Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas | RetailDetail

Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas

Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas

In Tongeren krijgen alle 15.000 gezinnen een ambi.pas in de bus. Inwoners uit andere gemeenten kunnen er tot eind juni gratis een aanvragen. De pas geeft recht op kortingen bij deelnemende lokale handelaars of op gratis parkeertijd bij Q-Park.

Bevorderen van lokale aankopen

Net als in diverse andere steden en gemeenten willen de handelaars in Tongeren dat de lokale bevolking hun aankopen in eigen regio verrichten. Daarom werd een spaarprogramma opgezet dat die getrouwheid moet verhogen. De deelnemende handelaars betalen een instapvergoeding van 95 euro per jaar, plus een variabele bijdrage die afhangt van het aantal punten dat ze uitkeren.

 

Zestig handelaars hebben zich al aangesloten. Om de snelle beslissers te belonen, moeten zij het eerste jaar geen instapvergoeding betalen. De initiatiefnemers hopen snel door te stoten naar een honderdtal aangesloten winkeliers.

 

Ook bij ketens en niet-winkeliers

De deelnemende handelaars bepalen zelf hoeveel punten ze uitkeren. Honderd punten geeft recht op een korting van 10 euro, die vervolgens bij elke deelnemende winkel kan worden gebruikt. Dit moet de kruisverkoop in Tongeren bevorderen.

 

Het spaarsysteem is overigens niet beperkt tot de klassieke middenstanders: ook ketens kunnen instappen en de punten kunnen ook worden gebruikt om gratis parkeertijd te krijgen in de ondergrondse garages van Q-Park. 35 punten geeft er recht op twee uur gratis parkeren.

 

Voorts werken ook de vzw Tongeren Shoppingstad en de toeristische dienst van de stad aan een aanbod. Toeristen zouden bijvoorbeeld punten kunnen omruilen voor museumtickets, huurfietsen of een etentje in een deelnemende horecazaak. Ook gewone handelszaken zouden zich bij bepaalde arrangementen kunnen aansluiten door bijvoorbeeld extra korting te geven aan toeristen.

 

Voordelen bij registratie

Om de klanten aan te zetten hun punten effectief te gebruiken, moeten de punten die in de eerste jaarhelft worden verzameld tegen het jaareinde zijn opgebruikt. De punten uit de tweede jaarhelft vervallen op 30 juni.

 

De consument hoeft zich overigens niet te registreren. Doet hij dat wel op www.visittongeren.be, dan krijgt hij extra voordelen. Zo zal hij bij verlies van de kaart zijn verzamelde punten kunnen recupereren. Bovendien kunnen ze worden verwittigd als de vervaldag van hun punten nadert. Voorts laat het de deelnemende handelaars toe om hen gepersonaliseerde en gerichte aanbiedingen te doen.

 

Gebaseerd op NFC-technologie

Elke deelnemende handelaar krijgt vanuit het platform een tablet ter beschikking van waarop de punten kunnen worden uitgedeeld. ”Het volstaat daartoe dat ze de kaart even over de achterkant van de tablet schuiven. Het systeem werkt immers op basis van de Near Field Communicatie die draadloze verbindingen mogelijk maakt”, zegt Maarten Decramer van Het Opzet, dat de kaart mee ontwikkelde.

 

De initiatiefnemers willen de consument vanaf 1 mei ook ambi.punten laten verzamelen via hun smartphone. Zij hoeven dan geen ambi.pas meer in de portefeuille te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.