Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

Warm weer zet omzet supermarkten onder stoom

De Belgische grootwarenhuizen verkochten in juli minstens een kwart meer dranken en barbecueproducten, zo blijkt uit een rondvraag van het persagentschap Belga bij de distributeurs. Colruyt kon in juli zelfs de helft meer dranken verkopen dan in dezelfde maand van 2012.

Meer online bestellingen door hitte

Delhaize schatte de meerverkoop van de dranken op zowat dertig procent. "Minerale waters, roséwijnen, lichte bieren en siropen zijn toppers. Maar ook ijsjes, zomerfruit en zonnecrèmes doen het goed", zei woordvoerder Roel Dekelver.

 

Opvallend is dat ook de thuisbezorgingsservice Caddy Home in de lift zit de jongste weken. "Oudere mensen verkiezen hun bestelling via Caddy Home thuis te laten afleveren met het te warme weer", weet Dekelver.

 

Groenten, fruit... en glijbanen

Carrefour zag een toename in de verkoop van dranken met zowat een kwart. Voorts deden ook groenten en zomerfruit het goed, net als barbecueproducten. Colruyt zag dan weer de verkoop van ventilatoren goed lopen. "En onze collega's van Dreamland verkopen ook opmerkelijk meer kinderzwembadjes en waterglijbanen", aldus Jan Derom.

 

Eerder liet ook Glacio-IJsboerke al verstaan dat de ijsverkoop deze zomer veertig procent hoger uitkwam dan vorig jaar, toen de zon het liet afweten: een opkikker voor de sector na een matig voorjaar met veel slecht weer.

 

Naast het warme weer speelde overigens ook het kalendereffect. 21 juli viel dit jaar op een zondag, zodat er geen extra verkoopdag verloren ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top