Wasbar uit Gent wint Topstarter op VRT

Wasbar uit Gent wint Topstarter op VRT

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde van Wasbar hebben de finale van het tv-programma 'Topstarter' gewonnen. Het Gentse duo won 25.000 euro, die ze meteen investeren in een voltijdse medewerker. Zo kunnen zij tijd vinden om hun concept te verfijnen, nieuwe vestigingen te openen en op zoek te gaan naar franchisenemers.

Op café in de wasserette

In het programma 'Topstarter' gingen drie CEO's (Inge Geerdens van technologiebedrijf CV Warehouse, Jan Kriekels van radiatorenproducent Jaga en Wouter Torfs van schoenwinkelketen Torfs) op zoek naar de beste startende ondernemer van Vlaanderen. De jury volgde daarbij een selecte groep ondernemers tijdens de eerste zes maanden van hun zaak.

 

De Wasbar kwam daarbij als winnaar uit de bus, dankzij de inventieve combinatie van een wasserette met café én kapsalon. Terwijl de wasmachine haar ding doet, kan je er rustig een koffie of een pintje drinken met vrienden of je haar laten knippen. Al is dat kapsalon momenteel wel vervangen door een pop-upshop met Scandinavische mode: "We zijn volop op zoek naar een kapper die hier op zelfstandige basis wil komen werken", geeft Henau toe.

 

Beide starters geloofden er naar eigen zeggen in "vanaf het moment dat we het concept bedachten. Omdat we wisten dat de doelgroep er was, zeker in Gent: jonge mensen, die klein wonen, die zelfstandig willen zijn, en op hun dertigste liever niet zeggen dat ze hun was nog naar hun moeder doen, maar die hun tijd niet willen verliezen in een ongezellige wasserette."

 

Win-win partnerships

Het moeilijkste aan hun startersavontuur vonden Henau en Vandenbogaerde de zoektocht naar het nodige startkapitaal: "Banken staan daar dezer dagen nu eenmaal niet voor te springen."

 

Om de opstartkosten te drukken, deden beide Gentenaars wat ze de voorbije jaren tijdens hun job in de marketingwereld wel vaker deden: op zoek gaan naar partnerships. "Electrolux leverde een dozijn wasmachines en droogkasten, Ecover levert de wasproducten. Voor hén een goede zaak, want wij zijn hier eigenlijk een showroom voor die merken. Voor ons ook een goede zaak, want we hoefden daar alvast geen geld in te steken."

 

Nu Antwerpen, dan Leuven

Voor de twee bekroonde ondernemers blijft het niet bij die ene Wasbar in Gent: "In juni openen we een tweede Wasbar in Antwerpen. Tegen het einde van het jaar willen we er een derde openen in Leuven." Niet toevallig ook steden waar flink wat studenten wonen, van wie er velen na hun studies vaak ook blijven plakken.

 

Toch blijft het uitrollen van een heuse franchiseketen dé ultieme ambitie: "We onderhandelen met de wereldleider in franchisebedrijven om het concept ook in het buitenland te lanceren", klinkt het ambitieus.

 

'Inspiratie' kwam uit Duitsland

Helemaal origineel is het idee overigens niet: Wasbar zou de "mosterd" namelijk gehaald hebben bij Wash & Coffee, een soortgelijk initiatief van toestellenfabrikant Bosch en wasmiddelenproducent Persil. Die openden hun eerste Wash & Coffee in april 2010 in München en sinds september 2011 "draait" er ook al zo'n hippe doe-het-zelfwasserette in Amsterdam.

 

 

Meer weten over Wasbar? Op het Retaildetail Congres op 25 april zal Saskia Neirinckx van persbureau The Wicked aantonen waarom de Wasbars perfect passen in de retailwereld van nu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top