Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Unizo gekant tegen nieuwe voorstellen 'garantieregeling'

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over twee "onhaalbare" voorstellen rond de garantieregeling, die de Senaatscommissie zopas heeft goedgekeurd. Die jagen de handelaars alweer op kosten, klinkt het.

"Kasticket dreigt heuse roman te worden"

Een eerste voorstel verplicht handelaars om consumenten via een mededeling op het kasticket te waarschuwen dat het ticket na verloop van tijd kan verkleuren of vervagen. Daardoor dreigt het onleesbaar te worden en niet langer als garantiebewijs te kunnen dienen, aldus de indieners van het voorstel.

 

"Onzin", reageert Unizo. "Ook een rekeninguittreksel of Visa-afschrift kan perfect als garantiebewijs dienen". Volgens de ondernemersorganisatie bevat het kasticket als gevolg van het nieuwe Wetboek Economisch Recht nu al voldoende informatie voor de consument: "Op den duur moeten handelaars hun consumenten een volledige roman meegeven als kasticket om aan alle regeltjes te voldoen."

 

"Verlenging omkering bewijslast onhaalbaar"

Het tweede voorstel dat de Senaatscommissie goedkeurde, verlengt de zogeheten "omkering van de bewijslast". Een consument die vandaag bijvoorbeeld een koelkast koopt, krijgt daar een garantie van 2 jaar op. Gaat de koelkast tijdens de eerste zes maanden stuk, dan moet de consument niet bewijzen dat hem geen schuld treft; na die 6 maanden moet dat wel (dan wordt de bewijslast dus "omgekeerd"). Het voorstel dat de Senaatscommissie nu goedkeurde, verlengt die 6 maanden tot 2 jaar.

 

"Onhaalbaar", vindt Unizo, dat vreest dat alle kosten (voor vervanging of herstelling) op de rug van de winkelier zullen terechtkomen. "Het evenwicht tussen de rechten en plichten van consumenten en die van handelaars is volledig zoek. Het almaar uitbreiden van de beschermingsmechanismen voor consumenten fnuikt het ondernemerschap", zegt UNIZO.

 

Beide wetsvoorstellen moeten wel nu nog naar de Kamer. Unizo vraagt het parlement dan ook "met aandrang om de voorstellen niet goed te keuren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top