Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

7 op de 10 Vlaamse ondernemers zijn tegen een uitbreiding van het aantal koopzondagen. Als er toch bijkomen, dan zou meer dan de helft er zelfs niet aan mee doen, blijkt uit een rondvraag van ondernemersorganisatie Unizo bij 543 handelaars. Eerder kantte ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich tegen meer zondagsopeningen.

7 op de 10 is tegen

"Ondernemers staan absoluut niet te springen voor een uitbreiding van de zondagsopeningen. Voor wie sowieso al dag en nacht bezig is met zijn zaak, is de zondag eindelijk een dag om even tot rust te komen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. 72,2% van de Unizo-ondervraagden is dan ook tegen een uitbreiding van het aantal bestaande koopzondagen, slechts 15,5% is voor.

 

Bijna 30% van de respondenten doet momenteel niet mee aan bestaande koopzondagen, 32,2% doet mee aan sommige koopzondagen en slechts 23,5% doet mee aan álle bestaande koopzondagen. Al verdient dat cijfer enige nuance, geeft Unizo zelf toe, "omdat bij een derde van de respondenten geen koopzondagen worden georganiseerd".

 

Een meerderheid van 55,4% geeft aan niet mee te zullen doen als er bijkomende koopzondagen zouden worden georganiseerd, slechts 26,7% zou wel meedoen. Ook opvallend is dat slechts 9% 52 koopzondagen per jaar wenst. Ruim 8 op de 10 willen er zelfs minder dan zes per jaar.

 

Baten wegen niet op tegen kosten

Van wie tegen een uitbreiding is (72,2%), geven 6 op de 10 handelaars de zondagsrust als belangrijkste reden aan. Nog eens 54,8% zegt dat de baten niet opwegen tegen de extra kosten, terwijl 22,3% zegt onvoldoende personeel te vinden dat op zondag wil werken.

 

Unizo eist dan ook dat zondagsopeningen beperkt worden tot de echte toeristische centra, zoals de Kust en enkele steden die daadwerkelijk veel - buitenlandse - toeristen aantrekken en onder strikte voorwaarden (zoals in Antwerpen afgesproken na uitgebreid overleg met de handelaars).

 

Ook NSZ doet niet mee

Eerder sprak ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich uit tegen meer zondagsopeningen: uit een enquête bij 383 handelaars bleek dat 44% van hen, zonder regionale verschillen bovendien, voorstander is om het aantal koopzondagen tot zes per jaar te beperken. Nog eens 13% wil het aantal koopzondagen inperken, terwijl 23% zelfs pleit voor een totale afschaffing. Slechts een vijfde van de handelaars wil meer koopzondagen.

 

"Handelaars zijn geen vragende partij voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Logisch, want elke consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Op zaterdag of op zondag, maar niet op beide dagen. Extra koopzondagen betekenen dus niet noodzakelijkerwijze extra omzet. Bovendien hebben handelaars ook recht op zondagsrust."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top