Vorig jaar 40 miljoen namaakgoederen in beslag genomen | RetailDetail

Vorig jaar 40 miljoen namaakgoederen in beslag genomen

Vorig jaar 40 miljoen namaakgoederen in beslag genomen
De Europese douanediensten hebben in 2012 zowat 40 miljoen goederen in beslag genomen die de intellectuele eigendomsrechten schenden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Commissie over namaak. Hoewel dat minder is dan in 2011, beloopt de marktwaarde beloopt nog altijd 1 miljard euro. Ook luidt net nu de Belgische douane de alarmbel.

China op nummer één

Zowat 31% van de onderschepte producten betreft sigaretten, gevolgd door huishoudgoederen zoals lijm, batterijen en waspoeder (12%). Al zijn de namakers niet enkel actief op de consumentenmarkt: op drie staat verpakkingsmateriaal (10%).

 

Liefst 70% van het totale aantal onderscheppingen gebeurde via de post, waarbij het in bijna een kwart van de gevallen om namaakmedicijnen gaat.

 

China is en blijft nog altijd de grootste producent van namaakgoederen, maar sommige andere landen zijn zich in één productcategorie gaan specialiseren. Zo is Marokko intussen de grootste leverancier van nagemaakte voedingswaren, Hongkong van cd's en dvd's en Bulgarije van verpakkingsmateriaal.

 

Meer namaak onderschept in België

In België werden vorig jaar 412.397 namaakartikelen in beslag genomen, goed voor een geschatte marktwaarde van meer dan 12 miljoen euro. Maar het probleem is verre van onder controle, zo waarschuwde Noël Colpin, topman van de dienst Douane en Accijnzen, het voorbije weekend nog in zakenkrant De Tijd: er duiken zelfs steeds meer namaakproducten op in ons land.

 

Vooral namaaksigaretten vormen een toenemend probleem: de voorbije twee jaar alleen al onderschepte de douane 88,98 miljoen namaaksigaretten. Die kwamen hoofdzakelijk uit het Oostblok en China, maar ook uit eigen land.

 

Daarnaast heeft de douane vorig jaar 255.308 namaakparfums en -cosmeticaproducten onderschept, ruim dubbel zoveel als in 2011. Voorts waren er de klassieke namaakkleding en -accessoires (71.637 stuks in 2012), namaakspeelgoed voor kinderen (67.955), namaakgeneesmiddelen (6.421), uurwerken en sierraden (6.880) en zelfs gsm's (5.237).

 

Rem op innovatie

Europa hecht veel belang aan de strijd tegen namaakproducten, omdat ze een rem vormen op onderzoek, innovatie en werkgelegenheid. In het geval van bijvoorbeeld voeding, verzorgingsproducten en speelgoed houdt namaak bovendien een groot gezondheidsrisico in, zo waarschuwt de Commissie. De in beslag genomen goederen worden dan ook doorgaans vernietigd.

 

Bevoegd Commissaris Algirdas Šemeta heeft alvast beloofd de bescherming van intellectueel eigendom in Europa nog op te drijven, onder meer door een verhoogde samenwerking met de industrie en de lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top