Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

De Amerikaanse distributeur Walmart gelooft rotsvast in het potentieel van crowdsourcing, waarbij klanten (meer dan) een woordje meespreken in het aankoopbeleid. "De klant wil steeds meer controle", zegt Joel Anderson, CEO van Walmart.com. En dat hoeft niet per se een nadeel te zijn...

Ruim 4.000 inzendingen

Vorig jaar organiseerde Walmart voor het eerst de "Get on the Shelf"-wedstrijd, waarbij de keten ondernemers en uitvinders had gevraagd om een korte video over hun product in te sturen. Klanten konden dan hun stem uitbrengen en de keten verbond er zich toe om de producten met de meeste stemmen in honderden vestigingen te zullen verkopen.

 

Het bleek een schot in de roos: Walmart ontving meer dan 4.000 inzendingen. Human Kind Water, drinkwater waarvan de opbrengst volledig naar een goed doel gaat; SnapIt, een herstelkit voor brillen, en PlateTopper, een deksel waarmee je elk bord omtovert tot een soort van Tupperware-potje, waren de laureaten van de eerste wedstrijd. Alledrie zijn ze nu in het assortiment van de keten opgenomen.

 

Herhaling en uitbreiding na eclatant succes

"Het succes heeft de onderneming ertoe aangezet het initiatief dit jaar te herhalen", zei Anderson aan MarketWatch: "We realiseerden ons dat we op een andere manier aansluiting moesten vinden bij onze klanten."

 

"Onze klanten krijgen vandaag de controle. Een van de dingen die ze ons vertelden, is dat ze inspraak willen in de producten die we aanbieden..." En dankzij crowdsourcing krijgt de keten niet alleen flink wat nieuwe ideeën aangereikt, maar kan de groep ook meteen nagaan in welke mate de consument er zit op te wachten.

 

Verkoopcijfers voor de drie winnende producten wil Anderson niet geven, maar het feit dat Walmart beslist heeft om de bewuste producten langer in het assortiment te houden en dat de groep nu ook in China een soortgelijke actie op poten zet, bewijst dat er wel degelijk muziek zit in crowdsourcing...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top