Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling' | RetailDetail

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over twee "onhaalbare" voorstellen rond de garantieregeling, die de Senaatscommissie zopas heeft goedgekeurd. Die jagen de handelaars alweer op kosten, klinkt het.

"Kasticket dreigt heuse roman te worden"

Een eerste voorstel verplicht handelaars om consumenten via een mededeling op het kasticket te waarschuwen dat het ticket na verloop van tijd kan verkleuren of vervagen. Daardoor dreigt het onleesbaar te worden en niet langer als garantiebewijs te kunnen dienen, aldus de indieners van het voorstel.

 

"Onzin", reageert Unizo. "Ook een rekeninguittreksel of Visa-afschrift kan perfect als garantiebewijs dienen". Volgens de ondernemersorganisatie bevat het kasticket als gevolg van het nieuwe Wetboek Economisch Recht nu al voldoende informatie voor de consument: "Op den duur moeten handelaars hun consumenten een volledige roman meegeven als kasticket om aan alle regeltjes te voldoen."

 

"Verlenging omkering bewijslast onhaalbaar"

Het tweede voorstel dat de Senaatscommissie goedkeurde, verlengt de zogeheten "omkering van de bewijslast". Een consument die vandaag bijvoorbeeld een koelkast koopt, krijgt daar een garantie van 2 jaar op. Gaat de koelkast tijdens de eerste zes maanden stuk, dan moet de consument niet bewijzen dat hem geen schuld treft; na die 6 maanden moet dat wel (dan wordt de bewijslast dus "omgekeerd"). Het voorstel dat de Senaatscommissie nu goedkeurde, verlengt die 6 maanden tot 2 jaar.

 

"Onhaalbaar", vindt Unizo, dat vreest dat alle kosten (voor vervanging of herstelling) op de rug van de winkelier zullen terechtkomen. "Het evenwicht tussen de rechten en plichten van consumenten en die van handelaars is volledig zoek. Het almaar uitbreiden van de beschermingsmechanismen voor consumenten fnuikt het ondernemerschap", zegt UNIZO.

 

Beide wetsvoorstellen moeten wel nu nog naar de Kamer. Unizo vraagt het parlement dan ook "met aandrang om de voorstellen niet goed te keuren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top