RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wasbar uit Gent wint Topstarter op VRT

icon
Algemeen2 april, 2013

Op café in de wasserette

In het programma ‘Topstarter’ gingen drie CEO’s (Inge Geerdens van technologiebedrijf CV Warehouse, Jan Kriekels van radiatorenproducent Jaga en Wouter Torfs van schoenwinkelketen Torfs) op zoek naar de beste startende ondernemer van Vlaanderen. De jury volgde daarbij een selecte groep ondernemers tijdens de eerste zes maanden van hun zaak.

 

De Wasbar kwam daarbij als winnaar uit de bus, dankzij de inventieve combinatie van een wasserette met café én kapsalon. Terwijl de wasmachine haar ding doet, kan je er rustig een koffie of een pintje drinken met vrienden of je haar laten knippen. Al is dat kapsalon momenteel wel vervangen door een pop-upshop met Scandinavische mode: “We zijn volop op zoek naar een kapper die hier op zelfstandige basis wil komen werken”, geeft Henau toe.

 

Beide starters geloofden er naar eigen zeggen in “vanaf het moment dat we het concept bedachten. Omdat we wisten dat de doelgroep er was, zeker in Gent: jonge mensen, die klein wonen, die zelfstandig willen zijn, en op hun dertigste liever niet zeggen dat ze hun was nog naar hun moeder doen, maar die hun tijd niet willen verliezen in een ongezellige wasserette.”

 

Win-win partnerships

Het moeilijkste aan hun startersavontuur vonden Henau en Vandenbogaerde de zoektocht naar het nodige startkapitaal: “Banken staan daar dezer dagen nu eenmaal niet voor te springen.”

 

Om de opstartkosten te drukken, deden beide Gentenaars wat ze de voorbije jaren tijdens hun job in de marketingwereld wel vaker deden: op zoek gaan naar partnerships. “Electrolux leverde een dozijn wasmachines en droogkasten, Ecover levert de wasproducten. Voor hén een goede zaak, want wij zijn hier eigenlijk een showroom voor die merken. Voor ons ook een goede zaak, want we hoefden daar alvast geen geld in te steken.”

 

Nu Antwerpen, dan Leuven

Voor de twee bekroonde ondernemers blijft het niet bij die ene Wasbar in Gent: “In juni openen we een tweede Wasbar in Antwerpen. Tegen het einde van het jaar willen we er een derde openen in Leuven.” Niet toevallig ook steden waar flink wat studenten wonen, van wie er velen na hun studies vaak ook blijven plakken.

 

Toch blijft het uitrollen van een heuse franchiseketen dé ultieme ambitie: “We onderhandelen met de wereldleider in franchisebedrijven om het concept ook in het buitenland te lanceren”, klinkt het ambitieus.

 

‘Inspiratie’ kwam uit Duitsland

Helemaal origineel is het idee overigens niet: Wasbar zou de “mosterd” namelijk gehaald hebben bij Wash & Coffee, een soortgelijk initiatief van toestellenfabrikant Bosch en wasmiddelenproducent Persil. Die openden hun eerste Wash & Coffee in april 2010 in München en sinds september 2011 “draait” er ook al zo’n hippe doe-het-zelfwasserette in Amsterdam.

 

 

Meer weten over Wasbar? Op het Retaildetail Congres op 25 april zal Saskia Neirinckx van persbureau The Wicked aantonen waarom de Wasbars perfect passen in de retailwereld van nu.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN