Vuurwerkverkoop lijdt onder GAS-wetgeving

Vuurwerkverkoop lijdt onder GAS-wetgeving

De Gemeentelijke Administratieve Sancties doen de verkoop van vuurwerk geen deugd, leerde persbureau Belga bij verschillende vuurwerkverkopers. Bovendien geeft de Belg de helft minder uit aan vuurwerk dan de voorbije jaren.

Consument afgeschrikt

De verkoop van vuurwerk voor particulier gebruik is in ons land is aan strenge regels onderworpen, maar dit jaar schrikken de Gemeentelijke Administratieve Sancties (de GAS-boetes) én de berichtgeving in de media de consument nog eens extra af, zo klinkt het bij de verkopers.

 

"Er verschijnt vaak verkeerde berichtgeving in de media, die erop gericht is het gebruik van vuurwerk in een slecht daglicht te stellen", vindt Ronny Luypaers van Zeno in Olen. "Bovendien durft de consument het ook niet meer aan om vuurwerk aan te schaffen door de GAS-boetes", klinkt het. Die wetgeving zaait blijkbaar flink wat verwarring: "Wij krijgen hier ongelofelijk veel telefoontjes met vragen over wat er nu wel en niet mag."

 

Nederlander besteedt tweemaal zoveel

Koen Buschgens van Edruco in Kapellen bevestigt de magere tendens: "Door de nultolerantie in Antwerpen daalde onze verkoop dit jaar met 20%", aldus Koen Buschgens. Gelukkig zijn er nog de Nederlanders om een en ander te compenseren: "De Nederlanders besteden gemiddeld zo'n 200 euro, zij zijn onze grootste afnemers. De Belgen geven maximaal 100 euro uit."

 

Glenn Vanthournout van Loods 8 in Brugge panikeert nog niet, al kwam de verkoop later op gang dan vorig jaar en zag hij de verkoop ongeveer 15% terugvallen. "Mensen denken blijkbaar dat vuurwerk in huis hebben, gevaarlijk is. Maar dat is een mythe", zegt Vanthournout. Hij is er van overtuigd dat de verkoop in de laatste dagen voor Oudejaar nog zal toenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top