Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling' | RetailDetail

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over twee "onhaalbare" voorstellen rond de garantieregeling, die de Senaatscommissie zopas heeft goedgekeurd. Die jagen de handelaars alweer op kosten, klinkt het.

"Kasticket dreigt heuse roman te worden"

Een eerste voorstel verplicht handelaars om consumenten via een mededeling op het kasticket te waarschuwen dat het ticket na verloop van tijd kan verkleuren of vervagen. Daardoor dreigt het onleesbaar te worden en niet langer als garantiebewijs te kunnen dienen, aldus de indieners van het voorstel.

 

"Onzin", reageert Unizo. "Ook een rekeninguittreksel of Visa-afschrift kan perfect als garantiebewijs dienen". Volgens de ondernemersorganisatie bevat het kasticket als gevolg van het nieuwe Wetboek Economisch Recht nu al voldoende informatie voor de consument: "Op den duur moeten handelaars hun consumenten een volledige roman meegeven als kasticket om aan alle regeltjes te voldoen."

 

"Verlenging omkering bewijslast onhaalbaar"

Het tweede voorstel dat de Senaatscommissie goedkeurde, verlengt de zogeheten "omkering van de bewijslast". Een consument die vandaag bijvoorbeeld een koelkast koopt, krijgt daar een garantie van 2 jaar op. Gaat de koelkast tijdens de eerste zes maanden stuk, dan moet de consument niet bewijzen dat hem geen schuld treft; na die 6 maanden moet dat wel (dan wordt de bewijslast dus "omgekeerd"). Het voorstel dat de Senaatscommissie nu goedkeurde, verlengt die 6 maanden tot 2 jaar.

 

"Onhaalbaar", vindt Unizo, dat vreest dat alle kosten (voor vervanging of herstelling) op de rug van de winkelier zullen terechtkomen. "Het evenwicht tussen de rechten en plichten van consumenten en die van handelaars is volledig zoek. Het almaar uitbreiden van de beschermingsmechanismen voor consumenten fnuikt het ondernemerschap", zegt UNIZO.

 

Beide wetsvoorstellen moeten wel nu nog naar de Kamer. Unizo vraagt het parlement dan ook "met aandrang om de voorstellen niet goed te keuren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.