Vandaag grote storing bij Bancontact | RetailDetail

Vandaag grote storing bij Bancontact

Vandaag grote storing bij Bancontact

Twee dagen voor Kerstmis had België te lijden onder een ernstige storing op het netwerk van Worldine, de beheerder van Bancontact. Daardoor mislukten ongeveer de helft van de betalingen in de winkels. Worldline heeft momenteel nog geen oorzaak gevonden voor de panne.

Noodplan bij verschillende winkels

Verschillende grote supermarkten kwamen wel vlug met een tijdelijke oplossing voor het probleem: zo werden bij Delhaize de gegevens van de betalingen tijdelijk lokaal opgeslagen, zodat ze later konden worden doorgestuurd naar Worldline. Bij Colruyt konden klanten dan weer een factuur krijgen, zodat ze later via overschrijving konden betalen. Momenteel zouden de problemen van de baan moeten zijn.

 

Bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn ze in ieder geval niet gediend met de panne. Het onderzoekt dan ook of een schadevergoeding mogelijk is en het eist garanties dat pannes in de toekomst niet meer kunnen voorkomen tijdens drukke momenten. Ook Unizo kijkt of een schadevergoeding nodig is.

 

"Na de snoeverige communicatie afgelopen weekend dat cash op sterven na dood zou zijn, heeft Worldline nu in ieder geval heel wat goed te maken", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws aan het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.