Toch geen topzomer voor de Belgische kust | RetailDetail

Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Toch geen topzomer voor de Belgische kust

Ondanks het opvallend mooie weer blijkt ook deze zomer toch geen topseizoen te zijn voor handelaars en horeca-uitbaters aan de Belgische kust. Toch werd er deze zomer iets meer verkocht dan vorig jaar, al klaagt Unizo dat consumenten vooral de vinger op de knip hielden.

Tot 10% omzetdaling dit voorjaar

Ondernemers aan de Belgische kust konden het zomerse zonnetje dit jaar goed gebruiken: het slechte weer dit voorjaar zorgde ervoor dat ze met een flinke achterstand aan de zomer begonnen. Uit een bevraging van UNIZO onder ruim 150 kustondernemers blijkt dat 80% van hen een negatieve invloed heeft ondervonden van het voorjaarsweer. De helft zag de omzet dit voorjaar zelfs met 10% dalen.

 

Helaas brachten ook de zomermaanden niet het verhoopte soelaas. De verkoop was algemeen genomen wel iets beter dan vorig jaar, maar een op twee handelaars zegt toch dat de klanten minder uitgaven. “De crisis begint door te wegen. Al enkele jaren houden mensen de vinger op de knip, maar dat aantal is de jongste weken echt toegenomen”, zegt Frederik Serruys van Unizo West-Vlaanderen. 

 

Personeel vinden grootste uitdaging

Bijna negen op tien ondervraagden vond bovendien dat de klanten prijsbewuster, veeleisender en mondiger zijn geworden. Onder die klanten bleef het aandeel buitenlanders volgens de kusthandelaars overigens gelijk: vooral Nederlanders en Duitsers bezoeken de Belgische kust.

 

Als uitdagingen voor de toekomst noemen de ondernemers het vinden van geschikt personeel (70%), werken aan een beter parkeerbeleid in de gemeentes (60%) en het verbeteren van het imago van de kust in de media. Unizo heeft daartoe alvast het project Kustzaken gelanceerd, een initiatief om ondernemers aan de kust te stimuleren om te blijven innoveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.