Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen! | RetailDetail

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Verdrietig of ongelukkig? Ga dan even shoppen!

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Michigan is winkelen een zeer efficiënte manier om komaf te maken met gevoelens van verdriet of onmacht: het feit dat we keuzes maken, geeft ons weer een gevoel van zelfcontrole. Shoppen kan dus werkelijk als therapie...

"Retail therapy" efficiënt tegen verdriet

Een studie in het eerbiedwaardige Journal of Consumer Psychology heeft "retail therapy", zeg maar shoppen om troost te vinden, in ere hersteld. "Shoppen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is volgens ons te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet", zo schrijven de onderzoekers van de Universiteit van Michigan.

 

Retailtherapie is zo oud als de straat. Er bestonden dan ook al studies die aantonen dat shoppers blij worden wanneer ze aan hun recentste aankopen denken en zelfs dat ze zich na een ommetje langs enkele winkels minder verdrietig voelen. Maar de vraag wat die blije gevoelens nu juist veroorzaakt - het kopen zelf of het feit dat langs de winkels lopen gewoon verstrooiing biedt – was vooralsnog niet wetenschappelijk beantwoord.

 

De sleutel: "kiezen = zelfcontrole herwinnen"

Voor de experimenten bestudeerden de onderzoekers twee groepen van consumenten. Beide groepen kregen dezelfde 12 producten te zien, van slippers tot hoofdtelefoons. De eerste groep moest daaruit vier dingen kiezen/kopen, terwijl de tweede groep enkel mocht kijken.

 

De resultaten geven aan dat 79% van de 'kopers' zijn gevoel van zelfcontrole had teruggevonden, tegenover slechts 2% van zij die enkel mochten kijken. Bovendien waren de leden van de eerste groep drie keer minder droevig dan hun collega’s uit de tweede groep.

 

"Uit onze experimenten blijkt dat wie keuzes maakt tijdens het winkelen een gevoel van controle krijgt over zijn omgeving, waardoor zijn verdrietige gevoelens afnemen", aldus de wetenschappers uit Michigan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.