Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

Walmart ziet brood in "crowdsourcing"

De Amerikaanse distributeur Walmart gelooft rotsvast in het potentieel van crowdsourcing, waarbij klanten (meer dan) een woordje meespreken in het aankoopbeleid. "De klant wil steeds meer controle", zegt Joel Anderson, CEO van Walmart.com. En dat hoeft niet per se een nadeel te zijn...

Ruim 4.000 inzendingen

Vorig jaar organiseerde Walmart voor het eerst de "Get on the Shelf"-wedstrijd, waarbij de keten ondernemers en uitvinders had gevraagd om een korte video over hun product in te sturen. Klanten konden dan hun stem uitbrengen en de keten verbond er zich toe om de producten met de meeste stemmen in honderden vestigingen te zullen verkopen.

 

Het bleek een schot in de roos: Walmart ontving meer dan 4.000 inzendingen. Human Kind Water, drinkwater waarvan de opbrengst volledig naar een goed doel gaat; SnapIt, een herstelkit voor brillen, en PlateTopper, een deksel waarmee je elk bord omtovert tot een soort van Tupperware-potje, waren de laureaten van de eerste wedstrijd. Alledrie zijn ze nu in het assortiment van de keten opgenomen.

 

Herhaling en uitbreiding na eclatant succes

"Het succes heeft de onderneming ertoe aangezet het initiatief dit jaar te herhalen", zei Anderson aan MarketWatch: "We realiseerden ons dat we op een andere manier aansluiting moesten vinden bij onze klanten."

 

"Onze klanten krijgen vandaag de controle. Een van de dingen die ze ons vertelden, is dat ze inspraak willen in de producten die we aanbieden..." En dankzij crowdsourcing krijgt de keten niet alleen flink wat nieuwe ideeën aangereikt, maar kan de groep ook meteen nagaan in welke mate de consument er zit op te wachten.

 

Verkoopcijfers voor de drie winnende producten wil Anderson niet geven, maar het feit dat Walmart beslist heeft om de bewuste producten langer in het assortiment te houden en dat de groep nu ook in China een soortgelijke actie op poten zet, bewijst dat er wel degelijk muziek zit in crowdsourcing...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top