip hielden.

Tot 10% omzetdaling dit voorjaar

Ondernemers aan de Belgische kust konden het zomerse zonnetje dit jaar goed gebruiken: het slechte weer dit voorjaar zorgde ervoor dat ze met een flinke achterstand aan de zomer begonnen. Uit een bevraging van UNIZO onder ruim 150 kustondernemers blijkt dat 80% van hen een negatieve invloed heeft ondervonden van het voorjaarsweer. De helft zag de omzet dit voorjaar zelfs met 10% dalen.

 

Helaas brachten ook de zomermaanden niet het verhoopte soelaas. De verkoop was algemeen genomen wel iets beter dan vorig jaar, maar een op twee handelaars zegt toch dat de klanten minder uitgaven. “De crisis begint door te wegen. Al enkele jaren houden mensen de vinger op de knip, maar dat aantal is de jongste weken echt toegenomen”, zegt Frederik Serruys van Unizo West-Vlaanderen. 

 

Personeel vinden grootste uitdaging

Bijna negen op tien ondervraagden vond bovendien dat de klanten prijsbewuster, veeleisender en mondiger zijn geworden. Onder die klanten bleef het aandeel buitenlanders volgens de kusthandelaars overigens gelijk: vooral Nederlanders en Duitsers bezoeken de Belgische kust.

 

Als uitdagingen voor de toekomst noemen de ondernemers het vinden van geschikt personeel (70%), werken aan een beter parkeerbeleid in de gemeentes (60%) en het verbeteren van het imago van de kust in de media. Unizo heeft daartoe alvast het project Kustzaken gelanceerd, een initiatief om ondernemers aan de kust te stimuleren om te blijven innoveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top