Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen | RetailDetail

Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

Weinig animo bij handelaars voor zondagsopeningen

7 op de 10 Vlaamse ondernemers zijn tegen een uitbreiding van het aantal koopzondagen. Als er toch bijkomen, dan zou meer dan de helft er zelfs niet aan mee doen, blijkt uit een rondvraag van ondernemersorganisatie Unizo bij 543 handelaars. Eerder kantte ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich tegen meer zondagsopeningen.

7 op de 10 is tegen

"Ondernemers staan absoluut niet te springen voor een uitbreiding van de zondagsopeningen. Voor wie sowieso al dag en nacht bezig is met zijn zaak, is de zondag eindelijk een dag om even tot rust te komen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. 72,2% van de Unizo-ondervraagden is dan ook tegen een uitbreiding van het aantal bestaande koopzondagen, slechts 15,5% is voor.

 

Bijna 30% van de respondenten doet momenteel niet mee aan bestaande koopzondagen, 32,2% doet mee aan sommige koopzondagen en slechts 23,5% doet mee aan álle bestaande koopzondagen. Al verdient dat cijfer enige nuance, geeft Unizo zelf toe, "omdat bij een derde van de respondenten geen koopzondagen worden georganiseerd".

 

Een meerderheid van 55,4% geeft aan niet mee te zullen doen als er bijkomende koopzondagen zouden worden georganiseerd, slechts 26,7% zou wel meedoen. Ook opvallend is dat slechts 9% 52 koopzondagen per jaar wenst. Ruim 8 op de 10 willen er zelfs minder dan zes per jaar.

 

Baten wegen niet op tegen kosten

Van wie tegen een uitbreiding is (72,2%), geven 6 op de 10 handelaars de zondagsrust als belangrijkste reden aan. Nog eens 54,8% zegt dat de baten niet opwegen tegen de extra kosten, terwijl 22,3% zegt onvoldoende personeel te vinden dat op zondag wil werken.

 

Unizo eist dan ook dat zondagsopeningen beperkt worden tot de echte toeristische centra, zoals de Kust en enkele steden die daadwerkelijk veel - buitenlandse - toeristen aantrekken en onder strikte voorwaarden (zoals in Antwerpen afgesproken na uitgebreid overleg met de handelaars).

 

Ook NSZ doet niet mee

Eerder sprak ook al het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich uit tegen meer zondagsopeningen: uit een enquête bij 383 handelaars bleek dat 44% van hen, zonder regionale verschillen bovendien, voorstander is om het aantal koopzondagen tot zes per jaar te beperken. Nog eens 13% wil het aantal koopzondagen inperken, terwijl 23% zelfs pleit voor een totale afschaffing. Slechts een vijfde van de handelaars wil meer koopzondagen.

 

"Handelaars zijn geen vragende partij voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Logisch, want elke consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Op zaterdag of op zondag, maar niet op beide dagen. Extra koopzondagen betekenen dus niet noodzakelijkerwijze extra omzet. Bovendien hebben handelaars ook recht op zondagsrust."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.