Walmart ziet brood in "crowdsourcing" | RetailDetail

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

De Amerikaanse distributeur Walmart gelooft rotsvast in het potentieel van crowdsourcing, waarbij klanten (meer dan) een woordje meespreken in het aankoopbeleid. "De klant wil steeds meer controle", zegt Joel Anderson, CEO van Walmart.com. En dat hoeft niet per se een nadeel te zijn...

Ruim 4.000 inzendingen

Vorig jaar organiseerde Walmart voor het eerst de "Get on the Shelf"-wedstrijd, waarbij de keten ondernemers en uitvinders had gevraagd om een korte video over hun product in te sturen. Klanten konden dan hun stem uitbrengen en de keten verbond er zich toe om de producten met de meeste stemmen in honderden vestigingen te zullen verkopen.

 

Het bleek een schot in de roos: Walmart ontving meer dan 4.000 inzendingen. Human Kind Water, drinkwater waarvan de opbrengst volledig naar een goed doel gaat; SnapIt, een herstelkit voor brillen, en PlateTopper, een deksel waarmee je elk bord omtovert tot een soort van Tupperware-potje, waren de laureaten van de eerste wedstrijd. Alledrie zijn ze nu in het assortiment van de keten opgenomen.

 

Herhaling en uitbreiding na eclatant succes

"Het succes heeft de onderneming ertoe aangezet het initiatief dit jaar te herhalen", zei Anderson aan MarketWatch: "We realiseerden ons dat we op een andere manier aansluiting moesten vinden bij onze klanten."

 

"Onze klanten krijgen vandaag de controle. Een van de dingen die ze ons vertelden, is dat ze inspraak willen in de producten die we aanbieden..." En dankzij crowdsourcing krijgt de keten niet alleen flink wat nieuwe ideeën aangereikt, maar kan de groep ook meteen nagaan in welke mate de consument er zit op te wachten.

 

Verkoopcijfers voor de drie winnende producten wil Anderson niet geven, maar het feit dat Walmart beslist heeft om de bewuste producten langer in het assortiment te houden en dat de groep nu ook in China een soortgelijke actie op poten zet, bewijst dat er wel degelijk muziek zit in crowdsourcing...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.