Topman Target weg na diefstal bankgegevens klanten

Topman Target weg na diefstal bankgegevens klanten

Gregg Steinhafel, CEO van Target, is opgestapt. Zijn positie was onhoudbaar geworden toen bleek dat hackers de bankkaartgegevens van vele tientallen miljoenen klanten bij Amerika's op één na grootste warenhuisketen hadden buitgemaakt.

Gegevens 40 miljoen klanten gestolen

"Vandaag kondigen we aan dat, na zware discussies, de raad van bestuur en Gregg Steinhafel beslist hebben dat het moment gekomen is voor een nieuwe leider", staat in het persbericht dat het lot van de 59-jarige Steinhafel als CEO van Target bezegelt. De directe aanleiding is het fameuze datalek van eind vorig jaar, toen hackers erin slaagden de bankgegevens, adressen en telefoonnummers van miljoenen klanten – 40 miljoen mensen, zo wordt gefluisterd – te stelen.

 

De gevolgen waren dramatisch: het vertrouwen van de klanten nam een ferme duik en de omzet daalde pijlsnel: in die mate zelfs dat het concern zijn winst- en omzetprognose voor het lopende boekjaar moest verlagen.

 

Al snel rezen er vragen over de ondermaatse IT-beveiliging bij de keten, zeker nadat Target moest toegeven dat het al enkele weken voor de eigenlijke hacking aanwijzingen had dat er iets fout was met de beveiliging. Dat nieuws leidde half maart al tot het ontslag van Beth Jacobs, de CIO van Target. Haar opvolger, Bob DeRodes, is gisteren trouwens officieel aan de slag gegaan.

 

Nu stapt dus ook Gregg Steinhafel op. Hij heeft er bij Target een carrière van ruim 35 jaar op zitten in diverse functies, waarvan 6 jaar als CEO. Zijn operationele taken worden voorlopig waargenomen door huidig CFO John Mulligan. Roxanne Austin zal ad interim de raad van bestuur voorzitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top