Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over twee "onhaalbare" voorstellen rond de garantieregeling, die de Senaatscommissie zopas heeft goedgekeurd. Die jagen de handelaars alweer op kosten, klinkt het.

"Kasticket dreigt heuse roman te worden"

Een eerste voorstel verplicht handelaars om consumenten via een mededeling op het kasticket te waarschuwen dat het ticket na verloop van tijd kan verkleuren of vervagen. Daardoor dreigt het onleesbaar te worden en niet langer als garantiebewijs te kunnen dienen, aldus de indieners van het voorstel.

 

"Onzin", reageert Unizo. "Ook een rekeninguittreksel of Visa-afschrift kan perfect als garantiebewijs dienen". Volgens de ondernemersorganisatie bevat het kasticket als gevolg van het nieuwe Wetboek Economisch Recht nu al voldoende informatie voor de consument: "Op den duur moeten handelaars hun consumenten een volledige roman meegeven als kasticket om aan alle regeltjes te voldoen."

 

"Verlenging omkering bewijslast onhaalbaar"

Het tweede voorstel dat de Senaatscommissie goedkeurde, verlengt de zogeheten "omkering van de bewijslast". Een consument die vandaag bijvoorbeeld een koelkast koopt, krijgt daar een garantie van 2 jaar op. Gaat de koelkast tijdens de eerste zes maanden stuk, dan moet de consument niet bewijzen dat hem geen schuld treft; na die 6 maanden moet dat wel (dan wordt de bewijslast dus "omgekeerd"). Het voorstel dat de Senaatscommissie nu goedkeurde, verlengt die 6 maanden tot 2 jaar.

 

"Onhaalbaar", vindt Unizo, dat vreest dat alle kosten (voor vervanging of herstelling) op de rug van de winkelier zullen terechtkomen. "Het evenwicht tussen de rechten en plichten van consumenten en die van handelaars is volledig zoek. Het almaar uitbreiden van de beschermingsmechanismen voor consumenten fnuikt het ondernemerschap", zegt UNIZO.

 

Beide wetsvoorstellen moeten wel nu nog naar de Kamer. Unizo vraagt het parlement dan ook "met aandrang om de voorstellen niet goed te keuren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top