Vorig jaar 40 miljoen namaakgoederen in beslag genomen

Vorig jaar 40 miljoen namaakgoederen in beslag genomen
De Europese douanediensten hebben in 2012 zowat 40 miljoen goederen in beslag genomen die de intellectuele eigendomsrechten schenden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Commissie over namaak. Hoewel dat minder is dan in 2011, beloopt de marktwaarde beloopt nog altijd 1 miljard euro. Ook luidt net nu de Belgische douane de alarmbel.

China op nummer één

Zowat 31% van de onderschepte producten betreft sigaretten, gevolgd door huishoudgoederen zoals lijm, batterijen en waspoeder (12%). Al zijn de namakers niet enkel actief op de consumentenmarkt: op drie staat verpakkingsmateriaal (10%).

 

Liefst 70% van het totale aantal onderscheppingen gebeurde via de post, waarbij het in bijna een kwart van de gevallen om namaakmedicijnen gaat.

 

China is en blijft nog altijd de grootste producent van namaakgoederen, maar sommige andere landen zijn zich in één productcategorie gaan specialiseren. Zo is Marokko intussen de grootste leverancier van nagemaakte voedingswaren, Hongkong van cd's en dvd's en Bulgarije van verpakkingsmateriaal.

 

Meer namaak onderschept in België

In België werden vorig jaar 412.397 namaakartikelen in beslag genomen, goed voor een geschatte marktwaarde van meer dan 12 miljoen euro. Maar het probleem is verre van onder controle, zo waarschuwde Noël Colpin, topman van de dienst Douane en Accijnzen, het voorbije weekend nog in zakenkrant De Tijd: er duiken zelfs steeds meer namaakproducten op in ons land.

 

Vooral namaaksigaretten vormen een toenemend probleem: de voorbije twee jaar alleen al onderschepte de douane 88,98 miljoen namaaksigaretten. Die kwamen hoofdzakelijk uit het Oostblok en China, maar ook uit eigen land.

 

Daarnaast heeft de douane vorig jaar 255.308 namaakparfums en -cosmeticaproducten onderschept, ruim dubbel zoveel als in 2011. Voorts waren er de klassieke namaakkleding en -accessoires (71.637 stuks in 2012), namaakspeelgoed voor kinderen (67.955), namaakgeneesmiddelen (6.421), uurwerken en sierraden (6.880) en zelfs gsm's (5.237).

 

Rem op innovatie

Europa hecht veel belang aan de strijd tegen namaakproducten, omdat ze een rem vormen op onderzoek, innovatie en werkgelegenheid. In het geval van bijvoorbeeld voeding, verzorgingsproducten en speelgoed houdt namaak bovendien een groot gezondheidsrisico in, zo waarschuwt de Commissie. De in beslag genomen goederen worden dan ook doorgaans vernietigd.

 

Bevoegd Commissaris Algirdas Šemeta heeft alvast beloofd de bescherming van intellectueel eigendom in Europa nog op te drijven, onder meer door een verhoogde samenwerking met de industrie en de lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top