Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food | RetailDetail

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

In het derde kwartaal van 2013 voelde de non-foodretail nog steeds de naweeën van een flinke crisis. Het consumentenvertrouwen gaat er eindelijk weer op vooruit, maar de balans voor het afgelopen kwartaal is nog duidelijk negatief, concludeert marktonderzoeksbureau GfK in zijn nieuwste ‘Retail Reports’.

Crisis dijt na in consumentenbestedingen

Zowel in België als in Nederland is de markt van de non-foodretail het afgelopen kwartaal gekrompen. In Nederland daalde de omzet in de opgemeten markten met liefst 7%, in België kwamen de onderzochte retailsectoren uit op een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Al werden in België niet alle zelfde sectoren opgenomen in de studie; zo werd de sector Fashion er dit kwartaal niet meegeteld.

 

De Nederlandse tak van GfK wijst er echter op dat de crisis heus niet de enige oorzaak van die daling is. De op slot zittende huizenmarkt werkt weliswaar de verkoop van de groothuishoudelijke apparaten (-5%) en de doe-het-zelfmarkt (-6%) tegen, maar het wijzigende consumentengedrag is evenzeer een belangrijke factor.

 

Digitalisering minstens even belangrijk

“Industrieën worden meer beïnvloed door het veranderende consumentengedrag en de gewijzigde waardeketen dan door de economische crisis”, stelt het onderzoeksbureau. Zo zorgde de digitalisering ervoor dat de papieren boekenmarkt in Nederland voor het eerst met ‘double digits’ (-11%) is gezakt, net zoals de markt voor fysieke entertainmentproducten (-19%). Ook de reisbranche deelt met -13% in de klappen.

 

In België is de daling weliswaar minder sterk – de verkoopcijfers daalden in het derde kwartaal ook minder dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non-foodretail wel verder weg: op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012.

 

Over dieptepunt heen?

Toch zijn er ook lichtpuntjes: volgens de recentste cijfers heeft het Belgisch consumentenvertrouwen haar hoogste peil sinds juli 2011 bereikt en ook in Nederland zijn er signalen dat het vertrouwen bij de consument weer wat aan het stijgen is. Op Europees niveau groeide de economie in het derde kwartaal zelfs licht met 0,4%. “De geschiedenis leert dat dit veelal een voorbode is van stijgende consumentenuitgaven,” aldus Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail & Technology in België.

 

“Sinds het tweede kwartaal groeit de hoop dat de financiële crisis over het dieptepunt heen is. Exporteurs profiteren van een bescheiden groei van de wereldeconomie en de politiek begint terug te komen op het drastische bezuinigingsbeleid dat een remmende werking heeft gehad op de nationale economieën”, vervolgt Lejeune nog.

 

Tips voor de eindejaarsperiode

Aangezien het vierde kwartaal volgens GfK goed is voor bijna 30% van alle non-foodretailomzet, moeten retailers in ieder geval alles op alles zetten in de komende periode. GfK geeft alvast nog enkele tips mee over welke artikelen het, weliswaar in België, goed doen.

 

Zo verkochten accessoires voor mobiele telefoons of tablets het afgelopen kwartaal het best van alle productgroepen, en “als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden” biedt deze categorie ook nog een enorme opportuniteit voor het jaareinde. Bovendien scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft traditioneel bijzonder goed in december.

 

GfK Nederland beklemtoont dan weer dat het “vak van retailen” gewoonweg veranderd is: “het belang van een goede locatie neemt af en verschuift naar de wil van de retailer om op zoek te gaan naar zijn klant. De vraag is dan ook niet meer ‘hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in mijn winkel’, maar veel meer ‘hoe kan ik mijn aanbod verplaatsen naar een locatie waar mijn doelgroep zich bevindt’.”

 

 

De Retail Reports Q3/2013 van GfK Retail & Technology kunt u hier raadplegen voor Nederland en hier voor België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top