Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Michigan is winkelen een zeer efficiënte manier om komaf te maken met gevoelens van verdriet of onmacht: het feit dat we keuzes maken, geeft ons weer een gevoel van zelfcontrole. Shoppen kan dus werkelijk als therapie...

"Retail therapy" efficiënt tegen verdriet

Een studie in het eerbiedwaardige Journal of Consumer Psychology heeft "retail therapy", zeg maar shoppen om troost te vinden, in ere hersteld. "Shoppen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is volgens ons te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet", zo schrijven de onderzoekers van de Universiteit van Michigan.

 

Retailtherapie is zo oud als de straat. Er bestonden dan ook al studies die aantonen dat shoppers blij worden wanneer ze aan hun recentste aankopen denken en zelfs dat ze zich na een ommetje langs enkele winkels minder verdrietig voelen. Maar de vraag wat die blije gevoelens nu juist veroorzaakt - het kopen zelf of het feit dat langs de winkels lopen gewoon verstrooiing biedt – was vooralsnog niet wetenschappelijk beantwoord.

 

De sleutel: "kiezen = zelfcontrole herwinnen"

Voor de experimenten bestudeerden de onderzoekers twee groepen van consumenten. Beide groepen kregen dezelfde 12 producten te zien, van slippers tot hoofdtelefoons. De eerste groep moest daaruit vier dingen kiezen/kopen, terwijl de tweede groep enkel mocht kijken.

 

De resultaten geven aan dat 79% van de 'kopers' zijn gevoel van zelfcontrole had teruggevonden, tegenover slechts 2% van zij die enkel mochten kijken. Bovendien waren de leden van de eerste groep drie keer minder droevig dan hun collega’s uit de tweede groep.

 

"Uit onze experimenten blijkt dat wie keuzes maakt tijdens het winkelen een gevoel van controle krijgt over zijn omgeving, waardoor zijn verdrietige gevoelens afnemen", aldus de wetenschappers uit Michigan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top