Walmart ziet brood in "crowdsourcing" | RetailDetail

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

De Amerikaanse distributeur Walmart gelooft rotsvast in het potentieel van crowdsourcing, waarbij klanten (meer dan) een woordje meespreken in het aankoopbeleid. "De klant wil steeds meer controle", zegt Joel Anderson, CEO van Walmart.com. En dat hoeft niet per se een nadeel te zijn...

Ruim 4.000 inzendingen

Vorig jaar organiseerde Walmart voor het eerst de "Get on the Shelf"-wedstrijd, waarbij de keten ondernemers en uitvinders had gevraagd om een korte video over hun product in te sturen. Klanten konden dan hun stem uitbrengen en de keten verbond er zich toe om de producten met de meeste stemmen in honderden vestigingen te zullen verkopen.

 

Het bleek een schot in de roos: Walmart ontving meer dan 4.000 inzendingen. Human Kind Water, drinkwater waarvan de opbrengst volledig naar een goed doel gaat; SnapIt, een herstelkit voor brillen, en PlateTopper, een deksel waarmee je elk bord omtovert tot een soort van Tupperware-potje, waren de laureaten van de eerste wedstrijd. Alledrie zijn ze nu in het assortiment van de keten opgenomen.

 

Herhaling en uitbreiding na eclatant succes

"Het succes heeft de onderneming ertoe aangezet het initiatief dit jaar te herhalen", zei Anderson aan MarketWatch: "We realiseerden ons dat we op een andere manier aansluiting moesten vinden bij onze klanten."

 

"Onze klanten krijgen vandaag de controle. Een van de dingen die ze ons vertelden, is dat ze inspraak willen in de producten die we aanbieden..." En dankzij crowdsourcing krijgt de keten niet alleen flink wat nieuwe ideeën aangereikt, maar kan de groep ook meteen nagaan in welke mate de consument er zit op te wachten.

 

Verkoopcijfers voor de drie winnende producten wil Anderson niet geven, maar het feit dat Walmart beslist heeft om de bewuste producten langer in het assortiment te houden en dat de groep nu ook in China een soortgelijke actie op poten zet, bewijst dat er wel degelijk muziek zit in crowdsourcing...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top