Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom | RetailDetail

Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

De Belgische grootwarenhuizen verkochten in juli minstens een kwart meer dranken en barbecueproducten, zo blijkt uit een rondvraag van het persagentschap Belga bij de distributeurs. Colruyt kon in juli zelfs de helft meer dranken verkopen dan in dezelfde maand van 2012.

Meer online bestellingen door hitte

Delhaize schatte de meerverkoop van de dranken op zowat dertig procent. "Minerale waters, roséwijnen, lichte bieren en siropen zijn toppers. Maar ook ijsjes, zomerfruit en zonnecrèmes doen het goed", zei woordvoerder Roel Dekelver.

 

Opvallend is dat ook de thuisbezorgingsservice Caddy Home in de lift zit de jongste weken. "Oudere mensen verkiezen hun bestelling via Caddy Home thuis te laten afleveren met het te warme weer", weet Dekelver.

 

Groenten, fruit... en glijbanen

Carrefour zag een toename in de verkoop van dranken met zowat een kwart. Voorts deden ook groenten en zomerfruit het goed, net als barbecueproducten. Colruyt zag dan weer de verkoop van ventilatoren goed lopen. "En onze collega's van Dreamland verkopen ook opmerkelijk meer kinderzwembadjes en waterglijbanen", aldus Jan Derom.

 

Eerder liet ook Glacio-IJsboerke al verstaan dat de ijsverkoop deze zomer veertig procent hoger uitkwam dan vorig jaar, toen de zon het liet afweten: een opkikker voor de sector na een matig voorjaar met veel slecht weer.

 

Naast het warme weer speelde overigens ook het kalendereffect. 21 juli viel dit jaar op een zondag, zodat er geen extra verkoopdag verloren ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.