RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Vastgoed
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uitstraling winkelpand wint aan belang

icon
Algemeen15 juni, 2017

Ondanks de druk van e-commerce blijven retailers investeren in fysieke expansie. De rol van de winkel wijzigt en de huurprijzen stabiliseren zich, zegt vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle, die een stand van zaken opmaakt.

Nieuw evenwicht

Ook jonge consumenten blijven in fysieke winkels shoppen, dus de winkel overleeft de e-commercedruk wel, stelt Evelien Van Hoecke, national director retail bij JLL. “Maar retailers passen hun beleid aan. Een aanwezigheidspolitiek in elke stad is niet langer de norm. Niet het aantal winkels is van belang, wel de kwaliteit van de ruimte die als uithangbord fungeert voor je merk. Retailers hechten daarom meer waarde aan de identiteit en de uitstraling van een pand en verwachten dat eigenaars op dit vlak meedenken en investeren. Dat kan leiden tot vruchtbare partnerships tussen eigenaars en kandidaat-huurders.” 

De huurprijzen blijven nu stabiel in de topwinkelstraten. Dat is logisch, aangezien de omzet steeds meer versnipperd wordt over verschillende kanalen. In de secundaire steden is er een neerwaartse correctie van de huurprijzen aan de gang. “Een nieuw evenwicht is op komst. Retailers maken van deze evolutie gebruik om naar betere panden te verhuizen tegen gunstige voorwaarden.”

Hoe schat de vastgoedspecialist de gevolgen in van de vele werken en circulatieplannen in steden als Antwerpen, Gent en Leuven? “We bekijken het zeker niet negatief. Gent ligt al twee jaar open. Mensen gebruiken er nu al in grote mate de fiets of de tram. We verwachten daarom niet zo’n grote impact van het circulatieplan. In Antwerpen zal de hinder enige tijd duren, maar mensen kijken toch positief naar de werken. De zaterdagen zullen inderdaad moeilijker worden, maar op lange termijn wordt het zeker beter. Voor retailers komt het erop aan deze moeilijke periode te overbruggen. Huurders zullen wel korting vragen…” Consumenten zullen hun gedrag moeten aanpassen. Technologie kan helpen: waarom zouden ‘smart cities’ geen digitale begeleiding voorzien met een app?

Vernieuwende concepten

Modegroepen Inditex en H&M blijven de actiefste retailers qua expansie. “Ook in de cosmeticabranche is er veel dynamiek, met spelers als Rituals, MAC, NYX, Atelier Rebul en Bobbi Brown. Distriplus (Di, Planet Parfum) test met Lookiss een kleiner binnenstedelijk concept. Er duiken meer nichespelers op in de sportbranche. Sneakers zijn hot: Skechers, JD Sports, Asics…”

Opmerkelijk is de opkomst van nieuwe foodconcepten, die beleving brengen en vormen zo een verrijking voor winkelstraten en winkelcentra. Zo zijn er burgerconcepten als Ellis Gourmet Burger, Be Burger of Manhattns. Sterke groei zien we uiteraard ook bij de verkopers van e-sigaretten. Lifestyleconcepten als Sissy Boy, Juttu en Yaya doen het goed, bij nieuwe interieur- en huishoudformules overheerst de Scandinavische toets: Jysk, Hay, Bolia…

Er duiken ook innoverende concepten op, zoals Undiz Machine, de gerobotiseerde boetiek die de groep Etam in Parijs lanceerde: in deze kleine winkel kiezen jonge klanten hun lingerie op een tablet, het product komt dan per buizenpost uit de voorraad in de kelder. De retailer is nu op zoek naar een locatie in België. Wordt vervolgd!

Evolutie huurprijzen in Vlaanderen

 Prime rents (€/m²/jaar)  2015  2016  Q1 2017
 Antwerpen Meir/Schuttershofstraat   2.000  2.000  2.000
 Gent Veldstraat  1.550  1.450  1.300
 Brugge Steenstraat  1.200  1.200  1.200
 Hasselt Hoogstraat  1.100  1.100  1.100
 Leuven Diestsestraat  1.100  1.000  900
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN