Unizo tegen toeristische erkenning Gentse Loop

Unizo tegen toeristische erkenning Gentse Loop

Unizo kant zich tegen de plannen het Gentse winkelcentrum The Loop te laten erkennen als toeristisch centrum. De Gentse schepen van middenstand Christophe Peeters wilde het centrum van Gent en de zogenaamde 'sfeergebieden' laten erkennen, zodat winkels er niet gehouden zijn aan sluitingsperiodes.

Open boulevard voor outletcenter

De kmo-organisatie vreest dat Peeters hiermee de weg wil vrijmaken voor de permanente opening van het outletcenter van 32.000 m², dat Banimmo tegen 2016 wil realiseren in The Loop aan Flanders Expo. “Dit zou de doodsteek betekenen voor de handelaars in het centrum van Gent en de omliggende gemeenten. De outletstore zal de Kuip volledig leegzuigen”, klinkt het.

 

Volgens Unizo bieden de huidige regels Gent al voldoende mogelijkheden. Gent is immers erkend als toeristisch centrum voor de tewerkstelling, wat betekent dat de stad nu al heel wat koopzondagen kan organiseren. “Een erkenning als toeristisch centrum voor de openingstijden is dus helemaal niet nodig”, aldus de organisatie.

 

Peeters wil nu echter een uitbreiding, waardoor de winkels in Gent elke zondag kunnen openblijven en ze ook in de week geen vervangende sluitingsdag moeten inpassen. Bovendien kunnen ze dan 24 uur per dag open zijn.

 

Geen draagvlak bij familiale ondernemers

Een recente enquêtebij 543 handelaars leert Unizo dat zeven op de tien ondernemers tegen een uitbreiding is van het aantal koopzondagen. Meer dan de helft van de ondernemers zegt niet mee te doen met eventuele bijkomende koopzondagen en ruim acht op de tien wil het aantal koopzondagen beperkt zien tot hoogstens zes per jaar.

 

De betrokkenen zien hun zondagsrust bedreigd en vrezen voor een verhoging van hun kosten: de inzet van personeel op zondag komt hen duurder uit en bovendien moeten ze nog eens extra werktijden vergoeden.

 

Probleem met nachtwinkels

Peeters zelf ziet alleen problemen met de nachtwinkels: als de verplichte sluitingstijden vervallen, kan er niet meer worden gesproken van nachtwinkels. “De wet aanpassen zal moeilijk zijn, maar we kunnen wel zelf kiezen welk deel van de stad we als toeristisch centrum laten erkennen, maar dan vallen andere delen er buiten. We moeten nog bekijken hoe we dat gaan aanpakken."

 

Als de erkenning toch wordt doorgezet, wil Unizo dat ze beperkt wordt tot de Kuip van Gent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top