Vuurwerkverkoop lijdt onder GAS-wetgeving

Vuurwerkverkoop lijdt onder GAS-wetgeving

De Gemeentelijke Administratieve Sancties doen de verkoop van vuurwerk geen deugd, leerde persbureau Belga bij verschillende vuurwerkverkopers. Bovendien geeft de Belg de helft minder uit aan vuurwerk dan de voorbije jaren.

Consument afgeschrikt

De verkoop van vuurwerk voor particulier gebruik is in ons land is aan strenge regels onderworpen, maar dit jaar schrikken de Gemeentelijke Administratieve Sancties (de GAS-boetes) én de berichtgeving in de media de consument nog eens extra af, zo klinkt het bij de verkopers.

 

"Er verschijnt vaak verkeerde berichtgeving in de media, die erop gericht is het gebruik van vuurwerk in een slecht daglicht te stellen", vindt Ronny Luypaers van Zeno in Olen. "Bovendien durft de consument het ook niet meer aan om vuurwerk aan te schaffen door de GAS-boetes", klinkt het. Die wetgeving zaait blijkbaar flink wat verwarring: "Wij krijgen hier ongelofelijk veel telefoontjes met vragen over wat er nu wel en niet mag."

 

Nederlander besteedt tweemaal zoveel

Koen Buschgens van Edruco in Kapellen bevestigt de magere tendens: "Door de nultolerantie in Antwerpen daalde onze verkoop dit jaar met 20%", aldus Koen Buschgens. Gelukkig zijn er nog de Nederlanders om een en ander te compenseren: "De Nederlanders besteden gemiddeld zo'n 200 euro, zij zijn onze grootste afnemers. De Belgen geven maximaal 100 euro uit."

 

Glenn Vanthournout van Loods 8 in Brugge panikeert nog niet, al kwam de verkoop later op gang dan vorig jaar en zag hij de verkoop ongeveer 15% terugvallen. "Mensen denken blijkbaar dat vuurwerk in huis hebben, gevaarlijk is. Maar dat is een mythe", zegt Vanthournout. Hij is er van overtuigd dat de verkoop in de laatste dagen voor Oudejaar nog zal toenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top