Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom | RetailDetail

Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

De Belgische grootwarenhuizen verkochten in juli minstens een kwart meer dranken en barbecueproducten, zo blijkt uit een rondvraag van het persagentschap Belga bij de distributeurs. Colruyt kon in juli zelfs de helft meer dranken verkopen dan in dezelfde maand van 2012.

Meer online bestellingen door hitte

Delhaize schatte de meerverkoop van de dranken op zowat dertig procent. "Minerale waters, roséwijnen, lichte bieren en siropen zijn toppers. Maar ook ijsjes, zomerfruit en zonnecrèmes doen het goed", zei woordvoerder Roel Dekelver.

 

Opvallend is dat ook de thuisbezorgingsservice Caddy Home in de lift zit de jongste weken. "Oudere mensen verkiezen hun bestelling via Caddy Home thuis te laten afleveren met het te warme weer", weet Dekelver.

 

Groenten, fruit... en glijbanen

Carrefour zag een toename in de verkoop van dranken met zowat een kwart. Voorts deden ook groenten en zomerfruit het goed, net als barbecueproducten. Colruyt zag dan weer de verkoop van ventilatoren goed lopen. "En onze collega's van Dreamland verkopen ook opmerkelijk meer kinderzwembadjes en waterglijbanen", aldus Jan Derom.

 

Eerder liet ook Glacio-IJsboerke al verstaan dat de ijsverkoop deze zomer veertig procent hoger uitkwam dan vorig jaar, toen de zon het liet afweten: een opkikker voor de sector na een matig voorjaar met veel slecht weer.

 

Naast het warme weer speelde overigens ook het kalendereffect. 21 juli viel dit jaar op een zondag, zodat er geen extra verkoopdag verloren ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.