Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas | RetailDetail

Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas

Tongeren promoot lokaal winkelen met ambi.pas

In Tongeren krijgen alle 15.000 gezinnen een ambi.pas in de bus. Inwoners uit andere gemeenten kunnen er tot eind juni gratis een aanvragen. De pas geeft recht op kortingen bij deelnemende lokale handelaars of op gratis parkeertijd bij Q-Park.

Bevorderen van lokale aankopen

Net als in diverse andere steden en gemeenten willen de handelaars in Tongeren dat de lokale bevolking hun aankopen in eigen regio verrichten. Daarom werd een spaarprogramma opgezet dat die getrouwheid moet verhogen. De deelnemende handelaars betalen een instapvergoeding van 95 euro per jaar, plus een variabele bijdrage die afhangt van het aantal punten dat ze uitkeren.

 

Zestig handelaars hebben zich al aangesloten. Om de snelle beslissers te belonen, moeten zij het eerste jaar geen instapvergoeding betalen. De initiatiefnemers hopen snel door te stoten naar een honderdtal aangesloten winkeliers.

 

Ook bij ketens en niet-winkeliers

De deelnemende handelaars bepalen zelf hoeveel punten ze uitkeren. Honderd punten geeft recht op een korting van 10 euro, die vervolgens bij elke deelnemende winkel kan worden gebruikt. Dit moet de kruisverkoop in Tongeren bevorderen.

 

Het spaarsysteem is overigens niet beperkt tot de klassieke middenstanders: ook ketens kunnen instappen en de punten kunnen ook worden gebruikt om gratis parkeertijd te krijgen in de ondergrondse garages van Q-Park. 35 punten geeft er recht op twee uur gratis parkeren.

 

Voorts werken ook de vzw Tongeren Shoppingstad en de toeristische dienst van de stad aan een aanbod. Toeristen zouden bijvoorbeeld punten kunnen omruilen voor museumtickets, huurfietsen of een etentje in een deelnemende horecazaak. Ook gewone handelszaken zouden zich bij bepaalde arrangementen kunnen aansluiten door bijvoorbeeld extra korting te geven aan toeristen.

 

Voordelen bij registratie

Om de klanten aan te zetten hun punten effectief te gebruiken, moeten de punten die in de eerste jaarhelft worden verzameld tegen het jaareinde zijn opgebruikt. De punten uit de tweede jaarhelft vervallen op 30 juni.

 

De consument hoeft zich overigens niet te registreren. Doet hij dat wel op www.visittongeren.be, dan krijgt hij extra voordelen. Zo zal hij bij verlies van de kaart zijn verzamelde punten kunnen recupereren. Bovendien kunnen ze worden verwittigd als de vervaldag van hun punten nadert. Voorts laat het de deelnemende handelaars toe om hen gepersonaliseerde en gerichte aanbiedingen te doen.

 

Gebaseerd op NFC-technologie

Elke deelnemende handelaar krijgt vanuit het platform een tablet ter beschikking van waarop de punten kunnen worden uitgedeeld. ”Het volstaat daartoe dat ze de kaart even over de achterkant van de tablet schuiven. Het systeem werkt immers op basis van de Near Field Communicatie die draadloze verbindingen mogelijk maakt”, zegt Maarten Decramer van Het Opzet, dat de kaart mee ontwikkelde.

 

De initiatiefnemers willen de consument vanaf 1 mei ook ambi.punten laten verzamelen via hun smartphone. Zij hoeven dan geen ambi.pas meer in de portefeuille te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top