Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food | RetailDetail

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

In het derde kwartaal van 2013 voelde de non-foodretail nog steeds de naweeën van een flinke crisis. Het consumentenvertrouwen gaat er eindelijk weer op vooruit, maar de balans voor het afgelopen kwartaal is nog duidelijk negatief, concludeert marktonderzoeksbureau GfK in zijn nieuwste ‘Retail Reports’.

Crisis dijt na in consumentenbestedingen

Zowel in België als in Nederland is de markt van de non-foodretail het afgelopen kwartaal gekrompen. In Nederland daalde de omzet in de opgemeten markten met liefst 7%, in België kwamen de onderzochte retailsectoren uit op een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Al werden in België niet alle zelfde sectoren opgenomen in de studie; zo werd de sector Fashion er dit kwartaal niet meegeteld.

 

De Nederlandse tak van GfK wijst er echter op dat de crisis heus niet de enige oorzaak van die daling is. De op slot zittende huizenmarkt werkt weliswaar de verkoop van de groothuishoudelijke apparaten (-5%) en de doe-het-zelfmarkt (-6%) tegen, maar het wijzigende consumentengedrag is evenzeer een belangrijke factor.

 

Digitalisering minstens even belangrijk

“Industrieën worden meer beïnvloed door het veranderende consumentengedrag en de gewijzigde waardeketen dan door de economische crisis”, stelt het onderzoeksbureau. Zo zorgde de digitalisering ervoor dat de papieren boekenmarkt in Nederland voor het eerst met ‘double digits’ (-11%) is gezakt, net zoals de markt voor fysieke entertainmentproducten (-19%). Ook de reisbranche deelt met -13% in de klappen.

 

In België is de daling weliswaar minder sterk – de verkoopcijfers daalden in het derde kwartaal ook minder dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non-foodretail wel verder weg: op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012.

 

Over dieptepunt heen?

Toch zijn er ook lichtpuntjes: volgens de recentste cijfers heeft het Belgisch consumentenvertrouwen haar hoogste peil sinds juli 2011 bereikt en ook in Nederland zijn er signalen dat het vertrouwen bij de consument weer wat aan het stijgen is. Op Europees niveau groeide de economie in het derde kwartaal zelfs licht met 0,4%. “De geschiedenis leert dat dit veelal een voorbode is van stijgende consumentenuitgaven,” aldus Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail & Technology in België.

 

“Sinds het tweede kwartaal groeit de hoop dat de financiële crisis over het dieptepunt heen is. Exporteurs profiteren van een bescheiden groei van de wereldeconomie en de politiek begint terug te komen op het drastische bezuinigingsbeleid dat een remmende werking heeft gehad op de nationale economieën”, vervolgt Lejeune nog.

 

Tips voor de eindejaarsperiode

Aangezien het vierde kwartaal volgens GfK goed is voor bijna 30% van alle non-foodretailomzet, moeten retailers in ieder geval alles op alles zetten in de komende periode. GfK geeft alvast nog enkele tips mee over welke artikelen het, weliswaar in België, goed doen.

 

Zo verkochten accessoires voor mobiele telefoons of tablets het afgelopen kwartaal het best van alle productgroepen, en “als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden” biedt deze categorie ook nog een enorme opportuniteit voor het jaareinde. Bovendien scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft traditioneel bijzonder goed in december.

 

GfK Nederland beklemtoont dan weer dat het “vak van retailen” gewoonweg veranderd is: “het belang van een goede locatie neemt af en verschuift naar de wil van de retailer om op zoek te gaan naar zijn klant. De vraag is dan ook niet meer ‘hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in mijn winkel’, maar veel meer ‘hoe kan ik mijn aanbod verplaatsen naar een locatie waar mijn doelgroep zich bevindt’.”

 

 

De Retail Reports Q3/2013 van GfK Retail & Technology kunt u hier raadplegen voor Nederland en hier voor België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.