Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen! | RetailDetail

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Michigan is winkelen een zeer efficiënte manier om komaf te maken met gevoelens van verdriet of onmacht: het feit dat we keuzes maken, geeft ons weer een gevoel van zelfcontrole. Shoppen kan dus werkelijk als therapie...

"Retail therapy" efficiënt tegen verdriet

Een studie in het eerbiedwaardige Journal of Consumer Psychology heeft "retail therapy", zeg maar shoppen om troost te vinden, in ere hersteld. "Shoppen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is volgens ons te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet", zo schrijven de onderzoekers van de Universiteit van Michigan.

 

Retailtherapie is zo oud als de straat. Er bestonden dan ook al studies die aantonen dat shoppers blij worden wanneer ze aan hun recentste aankopen denken en zelfs dat ze zich na een ommetje langs enkele winkels minder verdrietig voelen. Maar de vraag wat die blije gevoelens nu juist veroorzaakt - het kopen zelf of het feit dat langs de winkels lopen gewoon verstrooiing biedt – was vooralsnog niet wetenschappelijk beantwoord.

 

De sleutel: "kiezen = zelfcontrole herwinnen"

Voor de experimenten bestudeerden de onderzoekers twee groepen van consumenten. Beide groepen kregen dezelfde 12 producten te zien, van slippers tot hoofdtelefoons. De eerste groep moest daaruit vier dingen kiezen/kopen, terwijl de tweede groep enkel mocht kijken.

 

De resultaten geven aan dat 79% van de 'kopers' zijn gevoel van zelfcontrole had teruggevonden, tegenover slechts 2% van zij die enkel mochten kijken. Bovendien waren de leden van de eerste groep drie keer minder droevig dan hun collega’s uit de tweede groep.

 

"Uit onze experimenten blijkt dat wie keuzes maakt tijdens het winkelen een gevoel van controle krijgt over zijn omgeving, waardoor zijn verdrietige gevoelens afnemen", aldus de wetenschappers uit Michigan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.