Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

7 op de 10 Vlaamse ondernemers zijn tegen een uitbreiding van het aantal koopzondagen. Als er toch bijkomen, dan zou meer dan de helft er zelfs niet aan mee doen, blijkt uit een rondvraag van ondernemersorganisatie Unizo bij 543 handelaars. Eerder kantte ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich tegen meer zondagsopeningen.

7 op de 10 is tegen

"Ondernemers staan absoluut niet te springen voor een uitbreiding van de zondagsopeningen. Voor wie sowieso al dag en nacht bezig is met zijn zaak, is de zondag eindelijk een dag om even tot rust te komen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. 72,2% van de Unizo-ondervraagden is dan ook tegen een uitbreiding van het aantal bestaande koopzondagen, slechts 15,5% is voor.

 

Bijna 30% van de respondenten doet momenteel niet mee aan bestaande koopzondagen, 32,2% doet mee aan sommige koopzondagen en slechts 23,5% doet mee aan álle bestaande koopzondagen. Al verdient dat cijfer enige nuance, geeft Unizo zelf toe, "omdat bij een derde van de respondenten geen koopzondagen worden georganiseerd".

 

Een meerderheid van 55,4% geeft aan niet mee te zullen doen als er bijkomende koopzondagen zouden worden georganiseerd, slechts 26,7% zou wel meedoen. Ook opvallend is dat slechts 9% 52 koopzondagen per jaar wenst. Ruim 8 op de 10 willen er zelfs minder dan zes per jaar.

 

Baten wegen niet op tegen kosten

Van wie tegen een uitbreiding is (72,2%), geven 6 op de 10 handelaars de zondagsrust als belangrijkste reden aan. Nog eens 54,8% zegt dat de baten niet opwegen tegen de extra kosten, terwijl 22,3% zegt onvoldoende personeel te vinden dat op zondag wil werken.

 

Unizo eist dan ook dat zondagsopeningen beperkt worden tot de echte toeristische centra, zoals de Kust en enkele steden die daadwerkelijk veel - buitenlandse - toeristen aantrekken en onder strikte voorwaarden (zoals in Antwerpen afgesproken na uitgebreid overleg met de handelaars).

 

Ook NSZ doet niet mee

Eerder sprak ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich uit tegen meer zondagsopeningen: uit een enquête bij 383 handelaars bleek dat 44% van hen, zonder regionale verschillen bovendien, voorstander is om het aantal koopzondagen tot zes per jaar te beperken. Nog eens 13% wil het aantal koopzondagen inperken, terwijl 23% zelfs pleit voor een totale afschaffing. Slechts een vijfde van de handelaars wil meer koopzondagen.

 

"Handelaars zijn geen vragende partij voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Logisch, want elke consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Op zaterdag of op zondag, maar niet op beide dagen. Extra koopzondagen betekenen dus niet noodzakelijkerwijze extra omzet. Bovendien hebben handelaars ook recht op zondagsrust."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top