Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Ondanks het opvallend mooie weer blijkt ook deze zomer toch geen topseizoen te zijn voor handelaars en horeca-uitbaters aan de Belgische kust. Toch werd er deze zomer iets meer verkocht dan vorig jaar, al klaagt Unizo dat consumenten vooral de vinger op de knip hielden.

Tot 10% omzetdaling dit voorjaar

Ondernemers aan de Belgische kust konden het zomerse zonnetje dit jaar goed gebruiken: het slechte weer dit voorjaar zorgde ervoor dat ze met een flinke achterstand aan de zomer begonnen. Uit een bevraging van UNIZO onder ruim 150 kustondernemers blijkt dat 80% van hen een negatieve invloed heeft ondervonden van het voorjaarsweer. De helft zag de omzet dit voorjaar zelfs met 10% dalen.

 

Helaas brachten ook de zomermaanden niet het verhoopte soelaas. De verkoop was algemeen genomen wel iets beter dan vorig jaar, maar een op twee handelaars zegt toch dat de klanten minder uitgaven. “De crisis begint door te wegen. Al enkele jaren houden mensen de vinger op de knip, maar dat aantal is de jongste weken echt toegenomen”, zegt Frederik Serruys van Unizo West-Vlaanderen. 

 

Personeel vinden grootste uitdaging

Bijna negen op tien ondervraagden vond bovendien dat de klanten prijsbewuster, veeleisender en mondiger zijn geworden. Onder die klanten bleef het aandeel buitenlanders volgens de kusthandelaars overigens gelijk: vooral Nederlanders en Duitsers bezoeken de Belgische kust.

 

Als uitdagingen voor de toekomst noemen de ondernemers het vinden van geschikt personeel (70%), werken aan een beter parkeerbeleid in de gemeentes (60%) en het verbeteren van het imago van de kust in de media. Unizo heeft daartoe alvast het project Kustzaken gelanceerd, een initiatief om ondernemers aan de kust te stimuleren om te blijven innoveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top