Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Michigan is winkelen een zeer efficiënte manier om komaf te maken met gevoelens van verdriet of onmacht: het feit dat we keuzes maken, geeft ons weer een gevoel van zelfcontrole. Shoppen kan dus werkelijk als therapie...

"Retail therapy" efficiënt tegen verdriet

Een studie in het eerbiedwaardige Journal of Consumer Psychology heeft "retail therapy", zeg maar shoppen om troost te vinden, in ere hersteld. "Shoppen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is volgens ons te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet", zo schrijven de onderzoekers van de Universiteit van Michigan.

 

Retailtherapie is zo oud als de straat. Er bestonden dan ook al studies die aantonen dat shoppers blij worden wanneer ze aan hun recentste aankopen denken en zelfs dat ze zich na een ommetje langs enkele winkels minder verdrietig voelen. Maar de vraag wat die blije gevoelens nu juist veroorzaakt - het kopen zelf of het feit dat langs de winkels lopen gewoon verstrooiing biedt – was vooralsnog niet wetenschappelijk beantwoord.

 

De sleutel: "kiezen = zelfcontrole herwinnen"

Voor de experimenten bestudeerden de onderzoekers twee groepen van consumenten. Beide groepen kregen dezelfde 12 producten te zien, van slippers tot hoofdtelefoons. De eerste groep moest daaruit vier dingen kiezen/kopen, terwijl de tweede groep enkel mocht kijken.

 

De resultaten geven aan dat 79% van de 'kopers' zijn gevoel van zelfcontrole had teruggevonden, tegenover slechts 2% van zij die enkel mochten kijken. Bovendien waren de leden van de eerste groep drie keer minder droevig dan hun collega’s uit de tweede groep.

 

"Uit onze experimenten blijkt dat wie keuzes maakt tijdens het winkelen een gevoel van controle krijgt over zijn omgeving, waardoor zijn verdrietige gevoelens afnemen", aldus de wetenschappers uit Michigan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top