Wasbar uit Gent wint Topstarter op VRT

Wasbar uit Gent wint Topstarter op VRT

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde van Wasbar hebben de finale van het tv-programma 'Topstarter' gewonnen. Het Gentse duo won 25.000 euro, die ze meteen investeren in een voltijdse medewerker. Zo kunnen zij tijd vinden om hun concept te verfijnen, nieuwe vestigingen te openen en op zoek te gaan naar franchisenemers.

Op café in de wasserette

In het programma 'Topstarter' gingen drie CEO's (Inge Geerdens van technologiebedrijf CV Warehouse, Jan Kriekels van radiatorenproducent Jaga en Wouter Torfs van schoenwinkelketen Torfs) op zoek naar de beste startende ondernemer van Vlaanderen. De jury volgde daarbij een selecte groep ondernemers tijdens de eerste zes maanden van hun zaak.

 

De Wasbar kwam daarbij als winnaar uit de bus, dankzij de inventieve combinatie van een wasserette met café én kapsalon. Terwijl de wasmachine haar ding doet, kan je er rustig een koffie of een pintje drinken met vrienden of je haar laten knippen. Al is dat kapsalon momenteel wel vervangen door een pop-upshop met Scandinavische mode: "We zijn volop op zoek naar een kapper die hier op zelfstandige basis wil komen werken", geeft Henau toe.

 

Beide starters geloofden er naar eigen zeggen in "vanaf het moment dat we het concept bedachten. Omdat we wisten dat de doelgroep er was, zeker in Gent: jonge mensen, die klein wonen, die zelfstandig willen zijn, en op hun dertigste liever niet zeggen dat ze hun was nog naar hun moeder doen, maar die hun tijd niet willen verliezen in een ongezellige wasserette."

 

Win-win partnerships

Het moeilijkste aan hun startersavontuur vonden Henau en Vandenbogaerde de zoektocht naar het nodige startkapitaal: "Banken staan daar dezer dagen nu eenmaal niet voor te springen."

 

Om de opstartkosten te drukken, deden beide Gentenaars wat ze de voorbije jaren tijdens hun job in de marketingwereld wel vaker deden: op zoek gaan naar partnerships. "Electrolux leverde een dozijn wasmachines en droogkasten, Ecover levert de wasproducten. Voor hén een goede zaak, want wij zijn hier eigenlijk een showroom voor die merken. Voor ons ook een goede zaak, want we hoefden daar alvast geen geld in te steken."

 

Nu Antwerpen, dan Leuven

Voor de twee bekroonde ondernemers blijft het niet bij die ene Wasbar in Gent: "In juni openen we een tweede Wasbar in Antwerpen. Tegen het einde van het jaar willen we er een derde openen in Leuven." Niet toevallig ook steden waar flink wat studenten wonen, van wie er velen na hun studies vaak ook blijven plakken.

 

Toch blijft het uitrollen van een heuse franchiseketen dé ultieme ambitie: "We onderhandelen met de wereldleider in franchisebedrijven om het concept ook in het buitenland te lanceren", klinkt het ambitieus.

 

'Inspiratie' kwam uit Duitsland

Helemaal origineel is het idee overigens niet: Wasbar zou de "mosterd" namelijk gehaald hebben bij Wash & Coffee, een soortgelijk initiatief van toestellenfabrikant Bosch en wasmiddelenproducent Persil. Die openden hun eerste Wash & Coffee in april 2010 in München en sinds september 2011 "draait" er ook al zo'n hippe doe-het-zelfwasserette in Amsterdam.

 

 

Meer weten over Wasbar? Op het Retaildetail Congres op 25 april zal Saskia Neirinckx van persbureau The Wicked aantonen waarom de Wasbars perfect passen in de retailwereld van nu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top