Unilever decimeert aanbod en marketingjobs | RetailDetail

Unilever decimeert aanbod en marketingjobs

Unilever decimeert aanbod en marketingjobs

Het Brits-Nederlandse Unilever zet zijn rationalisering door en wil zijn aantal productreferenties nog eens met 30 procent verminderen. Voorts zullen meer dan 800 marketingjobs worden geschrapt, in een poging om 500 miljoen euro extra te besparen.

Fors snoeien in aanbod

Unilever is al een poosje bezig met een stroomlijning: zo werd het aantal merken sinds de eeuwwisseling al herleid van 1.600 naar 400. Het concern wil zich immers concentreren op zijn hoofdmerken als Dove en Magnum.

 

Een merk staat echter niet meteen gelijk aan een product: de meeste merken overkoepelen een hele reeks producten en aanbiedingsvormen. Ook daarin wil Unilever schoon schip maken, wat betekent dat een aantal formaten en smaken uit het aanbod zal verdwijnen.

 

Marketing krijgt klappen

Daarnaast wil Unilever ook besparen in zijn marketingdepartement: zowat 12% van de functies zullen worden geschrapt, wat neerkomt op meer dan 800 jobs. Unilever heeft nu zowat 7.000 marketingwerknemers op de loonlijst. Door te focussen op een beperkter aantal merken kan de efficiëntie van de marketinginspanningen immers worden opgetrokken.

 

Voorts wil Unilever de kostprijs van zijn commerciële producties omlaag en zullen de agentschappen die voor het concern werken het met een lagere vergoeding moeten stellen. In 2010 waren die kosten goed voor 32% van een promotiecampagne, dit jaar wordt dat 24% en het doel ligt op 20%. Unilever verwacht bovendien dat het nog meer gaat spenderen aan digitale promoties en reclames. Nu gaat 15% van het budget daarnaartoe, in 2011 was dat nog maar 12%.

 

Unilever wil zich met het nieuwe besparingsplan "aanpassen aan de gewijzigde marktomstandigheden". Vooral in de groeilanden groeit de markt tegen een trager tempo. Unilever haalt meer dan de helft van zijn verkoopcijfer uit landen zoals India en China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.