Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Ondanks het opvallend mooie weer blijkt ook deze zomer toch geen topseizoen te zijn voor handelaars en horeca-uitbaters aan de Belgische kust. Toch werd er deze zomer iets meer verkocht dan vorig jaar, al klaagt Unizo dat consumenten vooral de vinger op de knip hielden.

Tot 10% omzetdaling dit voorjaar

Ondernemers aan de Belgische kust konden het zomerse zonnetje dit jaar goed gebruiken: het slechte weer dit voorjaar zorgde ervoor dat ze met een flinke achterstand aan de zomer begonnen. Uit een bevraging van UNIZO onder ruim 150 kustondernemers blijkt dat 80% van hen een negatieve invloed heeft ondervonden van het voorjaarsweer. De helft zag de omzet dit voorjaar zelfs met 10% dalen.

 

Helaas brachten ook de zomermaanden niet het verhoopte soelaas. De verkoop was algemeen genomen wel iets beter dan vorig jaar, maar een op twee handelaars zegt toch dat de klanten minder uitgaven. “De crisis begint door te wegen. Al enkele jaren houden mensen de vinger op de knip, maar dat aantal is de jongste weken echt toegenomen”, zegt Frederik Serruys van Unizo West-Vlaanderen. 

 

Personeel vinden grootste uitdaging

Bijna negen op tien ondervraagden vond bovendien dat de klanten prijsbewuster, veeleisender en mondiger zijn geworden. Onder die klanten bleef het aandeel buitenlanders volgens de kusthandelaars overigens gelijk: vooral Nederlanders en Duitsers bezoeken de Belgische kust.

 

Als uitdagingen voor de toekomst noemen de ondernemers het vinden van geschikt personeel (70%), werken aan een beter parkeerbeleid in de gemeentes (60%) en het verbeteren van het imago van de kust in de media. Unizo heeft daartoe alvast het project Kustzaken gelanceerd, een initiatief om ondernemers aan de kust te stimuleren om te blijven innoveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top