Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

In het derde kwartaal van 2013 voelde de non-foodretail nog steeds de naweeën van een flinke crisis. Het consumentenvertrouwen gaat er eindelijk weer op vooruit, maar de balans voor het afgelopen kwartaal is nog duidelijk negatief, concludeert marktonderzoeksbureau GfK in zijn nieuwste ‘Retail Reports’.

Crisis dijt na in consumentenbestedingen

Zowel in België als in Nederland is de markt van de non-foodretail het afgelopen kwartaal gekrompen. In Nederland daalde de omzet in de opgemeten markten met liefst 7%, in België kwamen de onderzochte retailsectoren uit op een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Al werden in België niet alle zelfde sectoren opgenomen in de studie; zo werd de sector Fashion er dit kwartaal niet meegeteld.

 

De Nederlandse tak van GfK wijst er echter op dat de crisis heus niet de enige oorzaak van die daling is. De op slot zittende huizenmarkt werkt weliswaar de verkoop van de groothuishoudelijke apparaten (-5%) en de doe-het-zelfmarkt (-6%) tegen, maar het wijzigende consumentengedrag is evenzeer een belangrijke factor.

 

Digitalisering minstens even belangrijk

“Industrieën worden meer beïnvloed door het veranderende consumentengedrag en de gewijzigde waardeketen dan door de economische crisis”, stelt het onderzoeksbureau. Zo zorgde de digitalisering ervoor dat de papieren boekenmarkt in Nederland voor het eerst met ‘double digits’ (-11%) is gezakt, net zoals de markt voor fysieke entertainmentproducten (-19%). Ook de reisbranche deelt met -13% in de klappen.

 

In België is de daling weliswaar minder sterk – de verkoopcijfers daalden in het derde kwartaal ook minder dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non-foodretail wel verder weg: op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012.

 

Over dieptepunt heen?

Toch zijn er ook lichtpuntjes: volgens de recentste cijfers heeft het Belgisch consumentenvertrouwen haar hoogste peil sinds juli 2011 bereikt en ook in Nederland zijn er signalen dat het vertrouwen bij de consument weer wat aan het stijgen is. Op Europees niveau groeide de economie in het derde kwartaal zelfs licht met 0,4%. “De geschiedenis leert dat dit veelal een voorbode is van stijgende consumentenuitgaven,” aldus Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail & Technology in België.

 

“Sinds het tweede kwartaal groeit de hoop dat de financiële crisis over het dieptepunt heen is. Exporteurs profiteren van een bescheiden groei van de wereldeconomie en de politiek begint terug te komen op het drastische bezuinigingsbeleid dat een remmende werking heeft gehad op de nationale economieën”, vervolgt Lejeune nog.

 

Tips voor de eindejaarsperiode

Aangezien het vierde kwartaal volgens GfK goed is voor bijna 30% van alle non-foodretailomzet, moeten retailers in ieder geval alles op alles zetten in de komende periode. GfK geeft alvast nog enkele tips mee over welke artikelen het, weliswaar in België, goed doen.

 

Zo verkochten accessoires voor mobiele telefoons of tablets het afgelopen kwartaal het best van alle productgroepen, en “als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden” biedt deze categorie ook nog een enorme opportuniteit voor het jaareinde. Bovendien scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft traditioneel bijzonder goed in december.

 

GfK Nederland beklemtoont dan weer dat het “vak van retailen” gewoonweg veranderd is: “het belang van een goede locatie neemt af en verschuift naar de wil van de retailer om op zoek te gaan naar zijn klant. De vraag is dan ook niet meer ‘hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in mijn winkel’, maar veel meer ‘hoe kan ik mijn aanbod verplaatsen naar een locatie waar mijn doelgroep zich bevindt’.”

 

 

De Retail Reports Q3/2013 van GfK Retail & Technology kunt u hier raadplegen voor Nederland en hier voor België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top